Οι κινεζικές στρατιωτικές ασκήσεις στα Στενά της Ταϊβάν αποτέλεσαν ένα ακόμη καμπανάκι κινδύνου για τη διεθνή αλυσίδα εφοδιασμού, καθώς κλιμάκωση της ένταξης μεταξύ των δύο χωρών μπορεί να προκαλέσει ακόμη περισσότερα προβλήματα.
Μετά από ένα πολύ δύσκολο διάστημα 18 μηνών, με αιτίες για τη συμφόρηση να θεωρούνται τόσο τα χρόνια υποεπενδύσεων όσο και η πανδημία του κορονοϊού, τα πρόσφατα στοιχεία έχουν δείξει ότι η εφοδιαστική αλυσίδα αρχίζει να «βρίσκει την ηρεμία της».
Το μέσο κόστος μεταφοράς του τυποποιημένου μεταλλικού κουτιού 40 ποδιών στους ωκεανούς του κόσμου έχει μειωθεί κατά περίπου 45% από το μέγιστο επίπεδό του το φθινόπωρο του περασμένου έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία της διεθνούς εταιρείας εμπορευματικών μεταφορών Freightos.
Ο αριθμός των πλοίων που περιμένουν έξω από το λιμάνι του Λος Άντζελες έχει μειωθεί κατά 75% από την αρχή του έτους, παρά το γεγονός ότι το λιμάνι κατέγραψε τον Ιούνιο την μεγαλύτερη κίνηση του τελευταίου αιώνα. Οι χρόνοι παράδοσης για το αεροπορικό φορτίο, που παρακολουθείται από την πύλη της εφοδιαστικής αλυσίδας Flexport, βελτιώνονται επίσης. Ο παγκόσμιος δείκτης πίεσης της αλυσίδας εφοδιασμού, που έχει καταρτιστεί από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα της Νέας Υόρκης, έχει μειωθεί κατά 57% τον Ιούλιο από το ανώτατο επίπεδό του. Οι επιχειρήσεις στις περισσότερες μεγάλες οικονομίες ανέφεραν χαλάρωση στους χρόνους παράδοσης εμπορευμάτων και πρώτων υλών τον Ιούλιο, σύμφωνα με την τελευταία μηνιαία έρευνα της S&P Global. Η έλλειψη υλικών και εξοπλισμού δεν αποτελεί πλέον παράγοντα που περιορίζει την παραγωγή για τους κατασκευαστές με έδρα την Ευρώπη, σύμφωνα με έρευνες υπό την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
«Οι πιέσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού ήταν τόσο σοβαρές που οι επιχειρήσεις σταματούσαν την παραγωγή και οι ελλείψεις σήμαιναν ότι οι τιμές εκτοξεύονταν», δήλωσε η Joanna Konings, οικονομολόγος της ING Bank και προσθέτει «τώρα αρχίζουμε να βλέπουμε και πάλι ότι τα αγαθά μπορούν να φτάσουν εκεί που πρέπει να πάνε. Και ότι το σύστημα του διεθνούς εμπορίου είναι δυναμικό και μπορεί να ανακάμψει».
Πολλοί αναμένουν ότι οι πιέσεις θα μειωθούν περαιτέρω τους επόμενους μήνες. Περισσότερο από το 40% των κατασκευαστών στις ΗΠΑ που συμμετείχαν σε έρευνα της Philadelphia Fed αναμένουν βελτιώσεις στους χρόνους παράδοσης τους επόμενους έξι μήνες.
Ωστόσο, η τάση αυτή μπορεί να αντανακλά την εξασθένηση της ζήτησης για αγαθά, καθώς ο υψηλός πληθωρισμός - ο οποίος οφείλεται εν μέρει στην εκτίναξη του κόστους μεταφοράς και των υλικών το 2021 - μειώνει την αγοραστική δύναμη.
Πάντως ο δρόμος προς τις συνθήκες που επικρατούσαν πριν από την πανδημία, όπου η παράδοση just-in-time είχε γίνει κανόνας, είναι στρωμένος με κινδύνους. «Αυτό που με ανησυχεί είναι ότι μπαίνουμε στην περίοδο αιχμής και εάν οι μεταφορείς δεν μπορέσουν να τη διαχειριστούν ορθά τότε θα υπάρξει εκ νέου συμφόρηση», εκτιμά ο ο Josh Brazil, κορυφαίο στέλεχος εταιρείας logistics.