Μετά από ακόμη ένα τρίμηνο που τα αποτελέσματα της Netflix δεν ενθουσίασαν τους επενδυτές, η εταιρεία προχωράει σε εκ βαθέων αλλαγές, αφήνοντας πίσω τον «θεμέλιο λίθο» της, τις ενοικιάσεις DVD, ενώ παράλληλα αποφάσισε να καθυστερήσει και την εφαρμογή περιορισμού του διαμοιρασμού των κωδικών.
Επίσης η εταιρεία αντιμετωπίζει σοβαρές αντιξοότητες, συμπεριλαμβανομένης μιας πιθανής απεργίας των σεναριογράφων, του αυξημένου ανταγωνισμού στο streaming, την ίδια στιγμή που η αλματώδης ανάπτυξη που υπήρχε την περίοδο της πανδημίας έχει πλέον παγώσει καθώς ο κόσμος έχει επιστρέψει στην κανονικότητα. Γι' αυτό η εταιρεία προχωράει σε μια σειρά από κινήσεις για να περιορίσει τα κόστη και να γίνει πιο αποδοτική, αποφασίζοντας παράλληλα να μειώσει τις ταινίες που θα παράγει, επενδύοντας περισσότερο στο υπάρχον χαρτοφυλάκιο σειρών που έχει.
Μετά από 25 χρόνια, με την ταινία «Σκαθαροζούμης» να ανοίγει την αυλαία τον Μάρτιο του 1998, το Netflix τερματίζει την επιχείρηση DVD-by-mail, με τον αριθμό των σταλθέντων dvd να έχει ξεπεράσει τα 5,2 δισ. μονάδες. Πριν ανατρέψει τη βιομηχανία της ψυχαγωγίας και εγκαινιάσει την εποχή του streaming, το Netflix ήταν μια εταιρεία της οποίας το επιχειρηματικό μοντέλο βασιζόταν στην αποστολή DVD μέσω ταχυδρομείου σε ερυθρόλευκους φακέλους.
Στο αποκορύφωμά της, το 2010, περίπου 20 εκατομμύρια ήταν συνδρομητές στην υπηρεσία DVD. Ωστόσο τα νούμερα έπεφταν συνεχώς τα τελευταία χρόνια καθώς οι εξελίξεις είχαν προσπεράσει τόσο το dvd όσο και το ταχυδρομείο, με την Netflix να ανακοινώνει ότι θα στείλει τα τελευταία DVD στους πελάτες της στις 29 Σεπτεμβρίου 2023.
«Αυτοί οι εμβληματικοί κόκκινοι φάκελοι άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι παρακολουθούσαν σειρές και ταινίες στο σπίτι - και άνοιξαν το δρόμο για τη στροφή προς το streaming», ανέφερε σε επιστολή του ο συνδιευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Τεντ Σαράντος, που πρόσθεσε: «Σε όλους όσους παρήγγειλαν ποτέ ένα DVD ή περίμεναν στο γραμματοκιβώτιο για να φτάσει ένας κόκκινος φάκελος: σας ευχαριστώ».
Καθυστερεί το πάγωμα στον διαμοιρασμό των κωδικών
Η πάταξη της κοινής χρήσης κωδικών πρόσβασης από το Netflix έχει απασχολήσει έντονα τους επενδυτές. Στα τέλη του περασμένου έτους, η εταιρεία είχε ανακοινώσει ότι θα αρχίσει να εφαρμόζει μέτρα ώστε οι άνθρωποι που δανείζονται άλλους λογαριασμούς να δημιουργούν τους δικούς τους.
Η Netflix έκλεισε το πρώτο τρίμηνο με περίπου 231 εκατ. συνδρομητές και είχε αναφέρει ότι περισσότερα από 100 εκατ. νοικοκυριά μοιράζονται λογαριασμούς, ή περίπου το 43% της παγκόσμιας βάσης χρηστών της, επηρεάζοντας έτσι την ικανότητά της να επενδύει σε νέο περιεχόμενο.
Πάντως αν και η εταιρεία είχε ανακοινώσει πως το μέτρο, που εφαρμόζεται μέχρι στιγμής σε Καναδά, Νέα Ζηλανδία, Ισπανία, Πορτογαλία και σε κάποιες χώρες της Ν. Αμερικής, θα τεθεί σε εφαρμογή στο πρώτο τρίμηνο στις ΗΠΑ, αυτό δείχνει να καθυστερεί, καθώς επεξεργάζεται τα πρώτα στοιχεία από τις αντιδράσεις που έχουν υπάρξει, μεταθέτοντας τις εξελίξεις για το δεύτερο τρίμηνο, μέχρι το τέλος Ιουνίου.
Ο λόγος είναι το «cancel reaction» που υπήρξε στην υπηρεσία αυτή στις χώρες που ήδη εφαρμόζεται, δηλαδή συνδρομητές αντέδρασαν κόβοντας τη συνδρομή τους. Η εταιρεία παραδέχεται ότι το μέτρο αυτό ήταν ζημιογόνο «βραχυπρόθεσμα» ως προς την αύξηση του αριθμού των συνδρομητών στις χώρες που εφαρμόστηκε. Ωστόσο, αυτό αντισταθμίστηκε από την αύξηση των εσόδων και των συνδρομών, καθώς όσοι «δανείζονταν» λογαριασμούς αποφάσισαν τελικά να φτιάξουν τους δικούς τους.
Στον Καναδά, όπως ανέφερε, η βάση των συνδρομητών επί πληρωμή είναι τώρα μεγαλύτερη από πριν και η αύξηση των εσόδων είναι τώρα ταχύτερη από τις ΗΠΑ.
«Το λανσάρισμα το β' τρίμηνο θα είναι ευρύ, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και του μεγαλύτερου μέρους των χωρών μας, όταν το σκεφτόμαστε από την άποψη των εσόδων», έχει αναφέρει ο συνδιευθύνων σύμβουλος Γκρεγκ Πίτερς.
Καμία ανησυχία, παρά τα αρνητικά αποτελέσματα
Η Netflix κατέγραψε αποτελέσματα που δεν ενθουσίασαν τους επενδυτές στο πρώτο τρίμηνο του 2023. Τα έσοδα της ανήλθαν στα 8,16 δισ. δολάρια, σημειώνοντας άνοδο από τα 7,87 δισ. δολάρια που ήταν στο αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο, ωστόσο ήταν ελαφρώς χαμηλότερα από τα 8,18 δισ. δολάρια που ανέμεναν οι αναλυτές. Τα κέρδη επίσης ήταν χαμηλότερα από την περασμένη χρονιά, καθώς διαμορφώθηκαν στα 1,31 δισ. δολάρια έναντι των 1,6 δισ. δολαρίων.
Το κυριότερο, ωστόσο, είναι πως το guidance που εξέδωσε για το δεύτερο τρίμηνο ήταν αρνητικό, καθώς δήλωσε πως περιμένει κέρδη ανά μετοχή στα 2,84 δολάρια. Ένα ποσό πολύ χαμηλότερα από τα 3,07 δολάρια που υπολόγιζαν οι αναλυτές.
Επίσης, παρά το γεγονός ότι ήδη η Netflix έχει ξεκινήσει σε κάποιες νέες αγορές η πλατφόρμα κατάφερε να προσθέσει μόλις 1,75 εκατ. νέους συνδρομητές κατά το πρώτο τρίμηνο, φτάνοντας δηλαδή συνολικά τα 232,5 εκατ. Το νούμερο αυτό μεταφράζεται σε μια οριακή αύξηση 0,8% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο.
Τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου «αφήνουν ανοιχτά ερωτήματα σχετικά με την ικανότητα της εταιρείας να αναζωογονήσει τις δραστηριότητές της», δήλωσε ο Πολ Βέρνα, κύριος αναλυτής της Insider Intelligence, που επισήμανε ότι οι χαμηλές προβλέψεις για το δεύτερο τρίμηνο δείχνουν ότι η εταιρεία πασχίζει να ξαναβρεί το ρυθμό της.
Από την πλευρά του ο Τεντ Σαράντος χαρακτήρισε το πρώτο τρίμηνο ως «ένα συνηθισμένο τρίμηνο για εμάς». Αποκαλύπτοντας λίγες λεπτομέρειες, η διοίκηση της Netflix δήλωσε ότι είναι ικανοποιημένη με την απόδοση της νέας κατηγορίας πακέτων με διαφημίσεις, η οποία προσφέρει μηνιαίες συνδρομές με μόλις 6,99 δολάρια, καθώς ήταν ελάχιστες οι ενδείξεις ότι οι χρήστες μεταπηδούσαν από τα κανονικά και τα premium πακέτα στο φθηνότερο πακέτο με τις διαφημίσεις.
Μειώνει τις κινηματογραφικές παραγωγές
Παράλληλα, η Netflix αναδιοργανώνει την κινηματογραφική της ομάδα για να γυρίζει λιγότερες ταινίες κάθε χρόνο και δημιουργεί ένα πιο συγκεντρωτικό σύστημα λήψης αποφάσεων. Όπως ανακοινώθηκε από την εταιρεία, η Netflix θα συνδυάσει ομάδες που παράγουν ταινίες μικρού και μεσαίου μεγέθους, μια αλλαγή που θα έχει ως αποτέλεσμα μερικές απολύσεις και την αποχώρηση δύο από τα πιο έμπειρα στελέχη της.
Ειδικότερα, η Λίζα Νισιμούρα, η οποία οδήγησε το Netflix στο standup comedy και τα πρωτότυπα ντοκιμαντέρ και είναι υπεύθυνη για τα ντοκιμαντέρ και τις ταινίες μικρότερου προϋπολογισμού θα αποχωρήσει μετά από περισσότερα από 15 χρόνια παρουσίας στην εταιρεία.
Ο Ίαν Μπρικ, αντιπρόεδρος στην ομάδα ταινιών, αποχωρεί επίσης μετά από περισσότερο από μια δεκαετία, καθώς ο επικεφαλής του κινηματογραφικού τομέα Σκοτ Στάμπερ προσπαθεί να μειώσει την παραγωγή της εταιρείας, ώστε να μπορεί να διασφαλίσει ότι περισσότερες ταινίες θα είναι υψηλής ποιότητας.
Είναι χαρακτηριστικό πως το Netflix τα τελευταία χρόνια έχει κυκλοφορήσει περισσότερες πρωτότυπες ταινίες από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία στο Χόλιγουντ, παράγοντας πάνω από 50 έργα ετησίως. Μερικές από αυτές κέρδισαν Όσκαρ, όπως το All Quiet on the Western Front, που κέρδισε φέτος το βραβείο καλύτερης διεθνούς ταινίας, άλλες, όπως όπως το Glass Onion: A Knives Out Mystery, κατάφεραν να κερδίσουν το κοινό, αλλά πολλές από τις ταινίες δεν είχαν ιδιαίτερη επιτυχία.
Το Netflix αύξησε την παραγωγή του εν μέρει επειδή γνώριζε ότι τα άλλα στούντιο θα σταματούσαν να του δίνουν άδειες για μεγάλο αριθμό τίτλων, καθώς θα επικεντρώνονταν στις δικές τους υπηρεσίες streaming.
Η εταιρεία τα τελευταία χρόνια είχε προσθέσει προσωπικό για να ενισχύσει την παραγωγή, δημιουργώντας πολλαπλά τμήματα υπεύθυνα για ταινίες διαφορετικών μπάτζετ που λειτουργούσαν με σχετική αυτονομία, σύμφωνα με την κουλτούρα της Netflix για αποκεντρωμένη λήψη αποφάσεων. Ο Στάμπερ συγκεντρώνει τώρα περισσότερες αποφάσεις και προσπαθεί να πείσει περισσότερα στελέχη του να συνεργαστούν.
Ωστόσο οι περικοπές θέσεων εργασίας είναι πολύ μικρότερης κλίμακας από αυτές που είχε κάνει το Netflix πριν από ένα χρόνο. Η εταιρεία, η οποία έκλεισε το 2022 με περίπου 12.800 υπαλλήλους, κατάργησε εκατοντάδες θέσεις πέρυσι σε μια προσπάθεια να μειώσει το κόστος μετά την επιβράδυνση της αύξησης των συνδρομητών της.
Αναγκαία η επένδυση στις σειρές της πλατφόρμας
Κάποτε, το μεγαλύτερο μειονέκτημα του Netflix ήταν η εξάρτησή του από τη συνεχή παραγωγή πρωτότυπων εκπομπών και ταινιών. Τώρα η εταιρεία παράγει συχνότερα νέες σεζόν ήδη καθιερωμένων εκπομπών και συνέχειες ταινιών, μια αλλαγή που ανησυχεί ορισμένους αναλυτές.
«Η υγεία οποιασδήποτε υπηρεσίας streaming θα καθορίζεται από τη δύναμη του καταλόγου της», δήλωσε ο Στίβεν Μπεκ, ιδρυτής της εταιρείας συμβούλων διαχείρισης cg42. Είπε ότι ανησυχεί ότι η εξάρτηση του Netflix από τις υπάρχουσες σειρές καθιστά την υπηρεσία λιγότερο πολύτιμη. Σημείωσε ότι ένας τυπικός καταναλωτής είναι πιθανό να εγγραφεί σε δύο ή τρεις υπηρεσίες streaming, με το Amazon Prime Video να είναι πιθανώς η μία, λόγω όλων των άλλων που προσφέρει μια συνδρομή Prime.
Πλέον η Netflix αντιμετωπίζει τον σκληρό ανταγωνισμό σε μια αγορά που η ίδια δημιούργησε και χρειάζεται να ανανεώσει το χαρτοφυλάκιό της ώστε να μπορέσει να ανανεώσει τη σχέση της με το κοινό.