Έντονο εξοπλιστικό ενδιαφέρον θα έχει το ταξίδι του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στις 6 Ιουνίου στη Γαλλία, καθώς εκτός από τις εκδηλώσεις για την 80η επέτειο της D-Day (η ημέρα που ξεκίνησε η απόβαση των συμμαχικών δυνάμεων στη Νορμανδία το 1944) θα επισκεφθεί μαζί με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν τα ναυπηγεία της Naval Group στη Λοριάν.
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες και λόγω των συζητήσεων για τα εξοπλιστικά που αναμένεται να γίνουν ανάμεσα στους επικεφαλής των δύο χωρών, τον πρωθυπουργό θα συνοδεύει στο ταξίδι του και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας.
Τις προσδοκίες για τα εξοπλιστικά έχει ενισχύσει η πρόσφατη συνέντευξη του πρωθυπουργού που δήλωσε ότι «είμαστε σε φάση επαναξιολόγησης του εξοπλιστικού μας προγράμματος και πρέπει να είμαστε έτοιμοι για τις νέες προκλήσεις. Αυτή τη στιγμή έχουμε 24 Rafale. Θα θέλαμε να τα κάνουμε 30. Θα δούμε αν μπορεί να το αντέξει ο προϋπολογισμός».
Ο καταλληλότερος άνθρωπος φυσικά για να συζητήσει το θέμα ο Έλληνας πρωθυπουργός δεν είναι άλλος από τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν. Μάλιστα όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές η συζήτηση δεν θα περιοριστεί μόνο στο θέμα της αγοράς των επιπλέον Rafale, αλλά το σχέδιο της Αθήνας, με την απόλυτη έγκριση και επιθυμία από την πλευρά της Πολεμικής Αεροπορίας, είναι η Γαλλία να δεχθεί να αγοράσει τα 24 ελληνικά Mirage 2000-5, με μοναδικό στόχο να μπορέσουν εξασφαλιστούν επιπλέον χρήματα για την αγορά των νέων Rafale.
Η επιθυμία της ηγεσίας της Πολεμικής Αεροπορίας όπως αναφέρουν πηγές είναι τελικά να διαμορφωθούν δύο Μοίρες με Rafale ώστε κάθε μία, ει δυνατόν, να μπορεί να επιχειρεί με 18 αεροσκάφη, κάτι που σημαίνει αγορά 12 αεροσκαφών όμως κάτι τέτοιο ανεβάζει πολύ τον λογαριασμό και πιέζει έντονα τα δημοσιονομικά της χώρας. Μία λύση που υπάρχει είναι από τα αεροσκάφη που θα αγοράσει η Ελλάδα κάποια από αυτά να είναι ελαφρώς μεταχειρισμένα από τη γαλλική Αεροπορία, όπως συνέβη με την 1η και την 3η παρτίδα Rafale που αγόρασε η χώρα μας.
Τα Rafale και η «σκληρή» Dassault
Μπορεί τα αεροσκάφη Rafale αναμφισβήτητα να είναι μοναδικά στο είδος τους και να κάνουν πραγματικά την διαφορά για κάθε Πολεμική Αεροπορία που τα έχει στη «φαρέτρα» της, ωστόσο η Dassault, όπως απεδείχθη και με τα 24 πρώτα αεροσκάφη που απέκτησε η χώρα μας είναι ιδιαίτερα σκληρός διαπραγματευτής.
Όχι μόνο στο ζήτημα της τιμής, αλλά σε κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την Ελλάδα, ειδικά από την στιγμή που έχει μπει σε εφαρμογή η «Ατζέντα 2030» και η χώρα έχει, σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού Εθνικής Άμυνας αλλά και του πρωθυπουργού αποφασίσει να ενισχύσει την ελληνική αμυντική βιομηχανία.
Η Dassault όπως απέδειξε δεν είναι διατεθειμένη να συνεργαστεί με ελληνικές εταιρείες, σε πλήρη αντίθεση με τον άλλο γαλλικό κολοσσό τη Naval Group.
Όσον αφορά το τι θα αφήσει στην ελληνική αμυντική βιομηχανία η αγορά επιπλέον αεροσκαφών Rafale, η απάντηση είναι μάλλον ξεκάθαρη ότι και η προηγούμενη αγορά των 2,5 δισ. ευρώ …μάλλον τίποτα.
Έρχεται τέταρτη Belharra;
Η επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Γαλλία δεν θα έχει, σύμφωνα με πληροφορίες, μόνο «αεροπορικό» ενδιαφέρον αλλά θα έχει και «ναυτικό», καθώς στα ναυπηγεία της Λοριάν «χτίζονται» οι ελληνικές φρεγάτες FDI. Το Πολεμικό Ναυτικό της χώρας μας έχει επισημάνει σε όλους τους δυνατούς τόνους πόσο αναγκαία είναι η ενίσχυσή του, καθώς οι ανάγκες είναι πολύ μεγάλες και οι διεθνείς εξελίξεις στη «γειτονιά» μας απαιτούν σύγχρονες, ετοιμοπόλεμες μονάδες. Τα περιορισμένα όμως δημοσιονομικά έχουν βάλει την ενίσχυση του στο «ράφι» θα έλεγε κανείς.
Ο πρωθυπουργός μαζί με τον πρόεδρο Μακρόν θα επισκεφθούν τα ναυπηγεία της Naval Group και οι πληροφορίες μιλούν για πιθανή αναθέρμανση της συζήτησης για τέταρτη φρεγάτα FDI. Μπορεί η option που υπήρχε να έχει λήξει από το περασμένο καλοκαίρι, ωστόσο πηγές από την γαλλική εταιρεία έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι δεν θα υπάρχει μεγάλη απόκλιση στην τιμή μιας τέταρτης φρεγάτας.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται την ώρα που τόσο ο πρωθυπουργός όσο και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας έχουν «θυμηθεί» και το θέμα των κορβετών, για τις οποίες Γάλλοι και Ιταλοί έχουν «ναυμαχήσει» στο πρόσφατο παρελθόν, καθώς όπως όλα δείχνουν τόσο οι παροπλισμένες αμερικανικές LCS έχουν απορριφθεί όσο και το πρόγραμμα των Constellation μοιάζει πολύ μακρινό.
Το ζητούμενο βέβαια είναι πόσο μπορεί η Ελλάδα να κάνει τέτοια ανοίγματα και να μην πέσει σε οικονομικό... ύφαλο.