Αλλαγή πορείας χαράσσουν οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης, για προσαρμόσουν τα επιχειρηματικά μοντέλα τους στις νέες συνθήκες μετά την πανδημία, μεταφέροντας το βάρος από τα επιχειρηματικά ταξίδια στα ταξίδια αναψυχής.
Η Lufthansa, σε ανακοίνωσή της την Πέμπτη, ανέφερε ότι κατέγραψε πτώση 75% στον αριθμό των επιβατών μεταξύ 2019 και 2020, γεγονός που τονίζει τις τρομακτικές συνέπειες που επέφερε ο κορονοϊός στις αεροπορικές εταιρείες. Ωστόσο, και η Lufthansa ανήκει σε αυτές τις εταιρείες που αναδιαμορφώνουν αυτή τη στιγμή τα πλάνα τους, έτσι ώστε να καταφέρουν να ανοίξουν και πάλι μέσα στους επόμενους μήνες.
Όπως αναφέρει στο CNBC ο Αντριάν Γιάνοσικ, αναλυτής της γερμανικής επενδυτικής τράπεζας Berenberg, «οι ευρωπαϊκές αεροπορικές θα στραφούν προς τα ταξίδια αναψυχής. Αυτή είναι μια στρατηγική απάντηση. Ακολουθείς απλά την τάση των ανθρώπων», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Από τη στιγμή που οι ευρωπαϊκές οικονομίες προσπαθούν να χαλαρώσουν τους ισχύοντες περιορισμούς, οι πολίτες θα επιδιώξουν και πάλι να πάνε διακοπές όσο πιο σύντομο μπορέσουν, μετά από έναν ολόκληρο χρόνο που είναι κλεισμένοι στα σπίτια τους. Από την άλλη, τα ταξίδια για επαγγελματικούς σκοπούς φαίνεται ότι θα αργήσουν ακόμη να ανακάμψουν.
Ο Ρίκαρντ Γκούσταφον, CEO της Scandinavian Airlines, αναμένει «σημαντικές αλλαγές στη δυναμική της αγοράς των αερομεταφορών». «Πιστεύω ότι θα δούμε λιγότερα επαγγελματικά ταξίδια και περισσότερα για λόγους αναψυχής», σημειώνει ο ίδιος. «Χρειάζεται, λοιπόν, να προσαρμόσουμε τις λειτουργίες μας περισσότερο προς την εποχικότητα απ’ ό,τι δηλαδή κάνουμε σήμερα».
Οι φθηνές αεροπορικές εταιρείες, όπως οι Ryanair και EasyJet, προσπαθούσαν πάντα να δελεάσουν τους πελάτες για σύντομα ταξίδια σε ηλιόλουστες Ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ελλάδα, η Ισπανία και η Ιταλία. Ομως, πλέον κι άλλες αεροπορικές θα μπορούσαν να ακολουθήσουν αυτή την τακτική, όπως για παράδειγμα οι Lufthansa και British Airlines, οι οποίες παραδοσιακά εστίαζαν κατά βάση σε ταξίδια για επαγγελματικούς σκοπούς.
«Τα ταξίδια για λόγους δουλειάς θα βρεθούν πάνω από τα επίπεδα του 2019 μέχρι το τέλος της δεκαετίας», δηλώνει ο Στίβεν Φέρλονγκ, αναλυτής σε ζητήματα διαχείρισης πλούτου στην εταιρεία Davy, προσθέτοντας όμως ότι τα ταξίδια αναψυχής θα μπορούσαν να ανακάμψουν «πολύ γρήγορα».
Η νέα διάταξη στα αεροπλάνα
Τα επαγγελματικά ταξίδια έχουν οδηγήσει τις αεροπορικές να σχεδιάσουν business class με premium θέσεις και κάρτες πίστης. Αλλά, δεδομένου ότι το επίκεντρο πλέον μετακινείται στην αναψυχή, οι αναλυτές αναμένουν διαφορετική διάταξη στους χώρους των αεροπλάνων.
«Θα υπάρξει αναδιαμόρφωση της καμπίνας», αναφέρει ο Φέρλονγκ, λέγοντας ότι η business class θα αποτελεί πλέον μικρότερο μέρος του αεροπλάνου. «Το μέγεθος του αεροπλάνου θα είναι επίσης μικρότερο», προσθέτει ο ίδιος.
Κοιτάζοντας τον τρόπο που οι φθηνές αεροπορικές έχουν σχεδιάσει τα αεροσκάφη τους, είναι εμφανές ότι δεν δίνεται τόση μεγάλη βαρύτητα στους premium πελάτες. Για την ακρίβεια, η Ryanair δεν έχει κάρτες πίστης για τους συχνούς ταξιδιώτες.
Όμως, λόγω του ότι ολοένα και περισσότερες εταιρείες θα εστιάζουν στα ταξίδια αναψυχής βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, αυτό θα προκαλέσει πτώση στις τιμές των εισιτηρίων, εκτιμά ο Yanoshik.
Διαβατήρια εμβολιασμού
Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές ευελπιστούν ότι τα διαβατήρια εμβολιασμού θα αποτελέσουν έναν τρόπο για τον περιορισμό των απωλειών του για φέτος. Η συγκεκριμένη ιδέα βρίσκεται ακόμη υπό συζήτηση ανάμεσα στους Ευρωπαίους πολιτικούς, αλλά η βιομηχανία του ταξιδιού αντιμετωπίζει αυτή την ιδέα ως μονόδρομο προκειμένου να υπάρξει αύξηση κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν.
«Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) πιέζει έντονα», ισχυρίζεται ο Άντριου Λόμπενμπεργκ, αναλυτής στην HBSC. Η IATA εργάζεται αυτή τη στιγμή πάνω σε μια ψηφιακή πλατφόρμα, όπου οι ταξιδιώτες θα μπορούν να ανεβάσουν πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση της υγείας τους.
Μάλιστα, έχει ζητηθεί από τους Ευρωπαίους αξιωματούχους να προωθήσουν την ιδέα των διαβατηρίων εμβολιασμού, έτσι ώστε οι πελάτες να μπορέσουν να ασθανθούν ασφαλείς. «Τα διαβατήρια εμβολιασμού εν τέλει θα γίνουν μέρος του ανοίγματος των αεροπορικών ταξιδιών», καταλήγει ο Λόμπενμπεργκ.