Απώλειες εσόδων μέχρι και 350 εκατομμύρια δολάρια την εβδομάδα προκαλεί ο κοροναϊός στην παγκόσμια ναυτιλία εµπορευµατοκιβωτίων, σύμφωνα με έκθεση της εταιρείας Sea Intelligence.
Στην μεταφορά εµπορευµατοκιβωτίων, οι Έλληνες εφοπλιστές είναι ιδιαίτερα δραστήριοι, καθώς ο ελληνόκτητος στόλος μεταφοράς σε αυτό το μερίδιο της ναυτιλίας, ξεπερνάει το 8% του παγκόσμιου στόλου.
Σημαντικά θα είναι τα προβλήματά τους, τουλάχιστον για τους επόμενους μήνες, επισημαίνουν αναλυτές.
«Σε μεγάλο βαθμό, ο μεταποιητικός τομέας στη Κίνα παραμένει κλειστός και συνέχεια αναβάλλονται οι ημερομηνίες κατά τις οποίες θα ξεκινήσει πάλι να λειτουργεί», επισημαίνει ο Alan Murphy, CEO της Sea-Intelligence.
Κατά συνέπεια, αυτό κρατάει χαμηλά την ζήτηση για εξαγωγές από την Κίνα, προκαλώντας ένα τεράστιο αριθμό ακυρώσεων στις ναυλώσεις, προσθέτει ο Murphy.
Την ίδια ώρα, αυξάνονται οι φόβοι για πλήρη κατάρρευση της παγκόσμιας αλυσίδας μεταφοράς λόγω του κοροναϊού, καθώς χώρες, όπως η Αυστραλία, εισάγουν καραντίνα 14 ημερών για τα πλοία που έρχονται από λιμάνια της Κίνας. Πάνω από 350.000 εμπορευματοκιβώτια έχουν αποσυρθεί από το παγκόσμιο εμπόριο λόγω του ιού, μειώνοντας τα μεταφερόμενα φορτία σε λιμάνια, όπως στην περίπτωση του Πειραιά.
Τα προβλήματα στη παγκόσμια ναυτιλία αυξάνονται, καθώς η ναυλαγορά αντιμετωπίζει μεγάλες πιέσεις από το αυξημένο κόστος λειτουργίας, που αποφέρουν τα νέα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Η Sea Intelligence επισημαίνει ακόμα, ότι αυξάνεται η ανάγκη να έχουν ευέλικτα έκτακτα σχέδια οι ναυτιλιακές εταιρείες, ώστε να ανταποκρίνονται στις αλλαγές της παγκόσμιας αγοράς.
Δύο όψεις του ίδιου νομίσματος
Άλλοι, ωστόσο, βγαίνουν κερδισμένοι από την επιδημία. Στο Busan της Νότιας Κορέας, το λιμάνι λειτουργεί σχεδόν στο 80% της χωρητικότητας του, ποσοστό υψηλότερο και από εκείνο στο οποίο συνήθως λειτουργεί, που αγγίζει το 70%.Οι ναυτιλιακές εταιρείες ξεφορτώνουν τα φορτία τους στο Busan, περιμένοντας να περάσει «η μπόρα» του κορωνοϊού, με σκοπό να μεταφερθούν στη συνέχεια τα εμπορευματοκιβώτια σε κάποιο λιμάνι της Κίνας με ένα μικρότερο, πιο οικονομικό πλοίο.
Η Ινδία, επίσης, αναβαθμίζεται ως παγκόσμιος εξαγωγέας, καθώς αυξάνεται το ενδιαφέρον των πελατών από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, ειδικά για τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα της. Στον μεταποιητικό τομέα, αναμένεται διψήφιος ρυθμός ανάπτυξης για τους επόμενους μήνες στην κατασκευή εργαλείων, λόγω ισχυρής ζήτησης για εξαγωγές.