Με τριπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης αναμένεται να επιταχυνθεί το παγκόσμιο εμπόριο μέσω των κοινωνικών δικτύων, σε σχέση με το παραδοσιακό ηλεκτρονικό εμπόριο, μέχρι το 2025, καθώς οι νεότερες γενιές χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων ως «πύλες εισόδου» για κάθε δραστηριότητα τους online, συμπεριλαμβανομένων των αγορών, της επικοινωνίας και της διασκέδασης.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της εταιρείας Accenture, με θέμα «Η κοινωνική επανάσταση στo shopping», η αξία των παγκόσμιων συναλλαγών για αγορές μέσω των κοινωνικών δικτύων θα αγγίξει τα 1,2 τρισ. δολάρια μέσα στην επόμενη τριετία, από 492 δισ. δολάρια σήμερα.
Ήδη το 10% του παγκόσμιου τζίρου ηλεκτρονικού εμπορίου πραγματοποιείται μέσω των πλατφορμών κοινωνικών δικτύων (επονομαζόμενο και social commerce), ποσοστό που αναμένεται να αγγίξει το 17% μέχρι το 2025, ακολουθώντας μια εντυπωσιακά ανοδική τάση τροφοδοτούμενη από τους χρήστες των δικτύων που ανήκουν κυρίως στις γενιές των Gen Z και Millennials. Εκτιμάται δε ότι το συγκεκριμένο δημογραφικό σύνολο θα συνεισφέρει μέχρι τότε το 62% του συνολικού τζίρου του παγκόσμιου ηλεκτρονικού εμπορίου.
Σύμφωνα με την Accenture, ποσοστό 64% του δείγματος 10.053 χρηστών κοινωνικών δικτύων που συμμετείχε στην έρευνα έχει ήδη πραγματοποιήσει τουλάχιστον μία αγορά μέσω social media τον τελευταίο χρόνο, εξέλιξη που συνδέεται άμεσα με την πανδημία και τις συνέπειες της. Αναγόμενο δε στον παγκόσμιο πληθυσμό, το ποσοστό αυτό μεταφράζεται σε 2 δισεκατομμύρια χρήστες/καταναλωτές.
Μάλιστα, υπολογίζεται ότι οι νέοι καταναλωτές στις αναπτυσσόμενες χώρες είναι πιο πιθανό να κάνουν μία αγορά μέσω κάποιας πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης, με χαρακτηριστικότερο το παράδειγμα της Κίνας όπου, 8 στους 10 χρήστες επιλέγουν αυτόν τον τρόπο για να κάνουν τις αγορές τους online. Σε αντιδιαστολή, η πλειονότητα των ερωτηθέντων σε ΗΠΑ και Βρετανία δηλώνει ότι δεν το έχει δοκιμάσει ακόμη, συσχετίζοντάς το κυρίως με γενναιόδωρες προσφορές.
Τα ενδύματα συνιστούν την υπ’ αριθμόν ένα κατηγορία ειδών που οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων θα αγοράσουν μέσα από αυτά, συνεισφέροντας το 18% των συνολικών συναλλαγών αυτού του τύπου μέχρι το 2025, ακολουθούμενα από τα ηλεκτρονικά είδη, με ποσοστό 13% και τα είδη οικιακού εξοπλισμού με 7%. Η κατηγορία των προϊόντων ομορφιάς και περιποίησης διατηρεί προς το παρόν μικρό ποσοστό επί του εκτιμώμενου συνολικού τζίρου social commerce, ωστόσο, εκτιμάται ότι θα αναπτυχθεί ταχύτατα ως τμήμα του συνολικού ηλεκτρονικού εμπορίου μέσα στην επόμενη τριετία, αποσπώντας έως και το 40% των ψηφιακών δαπανών, σε κάποιες τουλάχιστον αγορές-κλειδιά.
Αν και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το social commerce ήλθε για να μεινει, φέρνοντας τα πάνω κάτω σε ό,τι γνωρίζαμε έως σήμερα για το ηλεκτρονικό εμπόριο, η έρευνα της Accenture αποκαλύπτει και την δυσπιστία που εξακολουθεί να υπάρχει σε ένα σημαντικό κομμάτι του καταναλωτικού κοινού, τόσο σε ό,τι αφορά την ποιότητα των προσφερόμενων ειδών, όσο όμως και την ασφάλεια στις ηλεκτρονικές συναλλαγές καθώς και την εξασφάλιση των δικαιωμάτων του καταναλωτή σε σχέση με τις επιστροφές κι αλλαγές ειδών και τις πιστώσεις. Τουλάχιστον το 50% των ερωτηθέντων εξέφρασε την ανησυχία του σχετικά με αυτά τα ζητήματα, αποκαλύπτοντας ανάγλυφα το μείζον θέμα που οι πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων καλούνται να επιλύσουν το προσεχές διάστημα: να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των χρηστών τους.
Όπως είναι αναμενόμενο, το θέμα της εμπιστοσύνης απασχολεί κυριότερα τους χρήστες μεγαλύτερης ηλικίας, οι οποίοι θίγουν επίσης τα θέματα της αυθεντικότητας των προσφερόμενων ειδών μαζί με την ασφάλεια των συναλλαγών, σε αντίθεση με τις νεαρότερες ηλικίες που φαίνεται να ενδιαφέρονται κυρίως για τις κριτικές άλλων χρηστών αλλά και να επηρεάζονται από τα livestreams, προκειμένου να προβούν σε κάποια συναλλαγή.
Αδιαμφισβήτητα, η επανάσταση του social commerce δημιουργεί ένα νέο δυναμικό οικοσύστημα όπου brands, χρήστες, influencers και creators συναντώνται και ανταλλάσσουν πληροφορίες, αναβαθμίζοντας την συνολική εμπειρία του καταναλωτή στο νέο ψηφιακό περιβάλλον. Συνιστά δε μία αληθινή πρόκληση για τα μεγάλα, ιστορικά brands της βιομηχανίας της μόδας, που καλούνται να ασπαστούν τους νέους τρόπους επικοινωνίας και διάδρασης, γεφυρώνοντας την απόσταση που τα χωρίζει με τους πελάτες του μέλλοντος.