Μανιώδεις χρήστες του διαδικτύου έχουν γίνει πλέον οι Έλληνες, ιδιαίτερα μετά και την εμπειρία του lockdown. Οι ενεργοί χρήστες έχουν πλησιάσει τα 8 εκατομμύρια και συνδέονται, κατά μέσο όρο, χρησιμοποιώντας σχεδόν τρεις συσκευές: υπολογιστές, κινητά, τάμπλετ και, όλο και περισσότερο, «έξυπνες» τηλεοράσεις. Την περίοδο της καραντίνας, αυξήθηκε θεαματικά ο αριθμός των συσκευών σύνδεσης στο ίντερνετ, με τους υπολογιστές (φορητούς και μη) να επιστρέφουν στην πρωτοκαθεδρία λόγω και της τηλεργασίας.
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Focus Bari, 7,8 εκατ. Έλληνες βρίσκονται συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο, με τον κάθε πολίτη να χρησιμοποιεί κατά μέσο όρο 2,8 συσκευές για να συνδεθεί. Η χρήση laptop αυξήθηκε κατά 32% στο πρώτο εξάμηνο του 2020 σε σχέση με το β’ εξάμηνο του 2019 και η χρήση σταθερού υπολογιστή (desktop) σημείωσε άνοδο 31%, με το ποσοστό για τα tablet να ενισχύεται 16% ενώ η χρήση smartphone παρέμεινε ουσιαστική αμετάβλητη σημειώνοντας άνοδο μόλις 1%. Εντυπωσιακό πάντως είναι το γεγονός πως εκτινάχθηκε κατά 52% η χρήση της smart TV, ως μέσου σύνδεσης στο διαδίκτυο.
Επίσης, πολλοί πλέον πραγματοποιούν τις συναλλαγές τους, εκπαιδεύονται, διασκεδάζουν και ψωνίζουν μέσω ίντερνετ, ενώ και τα social media κερδίζουν ακόμα περισσότερο από τον χρόνο των χρηστών.
Στροφή στον ψηφιακό κόσμο
Ποιος μπορεί πλέον να θυμηθεί τα πρώτα χρόνια του ίντερνετ στην Ελλάδα στα τέλη του περασμένου αιώνα; Τότε που για να συνδεθείς στο διαδίκτυο εκτός από τον υπολογιστή που χρειαζόσουν, έπρεπε να σιγουρευτείς πως δεν θα πάρει και κανείς άλλος τηλέφωνο ώστε να μην «πέσει» η σύνδεση. Με τις δυσκολίες να είναι πολλές για την εποχή, το ίντερνετ προσπαθούσε να κάνει τα πρώτα του δειλά βήματα και στη χώρα μας.
Μέσα στα τελευταία 25 χρόνια, οι Έλληνες που βρίσκονται συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο έχουν υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Συγκεκριμένα, στο πρώτο εξάμηνο 8,2 εκατ. Έλληνες συνδέονται στο διαδίκτυο, ενώ μέχρι και το 2000 αυτό το νούμερο δεν ξεπερνούσε τα 3,6 εκατ. και στο διάστημα 2000-2015 είχε φτάσει τα 6,5 εκατ. χρήστες.
Όπως αναφέρει η έρευνα, στο σύνολο του πληθυσμού, η χρήση του διαδικτύου αυξήθηκε κατά 2% στη διάρκεια του α' εξαμήνου του 2020, σε σχέση με έξι μήνες νωρίτερα, ενώ όλο και περισσότεροι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας στράφηκαν προς το ίντερνετ.
Χαρακτηριστικά, στο πρώτο εξάμηνο του 2020 το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 55 έως 64 ετών, που ήταν συνδεδεμένο στο διαδίκτυο αυξήθηκε κατά 8% και έφτασε το 88%, από 81% το 2ο εξάμηνο του 2019. Επίσης, το ποσοστό των Ελλήνων ηλικίας 65 έως 74 ετών, που έκανε χρήση του διαδικτύου κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, ήταν αυξημένο κατά 10% σε σχέση με έξι μήνες νωρίτερα, φθάνοντας το 66% από 60% το 2ο εξάμηνο του 2019. Στις νεότερες ηλικίες, δηλαδή 35 έως 44 ετών και 45 έως 54 ετών τα ποσοστά αύξησης ήταν σχεδόν αμελητέα καθώς κυμάνθηκαν στο 1%.
Ο ψηφιακός κόσμος γεφύρωσε την κοινωνική απόσταση
Η κοινωνική αποστασιοποίηση που επετεύχθη μέσα από τα περιοριστικά μέτρα και την απαγόρευση της κυκλοφορίας έκανε τους Έλληνες να θέλουν να γεφυρώσουν αυτό το κοινωνικό χάσμα μέσα από τα social media.
Η χρήση του Facebook αυξήθηκε κατά 5%, του Youtube εκτινάχθηκε κατά 34% και του Instagram κατά 23%. Η πραγματική έκρηξη της χρήσης όμως καταγράφηκε στο Twitter με 77%, όπου ο καθένας μπορούσε να σχολιάσει με έξυπνο και δηκτικό τρόπο την καθημερινότητα που διαμορφωνόταν. Η χρήση του Pinterest αυξήθηκε κατά 42% και του Snapchat 52%, ενώ στο επαγγελματικό Linkedin η χρήση του αυξήθηκε κατά 59%.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο όπως ήταν αναμενόμενο γνώρισε μεγάλη άνθηση μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020, καθώς το lockdown της αγοράς και ο φόβος που επικράτησε, οδήγησε πολλούς Έλληνες στο online shopping. Το πρώτο εξάμηνο, 4.289.000 χρήστες έκαναν ηλεκτρονικές αγορές, με το ποσοστό των e-shoppers να φθάνει πλέον το 66%, ενώ το 40% των Ελλήνων δηλώνουν πως συνεχίζουν να ψωνίζουν διαδικτυακά και μετά την άρση του lockdown.
Παράλληλα με την κάθε δραστηριότητα να έχει σταματήσει στον καιρό του lockdown και ενώ υπάρχει ακόμα ο φόβος για την μετάδοση του κορονοϊού, οι Έλληνες ανακάλυψαν την ποικιλία των χρήσεων που έχει το διαδίκτυο.
Το 66% των Ελλήνων έκανε online τραπεζικές συναλλαγές την περίοδο του lockdown, αλλά και μετά την άρση του, δραστηριότητα, η οποία αυξήθηκε συνολικά κατά 28% στο πρώτο εξάμηνο του 2020. Το 42% των Ελλήνων πραγματοποίησε ηλεκτρονικές συναλλαγές με το Δημόσιο, με το ποσοστό αυτό να σημειώνει άνοδο 17% ενώ εκπαιδευτικά webinars παρακολούθησε το 23% των χρηστών του Διαδικτύου με τη χρήση να αυξάνεται κατά 32% σε σχέση με έξι μήνες νωρίτερα.
Όσο αναφορά την διασκέδαση, το 47% των Ελλήνων έκαναν χρήση web TV με το ποσοστό αυτό να σημειώνει αύξηση 20% σε σχέση με το δεύτερο εξάμηνο του 2019, ενώ online games έπαιξε το 44% των Ελλήνων με το ποσοστό αυτό να εκτινάσσεται κατά 30%.