Η Αίγυπτος ανακοίνωσε το Σάββατο ότι θα αυξήσει τα τέλη διέλευσης το 2023 για όλους τους τύπους πλοίων που διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ.
Σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ, τα τέλη διέλευσης για τα δεξαμενόπλοια που διέρχονται από τη διώρυγα θα αυξηθούν κατά 15%. Η αύξηση για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και τα τουριστικά πλοία είναι 10%. Οι αυξήσεις των τελών θα τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2023.
«Η αύξηση είναι αναπόφευκτη και αναγκαία υπό το πρίσμα των σημερινών παγκόσμιων ποσοστών πληθωρισμού», ανέφερε στην ανακοίνωση ο επικεφαλής της αρχής, Osama Rabiee.
Πρόσθεσε, όπως αναφέρει το CNBC, ότι η απόφαση συνυπολογίζει τον αντίκτυπο των αυξημένων τιμών της ενέργειας, σύμφωνα με την εταιρεία βάσεων δεδομένων Statista, πάνω από 20.600 πλοία διέσχισαν τη διώρυγα του Σουέζ.
Τα τέλη μπορεί να τροφοδοτήσουν τον πληθωρισμό
Ένας αναλυτής δήλωσε στο CNBC ότι, αν και η αύξηση των τελών του Σουέζ δεν θα έχει «τεράστιο αντίκτυπο» στις εμπορικές ροές, θα τροφοδοτήσει τον συνεχιζόμενο πληθωρισμό.
«Οι τιμές του πετρελαίου σήμερα πέφτουν και έτσι αν η διώρυγα τιμολογηθεί έναντι του ανταγωνισμού (που κάνει το γύρο της Αφρικής), τότε η Αρχή της Διώρυγας θα χάσει», δήλωσε ο πρόεδρος της Mandarin Shipping, Tim Huxley.
Οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου είχαν μια ασταθή χρονιά - από την εκτόξευση σε πάνω από 130 δολάρια ανά βαρέλι μετά το ξέσπασμα του πολέμου Ρωσίας - Ουκρανίας, μέχρι την αποκλιμάκωση σε περίπου 80 - 90 δολάρια ανά βαρέλι τις τελευταίες εβδομάδες.
Ο Huxley πρόσθεσε ότι οι αυξημένες χρεώσεις θα μετακυλιστούν στους πελάτες, γεγονός που με τη σειρά του θα τροφοδοτήσει τον πληθωρισμό.
Οι ΗΠΑ ανέφεραν αύξηση των τιμών καταναλωτή κατά 8,3% σε ετήσια βάση τον Αύγουστο. Η άνοδος του κόστους των τροφίμων και της στέγης αντιστάθμισε τη μείωση των τιμών του φυσικού αερίου.
Εξακολουθεί να είναι φθηνότερη διαδρομή
Ένας άλλος αναλυτής δήλωσε ότι, παρά την αύξηση των τελών, η διώρυγα του Σουέζ εξακολουθεί να είναι μια σημαντικά φθηνότερη διαδρομή για τα πλοία.
«Η εξοικονόμηση από τον πλου μέσω της διώρυγας του Σουέζ εξακολουθεί να είναι πολύ μεγάλη, ιδίως λόγω ... των πολύ υψηλών τιμών πετρελαίου και καυσίμων. Επιπλέον, στις ναυτιλιακές αγορές παρατηρείται γενικά υψηλή ζήτηση και χαμηλή διαθεσιμότητα πλοίων. Αυτό ενθαρρύνει επίσης τους πλοιοκτήτες να στέλνουν πλοία μέσω των ταχύτερων διαδρομών», δήλωσε ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της ναυτιλιακής ένωσης Bimco.
Ο Rasmussen δήλωσε ότι δεν αναμένει ότι οι πλοιοκτήτες θα στραφούν σε εναλλακτικές διαδρομές, όπως πλεύση νότια της Αφρικής.
«Στις ναυτιλιακές αγορές παρατηρείται γενικά υψηλή ζήτηση και χαμηλή διαθεσιμότητα πλοίων. Αυτό ενθαρρύνει επίσης τους πλοιοκτήτες να στέλνουν πλοία μέσω των ταχύτερων διαδρομών», δήλωσε ο Rasmussen.