Η ξαφνική αποχώρηση του κορυφαίου στελέχους της Apple από το πρότζεκτ του Apple Car, «κατεβάζει ταχύτητα» στην προσπάθεια του τεχνολογικού κολοσσού να πετύχει το στοίχημα δημιουργίας ενός ηλεκτρικού self driving αυτοκινήτου.
Την ίδια στιγμή όλο και περισσότερες εταιρείες τεχνολογίας δείχνουν διάθεση να μπουν στην κούρσα των ηλεκτρικών οχημάτων και της αυτόνομης οδήγησης, αφήνοντας πίσω την Apple στον συναγωνισμό.
Ο Νταγκ Φιλντ που επέστρεψε στην Apple το 2018 αφήνοντας την Tesla για να ηγηθεί του φιλόδοξου σχεδίου με το όνομα «Project Titan», αποχώρησε από την θέση του Αντιπροέδρου «ειδικών πρότζεκτ», ώστε να εργαστεί ως επικεφαλής της ομάδας τεχνολογίας της Ford.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, η αποχώρηση του Φιλντ θέτει ερωτηματικά για την πρόοδο που έχει καταγράψει το πρότζεκτ της Apple στην ανάπτυξη τεχνολογίας και εμπειρίας που χρειάζεται για να μπει στον συναγωνισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας. Σημειώνεται πως η αποχώρηση του Φιλντ, ήταν η τέταρτη παραίτηση στελέχους από το πρότζεκτ στα επτά χρόνια που έχει ξεκινήσει η προσπάθεια της Apple.
Πριν λίγες μέρες, η Κάτι Χούμπερτι αναλύτρια της Morgan Stanley, είχε αναφέρει πριν λίγες μέρες ότι πιστεύει πως μόλις η Apple καταφέρει να φέρει το αυτοκίνητο στα δικά της στάνταρ τότε θα παρουσιάσει και υπηρεσίες για αυτό. Επίσης τον Δεκέμβριο του 2020 o αξιόπιστος αναλυτής για θέματα της Apple, Ming-Chi Kuo είχε αναφέρει πως το Apple Car δεν πρόκειται να έρθει μέχρι το 2027.
Το Project Titan που αναζητεί κατεύθυνση
Το 2014, η Apple ξεκίνησε την προσπάθεια για ανάπτυξη ενός αυτόνομου αυτοκινήτου (self driving car) θέλοντας να ανταγωνιστεί την Tesla, ωστόσο μέχρι το 2016 το πρότζεκτ έδειχνε να αναζητεί κατεύθυνση, ενώ καταγράφονταν παράλληλα προβλήματα όσο αναφορά την τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης. Απόδειξη αυτού ήταν το γεγονός πως η Apple βρέθηκε να έχει προσλάβει πολλούς περισσότερους από όσους πραγματικά χρειάζονταν με αποτέλεσμα να προχωρήσει σε σειρά απολύσεων μηχανικών μεταξύ 2016 και 2019.
Γύρω στο 2016 αναλαμβάνει να εκπληρώσει το μεγάλο στοίχημα της Apple ο πρώην επικεφαλής μηχανικός εξοπλισμού Μπομπ Μανσφιλντ, θέλοντας να εστιάσει στις προοπτικές που υπήρχαν. Ωστόσο η Apple έδειξε να επικεντρώνει τις προσπάθειες της γύρω από την τεχνολογία που εφαρμόζεται στην αυτόνομη οδήγηση παρά στο να δημιουργήσει ένα ολόκληρο αυτοκίνητο. Αργότερα, το 2018 φτάνει στο Cupertino (σ.σ. το αρχηγείο της Apple) ο Νταγκ Φιλντ που εργαζόταν στην Tesla πάνω στο δημοφιλές Model 3 και η επιστροφή του φάνηκε σαν σημάδι πως η εταιρεία στοχεύει στην πλήρη κατασκευή ενός αυτοκινήτου. Ο Φιλντ προχώρησε σε αρκετές αλλαγές καθώς έφερε αρκετά πρώην στελέχη από την Tesla, για να αναλάβουν επικεφαλής στο λογισμικό, την εσωτερική και εξωτερική σχεδίαση του αυτοκινήτου καθώς και στο σύστημα κίνησης.
Μέχρι τα τέλη του 2020 η Apple φαινόταν να σημειώνει πρόοδο και προσπάθησε να προχωρήσει σε συμφωνίες με αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες για την κατασκευή εξαρτημάτων, παραγωγή και άλλες συνεργασίες. Όμως από τις αρχές του 2021, το πρότζεκτ έδειχνε να «χάνει λάδια» καθώς παρά το γεγονός ότι υπήρχαν αναφορές πως το Apple Car θα μπορούσε να μπει σε παραγωγή μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, καταγράφονταν διαρροές που ανέφεραν ότι το όλο εγχείρημα βρίσκεται ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο.
Ειδικότερα, τον Φεβρουάριο είχαν κυκλοφορήσει πληροφορίες για τους πιθανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων και ειδικευμένες εταιρείες που θα μπορούσαν να συνεργαστούν με την Apple για την κατασκευή ενός πλήρους αυτοκινούμενου ηλεκτρικού αυτοκινήτου, με τον τεχνολογικό κολοσσό να στοχεύει να το έχει λανσάρει μέχρι το 2024. Όμως όλα αυτά σχέδια δείχνουν να έχουν «παγώσει» από τότε, χωρίς κανείς να γνωρίζει αν φταίει η πανδημία ή η απόφαση της Apple να μείνει μόνο στην ανάπτυξη της τεχνολογίας της αυτοκινούμενης οδήγησης.
Ταυτόχρονα, τρία από τα κορυφαία στελέχη του σχεδίου Apple Car αποχώρησαν από την εταιρεία στο πρώτο εξάμηνο του έτους. Παράλληλα, επικεφαλής άλλων πρότζεκτ όπως ο Κέβιν Λιντς που είχε αναλάβει στο παρελθόν τις προσπάθειες για την ανάπτυξη λογισμικού στα smartwatch, μηχανικοί που είχαν ασχοληθεί με τα iPhone βρέθηκαν να εμπλέκονται στον σχεδιασμό του Apple Car δείχνοντας πως ο τεχνολογικός κολοσσός ακόμα αναζητεί κατεύθυνση.
Επιπλέον και τα αποτελέσματα που κατέγραψε το Τμήμα Μεταφορών της Καλιφόρνια από τις δοκιμές σε δημόσιους δρόμους το 2020 έδειξαν πως η αξιοπιστία της τεχνολογίας που έχει αναπτύξει η Apple βρίσκεται πολύ πίσω σε σχέση με αυτή που έχουν αναπτύξει οι Cruise της General Motors και η Waymo.
Το στοίχημα της Apple
Μετά την κυκλοφορία του Apple Watch το 2015, η Apple αναζητεί να μπει και σε νέες κατηγορίες προϊόντων και να διευρύνει το χαρτοφυλάκιό της με στόχο να επεκτείνει τις πηγές εσόδων της κερδίζοντας νέους πελάτες.
Αποτελεί ωστόσο γεγονός πως η ανάπτυξη ενός αυτοκινούμενου αυτοκινήτου αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολη αποστολή για όλες τις εταιρείες. Η Tesla του Έλον Μάσκ που αποτελεί την πρωτοπόρο εταιρεία στην κατηγορία, δείχνει πως απέχει ακόμα αρκετά χρόνια μέχρι να αναπτύξει πλήρως την τεχνολογία και να προσφέρει ασφαλή και πλήρως αυτοκινούμενα οχήματα. Η Waymo της Alphabet κατέγραψε αρκετές παραιτήσεις στο αντίστοιχο σχέδιο της να αναπτύξει την τεχνολογία, ενώ η Uber αποφάσισε να πουλήσει τον τομέα της αυτοκινούμενης οδήγησης την περασμένη χρονιά.
Από την πλευρά της, η Apple βλέπει επίσης το στοίχημα της υπηρεσίας streaming Apple TV+ να μην έχει αποδώσει όσο αναμενόταν. Τώρα ο τεχνολογικός κολοσσός σχεδιάζει την δημιουργία ενός headset που θα περιλαμβάνει εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα ώστε να το ανακοινώσει στις αρχές της επόμενης χρονιάς. Ένα πρότζεκτ ιδιαίτερα φιλόδοξο αν αναλογιστούμε κιόλας την αποτυχία της Google να ανοίξει την αγορά για τα γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας πριν λίγο καιρό.
Αν πετύχει το στοίχημα της Apple στην αυτοκινούμενη οδήγηση, τότε αναμένεται αυτή η κίνηση να προσθέσει ακόμα περισσότερα δισεκατομμύρια στα έσοδα του τεχνολογικού κολοσσού. Ωστόσο και με την τελευταία αποχώρηση το σχέδιο δείχνει να κατεβάζει ταχύτητα για ακόμη μια φορά και να κινδυνεύει να μείνει πίσω στην κούρσα του μέλλοντος της αυτοκινητοβιομηχανίας.