ΓΔ: 1390.93 -0.48% Τζίρος: 22.82 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:59:30 DATA
Φωτο: Shutterstock

Μέτρα της Κομισιόν για να πάψει η μόδα να βλάπτει σοβαρά το περιβάλλον

Στόχος είναι να μπει φρένο στη «γρήγορη μόδα» και να εμπεδωθεί η ανάγκη της κυκλικής οικονομίας αφού μόλις το 1% των ενδυμάτων που παράγονται παγκοσμίως ανακυκλώνεται.

Με στόχο να περιορίσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της βιομηχανίας «γρήγορης μόδας» (fast fashion), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί την λήψη μέτρων για την ενίσχυση της κυκλικότητας, με επίκεντρο την χρήση πιο βιώσιμων κλωστοϋφαντουργικών υλικών. «Η γρήγορη μόδα είναι δηλητήριο για τον πλανήτη» διακήρυξε η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον Ντερ Λάιεν, προ ολίγων ημερών, ανακοινώνοντας τον οδικό χάρτη της ΕΕ για την ενίσχυση της βιωσιμότητας στην βιομηχανία της μόδας αλλά και την αντιμετώπιση ζητημάτων που άπτονται της εργασιακής ηθικής. 

Μεταξύ των κατευθυντήριων γραμμών της ευρωπαϊκής στρατηγικής περιλαμβάνεται οδηγία που προωθεί την δημιουργία ρούχων πιο ανθεκτικών στον χρόνο, αλλά και πιο εύκολων στην μεταποίηση, στην βάση της χρήσης ποιοτικά ανώτερων υφασμάτων. Στο επίκεντρο της στρατηγικής τίθεται συνολικά η αλυσίδα της παραγωγής ενδυμάτων, από την φάση του sourcing, του σχεδιασμού, της μεταποίησης μέχρι και την ανακύκλωση.

Στόχο αποτελεί το 2030 το σύνολο των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων να είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένα υλικά, με την ελάχιστη δυνατή περιεκτικότητα σε επικίνδυνα για την δημόσια υγεία και το περιβάλλον μικροπλαστικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα μικροπλαστικά που απελευθερώνονται στο περιβάλλον, το 36% προέρχεται από τα συνθετικά υφάσματα. Αν και ο στόχος θεωρείται εξαιρετικά φιλόδοξος, δεδομένου ότι σήμερα ποσοστό μόλις 1% των ενδυμάτων που παράγονται παγκοσμίως ανακυκλώνεται, τα στατιστικά στοιχεία της βιομηχανίας της μόδας συνηγορούν στην επείγουσα ανάγκη λήψης μέτρων. 

Υψηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος, η παραγωγή ρούχων για κάθε Ευρωπαίο πολίτη προϋποθέτει 9 κυβικά μέτρα νερού, 400 τετραγωνικά μέτρα γης και 391 γραμμάρια πρώτων υλών, τα οποία με την σειρά τους παράγουν περί τα 270 γραμμάρια σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Κάθε χρόνο, κάθε Ευρωπαίος αγοράζει ρούχα και λευκά είδη βάρους 26 κιλών, εκ των οποίων το 73% -ή περί τα 11 κιλά ανά άτομο- είναι εισαγόμενα και απολύτως αναλώσιμα, καταλήγοντας τελικώς σε χωματερές. Το πιο ανησυχητικό στοιχείο όμως αφορά στο γεγονός ότι το 60% των ενδυμάτων που καταναλώνονται στην ΕΕ παράγονται εκτός της κοινής αγοράς, γεγονός που επιβαρύνει περαιτέρω την εικόνα του ευρωπαϊκού κλωστοϋφαντουργικού κλάδου ως προς την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλεί. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, ο κλάδος είναι τέταρτος ως προς την κατάχρηση πρώτων υλών και νερού, μετά από την παραγωγή τροφίμων, τον κατασκευαστικό κλάδο και τις μεταφορές, ενώ έρχεται πέμπτος ως τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. 

Να σταματήσει η υπερπαραγωγή

Απώτερο σκοπό του οδικού χάρτη της Κομισιόν συνιστά η περικοπή της υπερπαραγωγής αλλά και της υπερκατανάλωσης ρούχων στην ΕΕ, αλλά και η δημιουργία αντικινήτρων για την τακτική πολλών εταιρειών του κλάδου να καταστρέφουν αδιάθετα ενδύματα που βρίσκονται σε απόθεμα. Επιπλέον, μεταξύ των προτεινόμενων μέτρων συμπεριλαμβάνονται η αναγραφή στοιχείων κυκλικότητας στις ετικέτες των ρούχων, η εμπλοκή των ίδιων των καταναλωτών στην αναζήτησή κι επιβράβευση των εταιρειών που αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος, καθώς και η ενθάρρυνση των κρατών-μελών της ΕΕ να προαγάγουν την επαναχρησιμοποίηση και επιδιόρθωση σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. 

Τα νέα πάντως είναι ευχάριστα από το μέτωπο της παραγωγής περιβαλλοντικά βιώσιμων υλικών νέας γενιάς. Σύμφωνα με στοιχεία της οργάνωσης Πρωτοβουλία για την Καινοτομία στα Υλικά (Material Innovation Initiative), οι επενδύσεις στον συγκεκριμένο κλάδο αυξήθηκαν κατά 2,3 δισ δολάρια στο διάστημα 2015-2021, καθώς ενισχύθηκε το ενδιαφέρον καταναλωτών κι επιχειρήσεων κυρίως για την δημιουργία εναλλακτικών προς το δέρμα υλικών. Μόνο το 2021, οι επενδύσεις σε νεοφυείς επιχειρήσεις που ειδικεύονται στην παραγωγή καινοτόμων υλικών ανήλθαν σε 980 εκατ δολάρια, ποσό διπλάσιο σε σχέση με το 2020. Πέρα όμως από την αναζήτησή εναλλακτικών για το δέρμα, αυξημένη κινητικότητα παρατηρείται και σε ό,τι αφορά την δημιουργία υλικών στο εργαστήριο που θα υποκαταστήσουν το μετάξι, το μαλλί, την γούνα, τα πούπουλα χήνας και κάθε είδους εξωτικό δέρμα. 

Σύμφωνα με την οργάνωση, τουλάχιστον 38 από τις 40 κορυφαίες εταιρείες της βιομηχανίας της μόδας δραστηριοποιούνται ενεργά στην αναζήτησή εναλλακτικών, πιο βιώσιμων υλικών, με εταιρείες όπως οι Adidas, Ganni και Karl Lagerfeld να βρίσκονται μεταξύ των 150 κορυφαίων εταιρειών ως προς την καινοτομία. Στην ίδια έκθεση τονίζεται ότι αναμένονται περισσότερες επενδύσεις στον κλάδο το επόμενο διάστημα, καθώς η βιομηχανία της μόδας αντιλαμβάνεται ολοένα και περισσότερο το βάρος της ευθύνης της ως προς την προστασία του πλανήτη. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Συναγερμός στην Ευρώπη για Temu και Shein, ζητούνται αυστηροί έλεγχοι

Επιστολή της ομοσπονδίας ένδυσης Euratex στην πρόεδρο της Κομισιόν. Έξι χώρες ζητούν δυναμική παρέμβαση της Επιτροπής για αυστηρότερους ελέγχους, καθώς και μέτρα στήριξης των ευρωπαϊκών βιομηχανιών.
mango stores-emporio
ΔΙΕΘΝΗ

Έσοδα-ρεκόρ για τη Mango το πρώτο εξάμηνο με ώθηση από τα ανδρικά ρούχα

Ο ισπανικός όμιλος αύξησε τις πωλήσεις του στα 1,6 δισ. ευρώ, ερχόμενος πιο κοντά στην επίτευξη του στόχου του για ετήσια έσοδα άνω των 4 δισ. το 2026. Στην Ελλάδα λειτουργεί συνολικά 9 σημεία πώλησης.
ΔΙΕΘΝΗ

Κάμψη εισαγωγών κι εξαγωγών για την ευρωπαϊκή βιομηχανία ένδυσης

Η ευρωπαϊκή βιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με την γήρανση του εργατικού της δυναμικού. Στα 400 ευρώ η μέση κατανάλωση ενδυμάτων στην Ελλάδα το 2023, στα 630 ευρώ η μέση αξία της κατανάλωσης στην ΕΕ.
ΔΙΕΘΝΗ

Νέες συμφωνίες και αλλαγή στρατηγικής από τους κολοσσούς των αθλητικών

Nike, Puma και Reebok κλείνουν συμφωνίες χονδρικής με μεγάλα φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα. Ο κλάδος ποντάρει φέτος σε μεγάλα αθλητικά γεγονότα, όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες και το UEFA European Championship.