Εγκρίθηκε επί της αρχής, κατά πλειοψηφία, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης που προβλέπει τη σύσταση και λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, σύμφωνα με όσα συζητήθηκαν στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Τα άρθρα 1-59 του νομοσχεδίου εγκρίθηκαν κατά πλειοψηφία, ενώ το σύνολο του σχεδίου νόμου διαμορφώνει νέο πλαίσιο για την προστασία του καταναλωτή και ρυθμίσεις που αφορούν την επενδυτική προοπτική της Ελευσίνας. Η συζήτηση μεταφέρεται πλέον στην ολομέλεια της Βουλής.
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, απαντώντας στις παρατηρήσεις των κομμάτων, διευκρίνισε ότι η σύμβαση για την Ελευσίνα αφορά 400 στρέμματα σε περιοχή με ήδη παραχωρημένα 600 στρέμματα.
Η σχετική σύμβαση παραχώρησης θα υποβληθεί προς κύρωση στη Βουλή. Ο κ. Θεοδωρικάκος επισήμανε ότι το άρθρο 51 συνδέεται με ευρωπαϊκές απαιτήσεις για εμβληματικές επενδύσεις και όχι με την Ελευσίνα, ενώ το άρθρο 52 έχει σχεδιαστεί ώστε να αποτρέπει επέκταση δραστηριοτήτων χωρίς τις απαραίτητες νόμιμες διαδικασίες.
Τόνισε επίσης πως οι εργαζόμενοι της περιοχής έχουν εκφράσει ικανοποίηση για τις πρωτοβουλίες ενίσχυσης της ναυπηγικής βιομηχανίας, επισημαίνοντας ότι όλες οι παρεμβάσεις πραγματοποιούνται με γνώμονα το εθνικό συμφέρον, την υγιή επιχειρηματικότητα και την ενίσχυση της απασχόλησης.
Οι εισηγητές των κομμάτων και εκπρόσωποι κοινωνικών φορέων ανέδειξαν διαφορετικές οπτικές για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, το οποίο στοχεύει στην αναδιαμόρφωση της εποπτείας της αγοράς και στη δημιουργία νέων επενδυτικών δυνατοτήτων για την Ελευσίνα.
Ο εισηγητής της πλειοψηφίας, Αθανάσιος Ζεμπίλης, υπογράμμισε τη σημασία της συναίνεσης απέναντι σε ζητήματα ακρίβειας και αισχροκέρδειας, σημειώνοντας ότι η νέα αρχή ακολουθεί το σουηδικό μοντέλο και ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς.
Τόνισε ότι υπήρξε ουσιαστικός διάλογος με την ενσωμάτωση προτάσεων κοινωνικών φορέων, ενώ ανέδειξε την αξία της ιχνηλασιμότητας προϊόντων και τα αναπτυξιακά οφέλη για την περιοχή της Ελευσίνας.
Από την πλευρά της μειοψηφίας, ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Γεώργιος Νικητιάδης, εξέφρασε επιφυλάξεις, επισημαίνοντας ότι το νομοσχέδιο συνενώνει υφιστάμενες δομές χωρίς ουσιαστική αναμόρφωση, καταργώντας τον Συνήγορο του Καταναλωτή αντί να τον αναβαθμίσει.
Έκανε λόγο για "υδροκέφαλη" αρχή χωρίς στοχευμένη μέριμνα για την περιφέρεια και τόνισε την ανάγκη ενισχυμένων ελέγχων και διαφάνειας, διατυπώνοντας ερωτήματα για τα άρθρα 51 και 52 ως προς τη διαφάνεια και τον ανταγωνισμό.
Ο Εμμανουήλ Συντιχάκης (ΚΚΕ) συνέδεσε την ακρίβεια με τη στρατηγική των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, περιγράφοντας το μηχανισμό διαμόρφωσης τιμών ως επιβαρυντικό για τους παραγωγούς. Ζήτησε κατώτατες εγγυημένες τιμές και σταθερή κρατική χρηματοδότηση για κοινωνική προστασία, προαναγγέλλοντας κινητοποίηση στις 30 Νοεμβρίου.
Η Κατερίνα Πέρκα (Νέα Αριστερά) άσκησε κριτική στην κυβέρνηση, θεωρώντας ότι το νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίζει αποτελεσματικά την ακρίβεια και ότι τα άρθρα 51-52 εισάγουν γεωπολιτικές ρυθμίσεις με ταχείες διαδικασίες χωρίς επαρκή διαβούλευση. Επισήμανε επίσης ελλείψεις στην τήρηση εργασιακών δικαιωμάτων στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.
Ο Στυλιανός Φωτόπουλος (Ελληνική Λύση) αναφέρθηκε σε ασάφειες του οργανογράμματος της νέας αρχής και σε ενδεχόμενη ασυμβατότητα μεταξύ διαμεσολάβησης και επιβολής κυρώσεων. Επισήμανε ελλείψεις σε διαφάνεια και μέριμνα για τις ενώσεις καταναλωτών, ενώ για τα άρθρα 51-52 υπογράμμισε την απουσία προβλέψεων περιβαλλοντικής αποκατάστασης.
Ο Σπυρίδων Τσιρώνης (Πατριωτικό Κίνημα ΝΙΚΗ) χαρακτήρισε την έλλειψη δημόσιας διαβούλευσης για τα άρθρα 51-52 "απαράδεκτη" και αναφέρθηκε σε κινδύνους από την αλλαγή χρήσης στην Ελευσίνα, κάνοντας λόγο για υπερδομή χωρίς σαφές πλαίσιο ελέγχου.
Τέλος, ο Αλέξανδρος Καζαμίας (Πλεύση Ελευθερίας) υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο παρουσιάζει "δομική έλλειψη συνοχής", αμφισβήτησε την ανεξαρτησία της νέας αρχής λόγω της δυνατότητας παύσης του διοικητή από τον υπουργό, και εξέφρασε ανησυχίες για τις εκτεταμένες δικαιοδοσίες που παρέχονται στην ONEX.