Στρατηγική προτεραιότητα για το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποτελεί η διασφάλιση της ισορροπίας μεταξύ της ολοκλήρωσης του βασικού οδικού δικτύου και των επενδύσεων σε μέσα σταθερής τροχιάς, σύμφωνα με τον Δημήτρη Αναγνώπουλο, γενικό γραμματέα Υποδομών, κατά την έναρξη του 8ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών (ITC 2025).
Ο κ. Αναγνώπουλος διαβεβαίωσε ότι δεν θα χαθούν ευρωπαϊκά κονδύλια για τις δημόσιες υποδομές, επισημαίνοντας παράλληλα τα βασικά ζητήματα που προκαλούν καθυστερήσεις στα έργα. Μεταξύ αυτών, αναφέρθηκαν η απόδοση γης (απαλλοτριώσεις, ΟΚΩ, αρχαιολογία), η πολυπλοκότητα των αδειοδοτήσεων και, σε αρκετές περιπτώσεις, η έλλειψη αποτελεσματικού συντονισμού.
Σχετικά με τους μηχανισμούς αντιμετώπισης των καθυστερήσεων, ο γενικός γραμματέας τόνισε την ανάγκη ολοκληρωμένου σχεδιασμού με χαρτογράφηση πιθανών εμποδίων από την έναρξη των έργων, καθώς και την αναθεώρηση του κανονιστικού πλαισίου για την ταχύτερη επίλυση προβλημάτων.
Υπογράμμισε τη σημασία της αξιοποίησης ψηφιακών εργαλείων, όπως το Building Information Modelling (BIM), τα μητρώα γεφυρών και σηράγγων, ενώ αναφέρθηκε και στη δημιουργία ψηφιακών μητρώων λειτουργίας και συντήρησης για τη διασφάλιση της διαφάνειας και την αποτύπωση των ευθυνών. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στον συντονισμό μέσω ομάδων έργου με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων.
Στην ανάλυσή του για το εθνικό σχέδιο υποδομών της επόμενης δεκαετίας, ο κ. Αναγνώπουλος ανέδειξε την ολοκλήρωση των τελευταίων μεγάλων οδικών έργων, όπως ο Ε65, ο ΒΟΑΚ, το τμήμα Πάτρα – Πύργος, το Μπράλος – Άμφισσα και το Ιωάννινα – Κακαβιά. Μετά την παράδοσή τους, η προτεραιότητα μετατοπίζεται σε περιφερειακά οδικά έργα και παρεμβάσεις που στοχεύουν στη βέλτιστη συνδεσιμότητα και στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Όσον αφορά τα έργα σταθερής τροχιάς, προχωρά η υλοποίηση της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας στο πρώτο της τμήμα, με προγραμματισμό για τα επόμενα τέσσερα τμήματα. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει επίσης τις επεκτάσεις της Γραμμής 2 προς Ίλιον και Γλυφάδα. Στη Θεσσαλονίκη, το Μετρό και η επέκταση προς Καλαμαριά προβλέπεται να ολοκληρωθούν το 2026.
Στόχος του Υπουργείου, όπως υπογράμμισε ο κ. Αναγνώπουλος, είναι η διερεύνηση των αναγκών για νέα έργα Μετρό στη Θεσσαλονίκη μετά την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής και της επέκτασης στην Καλαμαριά. Βασικό εργαλείο προς αυτή την κατεύθυνση αποτελεί η εκπόνηση ενός Σχεδίου Ανάπτυξης Δικτύου Μετρό στο πλαίσιο της επικαιροποίησης του Σχεδίου Μεταφορών της πόλης με ορίζοντα το 2040.
Για τον προσδιορισμό των αναγκών μετακινήσεων και έργων υποδομής, προβλέπεται η εκπόνηση νέας Γενικής Συγκοινωνιακής Μελέτης, της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ). Η περιοχή μελέτης καλύπτει το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης και τη γύρω Περιαστική Ζώνη, με συνολικό πληθυσμό περίπου 1 εκατομμυρίου κατοίκων.
Συμπερασματικά, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στοχεύει στην υλοποίηση έργων χωρίς αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, στην έγκαιρη απόδοση στους πολίτες και στη διασφάλιση μακροχρόνιας αξίας επένδυσης.