Η τεχνολογία αναδεικνύεται σε καταλύτη που θα διασώσει και τη βιομηχανία της μόδας στην μετά covid-19 εποχή, μία εποχή όπου τα ταξίδια περιορίζονται στα απολύτως αναγκαία, οι δαπάνες εκλογικεύονται, το σπίτι ανάγεται σε καταφύγιο και η έμφαση μετατοπίζεται στην ανάγκη πνευματικής και σωματικής ευεξίας.
Τα συμπεράσματα αυτά προέκυψαν κατά τις εργασίες του πρώτου ψηφιακού συνεδρίου Fashinnovation Worldwide Talks 2020, το οποίο πραγματοποιήθηκε πριν λίγες ημέρες, υπό την αιγίδα του ΟΗΕ, μέσω τηλεδιάσκεψης, με την συμμετοχή 80 ομιλητών από 119 χώρες.
Οι εξελίξεις στην κινεζική αγορά συνιστούν έναν βασικό οδηγό για το μέλλον της βιομηχανίας της μόδας σε μία κοινωνία που έχει βιώσει τις συνέπειες της πανδημίας του κορονοϊού και πλέον αποπειράται να επιστρέψει σε κάποια εκδοχή κανονικότητας.
Βασικά χαρακτηριστικά αυτής αποτελούν ο στιγματισμός των μετρητών ως πηγής μόλυνσης και η εξάπλωση του πλαστικού χρήματος, στοιχείο που ενισχύει τις διαδικτυακές αγορές, καθώς και η ανάδυση της βιοτεχνολογίας σε βασικό παράγοντα παραγωγής νέων ασφαλέστερων υλικών για την βιομηχανία της μόδας. Οι καινοτομίες αυτές ωστόσο δεν απαντούν άμεσα στην αγωνία των εμπόρων σχετικά με την λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, την αναγκαιότητα των δοκιμαστηρίων σε αυτά, την επισκεψιμότητά τους αλλά και την διάθεση του καταναλωτικού κοινού να δοκιμάσει.
Πάντως, με δεδομένο ότι ο κλάδος των πολυτελών αγαθών αναμένεται να χάσει έσοδα μεταξύ 65 και 75 δισ. δολαρίων φέτος, αρκετοί ομιλητές υπογράμμισαν την ανάγκη λήψης γρήγορων αποφάσεων μέσω και της ψηφιακής διασύνδεσης των επαγγελματικών δικτύων ώστε να μετριαστούν οι απώλειες.
Το παράδειγμα εξάλλου της Εβδομάδας Μόδας της Σαγκάης, που οργανώθηκε ψηφιακά σε χρόνο ρεκόρ και παρακολουθήθηκε διαδικτυακά από περισσότερα από 2,5 εκατομμύρια θεατές συνιστά ισχυρή απόδειξη των δυνατοτήτων της τεχνολογίας και αναμένεται να προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις στον τρόπο οργάνωσης και παρουσίασης των δημιουργιών των σχεδιαστών τους επόμενους μήνες, δεδομένων μάλιστα των αυξημένων εμπορευμάτων που έχουν μείνει στα αζήτητα λόγω παγκόσμιου lockdown.
Σε αυτό το πλαίσιο, αξίζει να σημειωθεί ότι ο ιστορικός γαλλικός οίκος Yves Saint Laurent ανακοίνωσε ότι για πρώτη φορά δεν θα συμμετάσχει στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, τον προσεχή Οκτώβριο, χωρίς να δώσει περαιτέρω εξηγήσεις, στοιχείο που αποδεικνύει την ανάγκη αναθεώρησης του συνολικού τρόπου λειτουργίας της βιομηχανίας της μόδας.
Το ίδιο στοιχείο ανέδειξε πρόσφατα και ο Ιταλός δημιουργός Giorgio Armani, ο οποίος κάλεσε την βιομηχανία της μόδας να διορθώσει το προβληματικό μοντέλο βάσει του οποίου λειτουργεί, αποκαλώντας το «εγκληματικό» και «παράλογο», καθώς βασίζεται σε έναν ολοένα επιταχυνόμενο κύκλο υπερβολικής παραγωγής ρούχων, που εφοδιάζει τα καταστήματα με λινά φορέματα τον χειμώνα και παλτά το καλοκαίρι (!).
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η τρέχουσα καλοκαιρινή του συλλογή θα παραμείνει στα καταστήματα τουλάχιστον μέχρι τον Σεπτέμβριο, ώστε να αναπληρωθούν κάποιες πωλήσεις που χάθηκαν εξαιτίας του lockdown, ενώ απέρριψε τις πολυδάπανες παραγωγές για την παρουσίαση συλλογών σε διάφορα εξωτικά μέρη του κόσμου, σχεδόν ανά τρίμηνο, απλώς και μόνο για επικοινωνιακούς λόγους.
Όπως σημειώνει η Sarah Willesdorf, επικεφαλής αναλύτρια για την αγορά ειδών πολυτελείας της Boston Consulting Group, η τεχνολογία θα δώσει λύσεις και στο θέμα της διαχείρισης των αποθεμάτων των μεγάλων ομίλων μόδας, οι οποίοι δίνουν τον τόνο και για τις εταιρείες fast fashion που ακολουθούν αντιγράφοντας τις δημιουργίες των πρώτων, οδηγώντας σε μία αγορά με κύριο χαρακτηριστικό την υπερπληθώρα ειδών, το ένα τρίτο των οποίων καταλήγει στα σκουπίδια.
Υπό την προϋπόθεση της συγκέντρωσης ικανών επενδυτικών κεφαλαίων, λύσεις υπάρχουν και μπορούν να έχουν ακόμη και την μορφή ψηφιακού σχεδιασμού ρούχων και παρουσίασης τους σε ψηφιακά showrooms, αποσυνδέοντας οριστικά την παραγωγή ρούχων από την κατάχρηση των φυσικών πόρων. Ίσως τελικά ο πλανήτης να είναι ο κύριος κερδισμένος αυτής της πανδημίας.