Το 60% των τροφίμων και ποτών της Nestle δεν πληρούν τα κριτήρια για να χαρακτηρίζονται υγιεινά, σύμφωνα με εσωτερική έκθεση που είδε το φως της δημοσιότητας. Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τον ελβετικό κολοσσό των τροφίμων, που είναι και ο μεγαλύτερος του κλάδου στον κόσμο, είναι πως μερικές κατηγορίες δεν θα γίνουν ποτέ υγιεινές για τους καταναλωτές, όσο και αν επενδύσει η εταιρεία στην έρευνα για τη βελτίωσή τους.
Οι Financial Times αποκάλυψαν εσωτερική έκθεση που διανεμήθηκε σε υψηλόβαθμα στελέχη της Nestle, που αναφέρει ότι μόλις το 37% των εσόδων προέρχεται από προϊόντα τροφίμων και ποτών, εξαιρουμένου των ζωοτροφών και εξειδικευμένων ειδών διατροφής, που καταφέρνουν να ξεπεράσουν την βάση των 3.5 αστεριών στο αυστηρό σύστημα της Αυστραλίας για τη βαθμολόγηση των προϊόντων.
Αυτό το σύστημα αξιολογεί τα τρόφιμα με πέντε αστέρια και χρησιμοποιείται ως βάση αναφοράς από οργανισμούς όπως το Access to Nutrition Foundation. Η ίδια η Nestle, που παράγει μια ευρεία γκάμα τροφίμων, έχει αναφερθεί στο σύστημα της Αυστραλίας αποκαλώντας το όριο των 3.5 αστεριών ως «αποδεδειγμένη απόδειξη υγείας». Ωστόσο το 70% των τροφίμων της Nestle δεν κατάφερε να πιάσει αυτό το όριο, όπως αναφέρει η έκθεση, που υπογραμμίζει ότι το 96% των ποτών της εταιρείας δεν κρίνονται υγιεινά, εξαιρουμένου του καθαρού καφέ, καθώς και το 99% των προϊόντων παγωτού και γλυκών.
Τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα νερά σημειώνουν αντιθέτως πολύ καλύτερες επιδόσεις, με το 82% των νερών και το 60% των γαλακτοκομικών να περνάνε το όριο. «Έχουμε κάνει σημαντικές βελτιώσεις στα προϊόντα μας, όμως η γκάμα των προϊόντων μας ακόμα δεν καταφέρνει να πιάσει τα στάνταρ υγείας σε μια περίοδο που οι πιέσεις των ρυθμιστικών αρχών σε συνδυασμό με την ζήτηση έχουν ενταθεί υπερβολικά», αναφέρει η έκθεση.
Τα στοιχεία της έκθεσης εξαιρούν το γάλα σκόνης για μωρά, τις ζωοτροφές, τον καφέ και τον τομέα υγιεινής διατροφής που παρασκευάζει τρόφιμα για άτομα με ειδικές ιατρικές απαιτήσεις. Αυτό σημαίνει πως η έκθεση αναφέρεται σε προϊόντα από τα οποία προέρχονται τα μισά περίπου έσοδα της Nestle, που ήταν 72,7 δισ. λίρες την περασμένη χρονιά.
Τα ευρήματα αυτά έρχονται καθώς οι εταιρείες τροφίμων στηρίζουν την παγκόσμια πρωτοβουλία αντιμετώπισης της παχυσαρκίας και την προώθηση ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής. Τα στελέχη της Nestle τώρα σχεδιάζουν τις νέες δεσμεύσεις τους για την διατροφή και στοχεύουν να αποκαλύψουν τα σχέδια τους για τη χρονιά.
Ο όμιλος επίσης αναβαθμίζει τα όρια που χρησιμοποιούνται εσωτερικά στο Nestlé Nutritional Foundation, που είχαν καθιερωθεί για πρώτη φορά από τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, Peter Brabeck-Letmathe που είχε περιγράψει την Nestle ως «μια εταιρεία σωστής διατροφής και καλής υγείας».
Σύμφωνα με πηγές που επικαλούνται οι Financial Times, μια επιλογή για την εταιρεία θα ήταν να αποβάλλει ή να αντικαταστήσει αυτά τα όρια για τα γλυκά. Ο διευθύνων σύμβουλος της Nestle, Μάρκ Σνάιντερ αναγνώρισε το γεγονός πως οι καταναλωτές θέλουν μια πιο υγιεινή διατροφή όμως απορρίπτει τις αιτιάσεις πως τα επεξεργασμένα φαγητά που παράγει η Nestle και άλλες εταιρείες τροφίμων είναι ανθυγιεινά.
Ωστόσο, η έκθεση επισημαίνει πως προϊόντα όπως η πίτσα κρουασάν με τρία είδη κρέατος DiGiorno περιλαμβάνει το 40% των ημερήσιων αναγκών ενός ανθρώπου σε αλάτι, ενώ τα Hot Pockets περιέχουν το 48%. Όμως ακόμα και το διάσημο ρόφημα με γεύση πορτοκάλι, San Pellegrino βρίσκεται στον πάτο της βαθμολογίας του πίνακα υγιεινής διατροφής, στην κατηγορία «Ε», καθώς περιέχει περισσότερο από 7,1 γρ. ζάχαρης ανά 100 ml, με την έκθεση να θέτει το ερώτημα «αν πρέπει μια εταιρεία που προωθεί τη υγιεινή διατροφή να έχει προϊόντα που βρίσκονται στην τελευταία κατηγορία».
Επίσης το περίφημο Nesquik με γεύση φράουλας, που πωλείται στις ΗΠΑ και έχει μεγάλες πωλήσεις, περιέχει 14 γρ ζάχαρης σε μια μερίδα 14 γραμμαρίων, ενώ περιέχει και ποσότητες χρώματος και πρόσθετων γεύσης, παρά το γεγονός ότι προορίζεται για να συνδυάζεται με γάλα και περιγράφεται ως «το ιδανικό πρωινό για να είναι έτοιμα τα παιδιά κάθε μέρα».
Οι προσπάθειες της Nestle
Η Nestle προσπαθεί να αντιπαρέλθει τις επικρίσεις που δέχεται και αναφέρει πως επεξεργάζεται ένα ευρύ σχέδιο αναβάθμισης της διατροφικής στρατηγικής της. «Παρακολουθούμε όλη την γκάμα των προϊόντων μέσα σε όλη την διάρκεια του χρόνου με στόχο να διασφαλίσουμε πως τα προϊόντα μας καλύπτουν τις ημερήσιες ανάγκες των πελατών και υποστηρίζουν παράλληλα και μια ισορροπημένη δίαιτα».
Προσθέτει επίσης ότι «οι προσπάθειες μας βασίζονται σε ισχυρά θεμέλια τις τελευταίες δεκαετίες. Για παράδειγμα έχουμε μειώσει σημαντικά την περιεκτικότητα ζάχαρης και αλατιού στα προϊόντα μας τα τελευταία 20 χρόνια, ενώ έχουν μειωθεί κατά 14-15% μόνο τα τελευταία επτά χρόνια».
Από την πλευρά τους ειδικοί της αγοράς τροφίμων αναφέρουν πως η Nestle και οι ανταγωνιστές της θα πρέπει να καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια για να κάνουν πιο υγιεινά τα προϊόντα τους. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στους Financial Times, «οι εταιρείες τροφίμων στοχεύουν να παράγουν χρήματα για τους μετόχους και να τα παράγουν όσο πιο γρήγορα και όσο περισσότερα μπορούν. Πουλάνε προϊόντα που απευθύνονται σε μεγάλο κοινό και αγοράζονται από όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους. Οι περισσότεροι θέλουν να τα αγοράζουν και τα προϊόντα αυτά είναι καλά όσο είναι και τα junk food».
Αναφέρουν πως η Nestle είναι μια έξυπνη εταιρεία με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, όμως το βασικό πρόβλημα που υπάρχει είναι ότι οι ερευνητικές ομάδες προσπαθούν για χρόνια να βρουν τρόπο να μειώσουν το αλάτι και την ζάχαρη χωρίς να αλλάζει το γευστικό προφίλ. Κάτι που αποτελεί και το μεγαλύτερο πρόβλημα για τις εταιρείες τροφίμων.
Μερικά προϊόντα που θεωρούνται ως υγιεινά όπως τα plant based εναλλακτικά κρέατα είναι τομείς που αναμένεται να έχουν ισχυρή ανάπτυξη για τις εταιρείες τροφίμων. Η Nestle έχει πουλήσει ήδη τομείς που παράγουν λιγότερο υγιεινά προϊόντα, όπως συνέβη το 2019 με την πώληση του 60% των μετοχών της γερμανικής Herta.
Η Nestle βρίσκεται ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής τροφίμων και ποτών που ήταν στον πίνακα του 2018 για τις προσπάθειες προώθησης μιας πιο υγιεινής διατροφής που είχε καταρτίσει το Ίδρυμα για την Πρόσβαση στην Υγιεινή Διατροφή (Access to Nutrition Foundation. Ωστόσο το ίδρυμα προειδοποιούσε πως «όλες οι εταιρείες έχουν να κάνουν αμέσως πολλά περισσότερα».
Η Nestle σημειώνει πάντως ότι «τα τελευταία χρόνια έχουμε δημιουργήσει χιλιάδες προϊόντα για παιδιά και οικογένειες που καλύπτουν τα κριτήρια διατροφής. Έχουμε επίσης μοιράσει δισεκατομμύρια δόσεις μικροθρεπτικών συστατικών μέσα από τα φθηνά και θρεπτικά προϊόντα μας». Και προσθέτει ότι «θεωρούμε πως μια υγιεινή διατροφή σημαίνει να βρίσκεις το σημείο ισορροπίας μεταξύ ευεξίας και απόλαυσης. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να έχεις χώρο και για κάποια ανθυγιεινά τρόφιμα που καταναλώνονται με μέτρο».