Τέλος εποχής για το δορυφορικό πιάτο στην ελληνική συνδρομητική τηλεόραση, που περνά στις πλατφόρμες Over The Top (OTT), καθώς η αναβάθμιση των δικτύων διευκολύνει τη μετάδοση μέσω του ίντερνετ, ενώ οι υπηρεσίες streaming έχουν μεταμορφώσει δραματικά το τοπίο της συνδρομητικής.
Η συνδρομητική τηλεόραση έχει αλλάξει. Μια τάση που είχε διαφανεί στις ΗΠΑ τα προηγούμενα χρόνια, έχει έρθει πλέον και στην Ελλάδα, καθώς οι συνδρομητές στρέφονται όλο και περισσότερο στη θέαση περιεχομένου μέσω του διαδικτύου. Οι Οver The Top (OΤΤ) πλατφόρμες, που μεταφέρουν το τηλεοπτικό περιεχόμενο μέσω διαδικτύου σε κάθε είδους συσκευές, από «έξυπνες» τηλεοράσεις μέχρι κινητά και tablet και επιτρέπουν στον χρήστη να επιλέγει ο ίδιος τι θα παρακολουθήσει κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος και στην ελληνική αγορά.
Η απόφαση της Cosmote να μεταφέρει σταδιακά τους συνδρομητές σε πλατφόρμα OTT με λογισμικό Android για καλύτερη εμπειρία, και η έκρηξη του streaming μέσα στην πανδημία, όταν και το Netflix βρέθηκε στην κορυφή παγκοσμίως, πυροδότησε τις εξελίξεις που καταγράφονται στην ελληνική αγορά, με τη θέση μέσω ίντερνετ να έχει πάρει τα ηνία από το δορυφορικό πιάτο, το οποίο πλέον απευθύνεται κυρίως σε συνδρομητές που δεν έχουν τη δυνατότητα σύνδεσης υψηλών ταχυτήτων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΤ για το 2023, για πρώτη φορά την τελευταία τετραετία που υπάρχουν καταγεγραμμένα στοιχεία, οι συνδρομητές στις ΟΤΤ πλατφόρμες ξεπέρασαν εκείνους που χρησιμοποιούν δορυφορικό πιάτο. Είναι χαρακτηριστικό πως σε σύνολο 1.303.858 συνδρομητών το 2023, οι 682.152 ήταν σε ΟΤΤ πλατφόρμες και οι 621.706 παρακολουθούν μέσω δορυφορικού πιάτου.
Μια εικόνα τελείως διαφορετική από το 2020 όταν και ξεκινούν τα στοιχεία της ΕΕΤΤ για τη συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα, όπου οι χρήστες μέσω ΟΤΤ πλατφόρμας ανέρχονταν στους 248.218 αντιπροσωπεύοντας το 23% της αγοράς, με τους συνδρομητές μέσω δορυφορικού πιάτου να φτάνουν τότε τους 833.628, κατέχοντας το 77% της αγοράς σε σύνολο 1.081.846 συνδρομητών, και το 2020 έκλεισε έχοντας 316.879 συνδρομητές σε ΟΤΤ πλατφόρμες και 797.007 σε δορυφορικό πιάτο σε σύνολο 1.113.886 συνδρομητών.
Στελέχη του κλάδου επισημαίνουν στο BD πως πλέον το τηλεοπτικό κοινό στρέφεται περισσότερο σε ζωντανές μεταδόσεις όπως τα αθλητικά γεγονότα, ενώ ταινίες και σειρές προτιμάει να τα βλέπει on demand. Τονίζουν επίσης ότι και τα θεματικά κανάλια «σβήνουν» για τους ίδιους λόγους. «Πλέον οι πάροχοι στρέφονται σε μια νέα στρατηγική ενίσχυσης των πλατφορμών τους με στόχο να προσφέρουν περισσότερο και καλύτερο περιεχόμενο στον πελάτη. Η τηλεθέαση της παραδοσιακής τηλεόρασης φθίνει συνεχώς καθώς ο κόσμος προτιμάει να βλέπει τα προγράμματα που προτιμάει στον χρόνο που επιθυμεί», σημειώνουν χαρακτηριστικά.
Παράλληλα η αύξηση των ταχυτήτων του διαδικτύου που προσφέρουν πλέον περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές έχει αποτελέσει ένα κρίσιμο παράγοντα για την μετάβαση των τηλεθεατών στο διαδίκτυο. Η τεχνολογία του χαλκού που επικρατούσε μέχρι και τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα με αποτέλεσμα η χώρα μας να αποτελεί εκ των ουραγών της Ευρώπης στις ταχύτητες δεν επέτρεπε μέχρι σήμερα στους καταναλωτές να επιβαρύνουν περαιτέρω μια γραμμή που συνήθως δεν ξεπερνούσε τα 50 Mbps. Η εικόνα όμως αλλάζει, καθώς η επενδυτική άπνοια των προηγούμενων ετών έχει δώσει τη θέση της σε επενδυτικά σχέδια μέχρι το 2027 ύψους περίπου 7 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση των δικτύων.
Η εικόνα του ανταγωνισμού
Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη από τους 688.000 συνδρομητές της Cosmote TV, περισσότεροι από 450.000 βρίσκονται στην ΟΤΤ πλατφόρμα προτιμώντας να παρακολουθούν περιεχόμενο και μέσω ίντερνετ, με τον πάροχο να έχει προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις για τη streaming πλατφόρμα.
Την ίδια στιγμή η Nova μετά από δυο χρόνια επιθετικής εμπορικής πολιτικής και σημαντικών κινήσεων στο αθλητικό περιεχόμενο, έχει καταφέρει να φτάσει τους 400.000 συνδρομητές και την εταιρεία να αναφέρει πως τα νούμερα για την πλατφόρμα ΕΟΝ συνεχίζουν να κινούνται θετικά.
Η Vodafone βρίσκεται στην τρίτη θέση έχοντας φτάσει τους 200.000 συνδρομητές, σημειώνοντας σημαντική άνοδο την τελευταία χρονιά, με το Disney+ να αποτελεί σημαντικό εφόδιο για την πλατφόρμα καθώς επίσης και η συνεργασία με το HBO.
Το Netflix, σύμφωνα με υπολογισμούς, καθώς η streaming πλατφόρμα δεν δημοσιεύει στοιχεία για τη χώρα μας, έχει περίπου 500.000 χρήστες, με πολλούς περισσότερους να απολαμβάνουν τις υπηρεσίες του, καθώς με μια σύνδεση μπορεί να υπάρχει ταυτόχρονη προβολή έως και σε τέσσερις οθόνες/συσκευές, καθιστώντας έτσι την streaming πλατφόρμα τον δεύτερο παίκτη της αγοράς. Αντίστοιχα το Disney+ μετράει περισσότερους από 200.000 χρήστες, και ακολουθούν πλατφόρμες όπως το Amazon Prime και το Apple TV.
Την ξεχωριστή της πρόταση στην αγορά έχει φέρει και η ελληνική streaming πλατφόρμα Cinobo που θέλει να αναδείξει το ποιοτικό σινεμά, διαθέτοντας μια πλούσια συλλογή από βραβευμένες ταινίες. Η ελληνική πλατφόρμα που έχει τις χαμηλότερες χρεώσεις έναντι των ανταγωνιστών ξεκίνησε μέσα στην πανδημία και συνεχώς αναβαθμίζεται προφέροντας περισσότερες υπηρεσίες στους χρήστες.
Την παρουσία του επίσης προσπαθεί να διευρύνει και ο ΑΝΤ1+ διεκδικώντας μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά έχοντας σαν εφόδιο τη Formula 1, αλλά και όλα τα μαχητικά αθλήματα που συγκεντρώνουν μεγάλο ενδιαφέρον, ενώ παράλληλα η πλατφόρμα ενισχύεται από τις παραγωγές του καναλιού.