Μια διόλου ευκαταφρόνητη δύναμη στην αγορά του ευρωπαϊκού ηλεκτρονικού εμπορίου αποτελεί, πλέον, αυτήν της Νότιας Ευρώπης, η οποία μάλιστα έχει ακόμη μεγάλα περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης. Η αγορά της Νότιας Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, με τζίρο ηλεκτρονικού εμπορίου B2C της τάξης των €98 δισ. το 2019, ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη στην Ε.Ε., αντιπροσωπεύοντας το 15% του συνολικού κύκλου εργασιών του ευρωπαϊκού e-Commerce.
Ωστόσο, το μέγεθος της εξακολουθεί να είναι μικρότερο από το ένα τέταρτο του κύκλου εργασιών των €444 δισ. ευρώ της Δυτικής Ευρώπης, γεγονός που υπογραμμίζει πόσο μακριά βρίσκεται ο ευρωπαϊκός Νότος από το να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες του στο e-Commerce.
Πάντως, με μερίδιο 7,69%, του ΑΕΠ, που αποδίδεται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, η Νότια Ευρώπη κατατάσσεται πρώτη στην Ευρώπη (σ.σ. ως προς τη συμμετοχή του e-Commerce στο ΑΕΠ), Επίσης, η περιοχή, που περιλαμβάνει, εκτός από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Ιταλία, τη Μάλτα, την Πορτογαλία και την Ισπανία, είδε το 2019 τον δεύτερο υψηλότερο ρυθμό αύξησης του κύκλου εργασιών ηλεκτρονικού εμπορίου μετά την Ανατολική Ευρώπη. Ειδικότερα, η αξία της αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου στη Νότια Ευρώπη πέρυσι αυξήθηκε 22,49%.
Σύμφωνα με την “Ευρωπαϊκή Περιφερειακή Έκθεση για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο στην Ευρώπη, 2020”, η χαμηλή χρήση του Διαδικτύου στην περιοχή και το σχετικά χαμηλό ποσοστό των ηλεκτρονικών αγοραστών είναι άλλες ενδείξεις για το τεράστιο δυναμικό που δεν έχει ακόμη αξιοποιηθεί.
Προοπτικές
Η έρευνα, που παρουσίασαν από κοινού η “Ecommerce Europe” και η “EuroCommerce” και δημοσιοποίησε το Ε.Β.Ε.Π., δείχνει ότι, το 82% του πληθυσμού χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο και ότι το 55% του πληθυσμού που το χρησιμοποιεί, είναι αγοραστές ηλεκτρονικού εμπορίου. Αυτά τα στοιχεία καθιστούν την περιοχή δεύτερη στην Ευρώπη, μετά την Ανατολική Ευρώπη, η οποία έχει τα χαμηλότερα επίπεδα χρήσης Διαδικτύου και ηλεκτρονικού εμπορίου.
Σε επίπεδο χωρών, η Κύπρος έχει τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης ηλεκτρονικών αγοραστών, κατά 20% το 2019, με την Ισπανία και την Ελλάδα να ακολουθούν με σχεδόν 8%. Με αυτήν την άνοδο των αγοραστών στο Διαδίκτυο, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι ο κύκλος εργασιών ηλεκτρονικού εμπορίου, επίσης, αυξάνεται.
Η Ισπανία είδε το 2019 τον υψηλότερο κύκλο εργασιών ηλεκτρονικού εμπορίου (29%), ακολουθούμενη από την Ελλάδα με 25%. Παρά τη μεγάλη ανάπτυξη, η αξία της αγοράς σε απόλυτα μεγέθη έχει σημαντικές διαφορές. Η Ισπανία είχε το 2019 κύκλο εργασιών ηλεκτρονικού εμπορίου €53 δισ., ποσό που την καθιστά τη μεγαλύτερη αγορά στη Νότια Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το ήμισυ (54%) των συνολικών δαπανών της περιοχής. Ακολούθησε η Ιταλία με 32% και η Ελλάδα με 8%. Συγκριτικά, οι Έλληνες αγοραστές ξόδεψαν €7,5 δισ. online την ίδια χρονική περίοδο, ενώ στην Πορτογαλία το αντίστοιχο ποσό ήταν €5,6 δισ.