Την κάλυψη της υστέρησης της Ελλάδας στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες φιλοδοξεί να πετύχει το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με την κατάρτιση ολοκληρωμένης Εθνικής Στρατηγικής για την Τεχνητή Νοημοσύνη.
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΣΕΠΕ) οι ελληνικές εταιρείες παρουσιάζουν σημαντική υστέρηση στην υιοθέτηση εργαλείων, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις 1 στις 10 ελληνικές εταιρείες έχει υιοθετήσει τεχνολογίες ΑΙ. Ταυτόχρονα, οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα παραμένουν σήμερα ελάχιστα ενημερωμένες, σε ό,τι αφορά στις εφαρμογές και τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης.
Για την κάλυψη του κενού αυτού το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προχωρά στην διακήρυξη ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού για για το έργο: «Μελέτη ωρίμανσης έργου για την υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για την Τεχνητή Νοημοσύνη».
Σημειώνεται ότι στην κατεύθυνση της επέκτασης της τεχνητής νοημοσύνης η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ιδιαίτερα φιλόδοξα με στόχο να αυξήσει τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στα 20 δισ. ευρώ ετησίως.
Ήδη, η ΑΙ διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην Πράσινη Συμφωνία και στο Σχέδιο Ανάκαμψης της Ε.Ε. από την πανδημία της COVID-19.
Μέσω της μελέτης, που προκηρύχθηκε, θα καθοριστούν στη χώρα μας οι μηχανισμοί σχεδιασμού και υλοποίησης δράσεων τεχνητής νοημοσύνης στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ, οι τρόποι προσέλκυσης επενδύσεων και οι απαιτούμενες παρεμβάσεις για την υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) σε ώριμους τομείς πολιτικής.
Ψηφιακός μετασχηματισμός
Η μελέτη αναμένεται να εκκινήσει από τα βασικά κείμενα στρατηγικής της Ελληνικής Κυβέρνησης που σχετίζονται με τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό του κράτους προκειμένου:
- Να αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα του υφιστάμενου συστήματος διαχείρισης ΕΣΠΑ υπό το πρίσμα των στόχων και επιδιώξεων των ανωτέρω στρατηγικών κειμένων σχετικά με την ΤΝ.
- Να αναδείξει τις προβληματικές περιοχές του υφιστάμενου συστήματος, τεκμηριώνοντας κατά πόσο μπορούν να λειτουργήσουν ως ανασχετικοί μηχανισμοί στην υλοποίηση της εθνικής στρατηγικής για την ΤΝ.
- Να προτείνει τρόπους βελτίωσης στο νέο ΕΣΠΑ, υπό το πρίσμα των ιδιαιτεροτήτων, που παρουσιάζει το οικοσύστημα εταιρειών που αναπτύσσει τέτοιες τεχνολογίες.
- Να προτείνει οργανωτικές και διοικητικές παρεμβάσεις τόσο στο επίπεδο του ίδιου του ΕΣΠΑ, όσο και του ΥΨΔ προκειμένου να είναι σε θέση να υλοποιήσει τις σχετικές πολιτικές και έργα.
- Να αναδείξει περιοχές και τομείς πολιτικής, που είναι πιο ώριμες για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων ΤΝ από το νέο ΕΣΠΑ.
- Να αναδείξει τρόπους ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών και των επιχειρήσεων σχετικά με την ΤΝ, μέσω δράσεων που θα χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ.
- Να αναδείξει έργα και δράσεις κρατικών ενισχύσεων και παροχής κινήτρων, που αφορούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας και της κοινωνίας και οι οποίες θα μπορούν να υλοποιηθούν από το νέο ΕΣΠΑ.
- Να αναδείξει σημαντικούς τομείς της δημόσιας διοίκησης, οι οποίοι μπορεί να επωφεληθούν από δράσεις ΤΝ που θα χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ.
- Να αναδείξει τους τρόπους με τους οποίους θα γίνεται ο σχεδιασμός, η παρακολούθηση και η υλοποίηση των σχετικών έργων όπως ενδεικτικά: δείκτες παρακολούθησης, χρονοδιαγράμματα, τρόπος κοστολόγησης και budgeting των προτεινόμενων έργων.
- Να αναδείξει νέους τρόπους συμβασιοποίησης έργων στο πλαίσιο της κείμενης νομοθεσίας για τις δημόσιες συμβάσεις, όπως π.χ. συμβάσεις καινοτομίας, οι οποίες να αποτελούν πιο κατάλληλα εργαλεία για έργα ΤΝ.
- Να αναδείξει τους τομείς εκείνους της ΤΝ, που παρουσιάζουν ερευνητικό ενδιαφέρον και προοπτική και να προτείνει τρόπους ενίσχυσης της έρευνας στους τομείς αυτούς μέσω δράσεων που θα χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ.