Υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης καταγράφει κάθε χρόνο το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο, που μετατρέπεται σε σημαντικό πυλώνα της οικονομίας, ενώ παράλληλα νέα e-shops εμφανίζονται καθημερινά, με την Ελλάδα να αποτελεί μια από τις 25 κορυφαίες χώρες σε αριθμό ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Με τους Έλληνες καταναλωτές να «ωριμάζουν» ψηφιακά και να πραγματοποιούν περισσότερες διαδικτυακές αγορές, το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα την τελευταία εξαετία καταγράφει ρυθμούς ανάπτυξης που κινούνται σε διψήφια ποσοστά ετησίως.
Ιδιαίτερα μετά την πανδημία, η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει επιταχυνθεί και «τρέχει» γρηγορότερα σε σχέση με την ευρωπαϊκή αγορά, ενώ τα e-shops που διαθέτει ξεπερνούν όχι μόνο χώρες με παρόμοια χαρακτηριστικά με την Ελλάδα ακόμα και εκείνα της Κίνας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης για το ηλεκτρονικό εμπόριο από τις ενώσεις Ecommerce Europe και EuroCommerce, ο κύκλος εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα το 2023 εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί στα 17,33 δισ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 9% από τα 15,84 δισ. ευρώ του 2022, επιβεβαιώνοντας την ανοδική πορεία που καταγράφει τα τελευταία χρόνια.
Συγκεκριμένα, το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο από τα 6 δισ. ευρώ του 2018 και τα 7,5 δισ. ευρώ το 2019, γνώρισε την έκρηξη το 2020 σημειώνοντας άνοδο 77% και εκτοξεύτηκε στα 13,3 δισ. ευρώ, ενώ το 2021 σημείωσε άνοδο 8% για να φτάσει τα 14,4 δισ. ευρώ.
Έτσι, αυξάνεται και η συνεισφορά του ηλεκτρονικού εμπορίου στο ΑΕΠ της χώρας, καθώς από το 3,31% που βρισκόταν το 2018 με το ΑΕΠ στα 181 δισ. ευρώ, το ποσοστό αυτό υπερδιπλασιάστηκε με την πανδημία καθώς το 2020 αποτελούσε το 7,93% του εθνικού ΑΕΠ που ήταν 168 δισ. ευρώ. Η συνεισφορά του ηλεκτρονικού εμπορίου συνεχίζει να παραμένει σε υψηλά επίπεδα και το 2023 που το εθνικό ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 219 δισ. ευρώ, καθώς θα φτάσει το 7,9%.
Ώθηση στην ανοδική τάση που συνεχίζει να διατηρεί το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα δίνει η σημαντική αύξηση του πληθυσμού που έχει πρόσβαση στο ίντερνετ, καθώς από το 73% του 2018, είναι πλέον στο 84% ενώ και οι χρήστες του ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν εκτοξευτεί από το 49% του 2018 στο 75% το 2023.
Την ίδια στιγμή, η αύξηση των ηλεκτρονικών δαπανών πανευρωπαϊκά θα φτάσει το 8% το 2023 και τα 975 δισ. ευρώ, ενώ το 2022 ο κύκλος εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου είχε σημειώσει άνοδο 6% σε 899 δις. ευρώ από 849 δισ. ευρώ το 2021. Όμως, υπολογίζοντας τον πληθωρισμό η αντίστοιχη τιμή περιορίζεται σε 2%.
Οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης ηγούνται ως προς το ύψος των ηλεκτρονικών συναλλαγών, με την αξία τους να διαμορφώνεται σε 603 δισ ευρώ πέρσι, ενώ ακολουθούν η Νότια Ευρώπη, με συναλλαγές ύψους 146 δισ ευρώ, η Κεντρική Ευρώπη με 72 δισ ευρώ, η Βόρεια Ευρώπη με 65 δισ ευρώ και τέλος η Ανατολική Ευρώπη με σύνολο ηλεκτρονικών συναλλαγών ύψους 14 δισ ευρώ την περσινή χρονιά. Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία και Ισπανία ηγούνται ως προς το ύψος του online τζίρου, ωστόσο τα μεγαλύτερα ετήσια ποσοστά ανάπτυξης διαπιστώνονται στην Εσθονία, με 106%, την Ρουμανία με 51%, τη Βουλγαρία με 31%, την Ισπανία με 31% και το Βέλγιο με 22%.
Η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα στο διαδίκτυο
Συνολικά περισσότερα από 26,5 εκατ. e-shop λειτουργούν παγκοσμίως, ενώ το κύμα του ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν «καβαλήσει» πλέον οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, εκμεταλλευόμενες και την τάση των καταναλωτών να προτιμούν τα ηλεκτρονικά καταστήματα της χώρας τους.
Η μετάβαση στη ψηφιακή εποχή έκανε πιο εύκολη την απόφαση για τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, καθώς το μόνο που χρειάζεται κάποιος είναι μια αποθήκη και ελάχιστο προσωπικό ώστε να τρέξει μια μικρή επιχείρηση που μπορεί να προσφέρει περισσότερα κέρδη από ένα φυσικό κατάστημα.
Προτιμούν τα ντόπια e-shop οι Έλληνες
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης από τις ενώσεις Ecommerce Europe και EuroCommerce, το 88% των Ελλήνων καταναλωτών προτιμούν να ψωνίζουν από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα, ενώ το 25% στρέφεται σε e-shop από άλλες χώρες της ΕΕ. Όσο απομακρύνονται από τα ευρωπαϊκά σύνορα, μειώνεται και η εμπιστοσύνη που δείχνουν οι καταναλωτές καθώς μόλις το 12% αγοράζει από χώρες εκτός ΕΕ και το 6% από άγνωστες χώρες, ενώ ένα 29% ψωνίζει από ηλεκτρονικά καταστήματα από άλλες χώρες (ΕΕ και μη).
Αντίστοιχα το 81% των Ευρωπαίων καταναλωτών αγοράζουν από e-shop της χώρας τους, και 31% από άλλες χώρες της ΕΕ. Το 19% έχει ψωνίσει από ηλεκτρονικά καταστήματα εκτός ΕΕ ενώ το 15% από άγνωστες χώρες και το 37% από e-shop εντός και εκτός ΕΕ.
Με τους Έλληνες καταναλωτές να προτιμούν τα «ντόπια» e-shops, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα ηλεκτρονικά καταστήματα ξεφυτρώνουν σαν τα «μανιτάρια» με τη χώρα μας να διαθέτει 102.900 ηλεκτρονικά καταστήματα, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ψηφιακού marketing και online πωλήσεων Markinblog.com.
Ειδικότερα, η Ελλάδα βρίσκεται στην 25η θέση της κατάταξης καθώς διαθέτει περισσότερα e-shop από την Πορτογαλία, την Ιρλανδία, την Αργεντινή των 46 εκατ. κατοίκων, ακόμα και τη δεύτερη πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου, την Κίνα που έχει μόλις 79.900 ηλεκτρονικά καταστήματα. Πίσω από την Ελλάδα βρίσκεται η Νέα Ζηλανδία με 102.500 e-shop και η Δανία με 99.200.
Την πρώτη τριάδα της κατάταξης διαμορφώνουν οι ΗΠΑ στην πρώτη θέση με 13,98 εκατ. e-shop, η Βρετανία με 1,23 εκατ. ηλεκτρονικά καταστήματα και η Βραζιλία με 731.900, ενώ ακολουθεί η Γερμανία και η Αυστραλία με 724.800 και 645.300 ηλεκτρονικά κανάλια αντίστοιχα. Όπως σημειώνει η έκθεση, στις κορυφαίες 50 αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου βρίσκονται μικρότερες χώρες, όπως η Σιγκαπούρη, η Ιρλανδία και η Νέα Ζηλανδία, αποδεικνύοντας ότι το μέγεθος δεν αποτελεί περιοριστικό παράγοντα για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου.