Το Ιράν κατέλαβε την Τετάρτη στα ύδατα του Κόλπου ένα δεύτερο πετρελαιοφόρο μέσα σε μια εβδομάδα, ανακοίνωσε το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, η τελευταία κλιμάκωση σε μια σειρά κατασχέσεων ή επιθέσεων σε εμπορικά πλοία στα ύδατα του Κόλπου από το 2019.
Το ελληνόκτητο πετρελαιοφόρο συνδέεται με τους εφοπλιστές Δημήτρη Μπάκο και Γιάννη Καϋμενάκη και δεσμεύτηκε από το Ιράν στα στενά του Ορμούζ, όπως μετέδωσε το εξειδικευμένο site Tradewinds. Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή βάση δεδομένων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, ιδιοκτήτης του Niovi είναι η Grand Financing Co και το πλοίο διαχειρίζεται η Smart Tankers με έδρα την Ελλάδα, η οποία δεν ανταποκρίθηκε άμεσα σε αίτημα του Reuters για σχολιασμό.
Τα πλοιάρια λέγεται ότι ανάγκασαν το σκάφος να αντιστρέψει την πορεία του προς τη Φουτζέιρα και προς τα χωρικά ύδατα του Ιράν. Η ασφαλιστική εταιρεία Ambrey δήλωσε ότι το τάνκερ κατευθυνόταν προς τα χωρικά ύδατα του Ομάν, περίπου 47 ναυτικά μίλια νότια του Μπαντάρ Αμπάς στο Ιράν.
Πλάνα του αμερικανικού ναυτικού έδειξαν 11 μικρά σκάφη να πλησιάζουν το σκάφος. Τα κρατικά μέσα ενημέρωσης του Ιράν επιβεβαίωσαν την κατάσχεση χωρίς να διευκρινίσουν τους λόγους της πράξης. Σύμφωνα με την ελληνική ακτοφυλακή, το πλήρωμα του Niovi αποτελείται από 30 ναυτικούς. Όλοι τους είναι από τις Φιλιππίνες και τη Σρι Λάνκα με εξαίρεση τον καπετάνιο, ο οποίος είναι Έλληνας πολίτης γεννημένος το 1970.
Ο Πέμπτος Στόλος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ που εδρεύει στο Μπαχρέιν δήλωσε ότι το πετρελαιοφόρο Niovi με σημαία Παναμά δέχτηκε έφοδο από σκάφη του Σώματος των Φρουρών της Επανάστασης του Ιράν και στη συνέχεια κατασχέθηκε στις 6:20 π.μ. ενώ περνούσε από το στενό Στενό του Ορμούζ. Το VLCC Niovi είχε φύγει από το Ντουμπάι και κατευθυνόταν προς τη Φουτζέιρα κενό φορτίου. Το Niovi ανέφερε για τελευταία φορά τη θέση του την Τετάρτη στα ανοικτά των ακτών του Ομάν στα Στενά του Ορμούζ με προορισμό τη Φουτζέιρα, όπως έδειξαν τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων της Refinitiv.
Το περιστατικό έρχεται μετά την κατάσχεση από το Ιράν την Πέμπτη ενός πετρελαιοφόρου με σημαία Νήσων Μάρσαλ στον Κόλπο του Ομάν με την ονομασία Advantage Sweet. Το εν λόγω δεξαμενόπλοιο κρατείται από τις ιρανικές αρχές στο Μπαντάρ Αμπάς, ανακοίνωσε την Τρίτη το νηολόγιο της σημαίας των Νήσων Μάρσαλ.
Η εταιρεία ναυτικής ασφάλειας Ambrey δήλωσε ότι πιστεύει ότι η κατάσχεση του Advantage Sweet από το Ιράν ήταν απάντηση σε μια πρόσφατη κατάσχεση μέσω δικαστικής απόφασης από τις Ηνωμένες Πολιτείες ενός φορτίου πετρελαίου στο δεξαμενόπλοιο Suez Rajan των Νήσων Μάρσαλ.
Περίπου το ένα πέμπτο του παγκόσμιου αργού πετρελαίου και των πετρελαιοειδών περνά από τα Στενά του Ορμούζ, ένα στενό σημείο ασφυξίας μεταξύ του Ιράν και του Ομάν, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Vortexa.
«Η αυξημένη στρατιωτική δραστηριότητα και οι γεωπολιτικές εντάσεις σε αυτές τις περιοχές εξακολουθούν να αποτελούν σοβαρές απειλές για τα εμπορικά πλοία», ανέφερε το νηολόγιο σημαίας των Νήσων Μάρσαλ σε μια συμβουλευτική ανακοίνωση την Τρίτη. «Συνδέεται με αυτές τις απειλές το ενδεχόμενο λανθασμένου υπολογισμού ή λανθασμένης αναγνώρισης, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιθετικές ενέργειες».
Από το 2019, έχει σημειωθεί σειρά επιθέσεων κατά της ναυσιπλοΐας στα στρατηγικά ύδατα του Κόλπου σε περιόδους έντασης μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και του Ιράν.
Οι έμμεσες συνομιλίες μεταξύ της Τεχεράνης και της Ουάσινγκτον για την αναβίωση του πυρηνικού συμφώνου του 2015 του Ιράν με τις παγκόσμιες δυνάμεις έχουν βαλτώσει από τον Σεπτέμβριο για μια σειρά θεμάτων, συμπεριλαμβανομένης της βίαιης καταστολής των λαϊκών διαδηλώσεων από την Ισλαμική Δημοκρατία, της πώλησης μη επανδρωμένων αεροσκαφών από την Τεχεράνη στη Ρωσία και της επιτάχυνσης του πυρηνικού της προγράμματος.