Την ώρα που οι αεροπορικές εταιρείες ετοιμάζονται για την άρση των περιορισμών στις πτήσεις, ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ΔΟΠΑ) προειδοποίησε εναντίον των κινδύνων, για παράδειγμα λόγω της κόπωσης των πιλότων των επιβατικών αεροσκαφών και των αεροσκαφών μεταφοράς φορτίων, που μπορούν να οδηγήσουν σε καθυστέρηση των δραστηριοτήτων και σημειώνει πως η πανδημία ανέδειξε την δυσκολία της κοινωνικής αποστασιοποίησης μέσα στα αεροσκάφη.
Η υπηρεσία που ανήκει στο ΟΗΕ προειδοποιεί οτι «αν και οι περιορισμοί των πτήσεων αίρονται, η βιομηχανία θα αντιμετωπίσει δυσκολίες να επιταχύνει και να ξαναρχίσει τις δραστηριότητές της», και προβλέπει ότι οι προορισμοί όπου η πανδημία του κορονοϊού επιμένει δεν θα μπορούν πλέον να φιλοξενούν τα μέλη των πληρωμάτων των αεροσκαφών ώστε να ξεκουράζονται ανάμεσα στις πτήσεις. «Ως αποτέλεσμα, αυτό μπορεί να προβάλλει προσκόμματα στην τήρηση των υποχρεωτικών ορίων του χρόνου πτήσης και της κόπωσης».
Οι προειδοποιήσεις αυτές περιέχονται σε εγχειρίδιο του ΔΟΠΑ προς τις υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας που περιέχει συστάσεις για να προληφθούν οι κίνδυνοι που συνεπάγεται η επανέναρξη της αεροπορικής κίνησης.
Η πανδημία του κορονοϊού καθήλωσε στο έδαφος τους στόλους των αεροσκαφών σε όλο τον κόσμο, με τα μέτρα περιορισμού της κίνησης των πολιτών να εφαρμόζονται πρακτικά παντού και τα σύνορα και τα αεροδρόμια να κλείνουν, ενώ ανέδειξε τις δυσκολίες που έχει η τήρηση των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης μέσα σε αεροσκάφη.
Παράλληλα, το κλείσιμο των κέντρων εκπαίδευσης των πιλότων σε προσομοιωτές πτήσης και ιατρικών κέντρων οδήγησε σε «μεγάλες» καθυστερήσεις για το εκπαιδευόμενο προσωπικό και τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
Η χορήγηση ιατρικών πιστοποιητικών, αδειών πτήσης και άλλων υποχρεωτικών εγγράφων έχει αναβληθεί, υπογραμμίζει ο ΔΟΠΑ, ο οποίος παροτρύνει τις υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας σε διεθνές επίπεδο να εξετάζουν τα αιτήματα εξαίρεσης «κατά περίπτωση».
Ο ΔΟΠΑ ζητεί επίσης από τις αρχές αυτές να προετοιμάσουν μια «εκτίμηση των κινδύνων για την ασφάλεια» και «προτάσεις για τη μείωση αυτών των επιπρόσθετων κινδύνων». «Θα μπορούσαν να προβλεφθούν τομεακές εξαιρέσεις», υποδεικνύει ο οργανισμός.
Την 30ή Απριλίου, ο ΔΟΠΑ είχε εκτιμήσει ότι η πανδημία θα μπορούσε να μειώσει κατά 1,5 δισ. τον αριθμό των επιβατών αεροπορικών δρομολογίων φέτος.
Πολλές αεροπορικές εταιρείες, που βλέπουν τον κύκλο εργασιών τους να καταρρέει εν μέσω της πανδημίας, χωρίς προοπτική ανάκαμψης πριν περάσουν πολλοί μήνες αν όχι χρόνια, ζητούν από τα κράτη να τις στηρίξουν, ή να τις «διασώσουν».