Κατά 12% έχει υποχωρήσει το τελευταίο δεκαήμερο η διεθνής τιμή του πετρελαίου λόγω της ανησυχίας για το πλήγμα που θα επιφέρει στην ανάπτυξη της Κίνας η ταχύτατη εξάπλωση του κοροναιού. Καθόλου δεν έχει μειωθεί στο ίδιο διάστημα η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα.
Το γνώριμο ελληνικό φαινόμενο κάθε φορά που η τιμή του πετρελαίου καταγράφει αύξηση, αυτή να μετακυλίεται αυτόματα στην αντλία, όταν ωστόσο το μπρέντ πέφτει, οι πρατηριούχοι, περιλαμβανομένων των ιδιόκτητων δικτύων πρατηρίων των εταιρειών εμπορίας, να «ξεχνούν» να αλλάξουν τιμές, παρατηρείται ξανά τις ημέρες αυτές στην εγχώρια αγορά.
Έτσι, ενώ το μπρεντ υποχώρησε σε χαμηλό τριών μηνών (ακόμη και κοντά στα 57 δολάρια, σήμερα ανακάμπτει πάνω από τα 58), οι τιμές των καυσίμων δεν επηρεάστηκαν στο παραμικρό.
Στις 21 Ιανουαρίου, την επομένη της ανακοίνωσης από τον Κινέζο Πρωθυπουργό Λι Κετσιάνγκ ότι οι αρχές ξεκινούν εντατικές προσπάθειες για την πρόληψη και τον έλεγχο της επιδημίας πνευμονίας που προκαλείται από έναν νέο κορωναϊό, η τιμή του μπρεντ βρισκόταν στα 64,59 δολαρία. Χθες πλησίασε κάποια στιγμή τα 57 δολάρια το βαρέλι. Η μείωση είναι 12%.
Η πτώση του μπρεντ τον Ιανουάριο (προθεσμιακά συμβόλαια)
Στο ίδιο διάστημα η μέση πανελλαδική τιμή ενός λίτρου αμόλυβδης βενζίνης, διαμορφώθηκε από τα 1,621 ευρώ (21 Ιανουαρίου), στα 1,613 ευρώ (29 Ιανουαρίου). Δηλαδή μειώθηκε κατά… 0,49%.
Πηγές της αγοράς υποστηρίζουν ότι επειδή ο ανταγωνισμός στη λιανική αγορά καυσίμων είναι ανελέητος, παρατηρείται το φαινόμενο, αρκετοί να απορροφούν ένα μέρος των αυξήσεων στις διεθνείς τιμές και να «ισοφαρίζουν» αυτή την απώλεια όταν οι διεθνείς τιμές μειώνονται χωρίς να περνούν οι μειώσεις στη λιανική. Έτσι, οι μειώσεις δεν περνούν ολόκληρες στην αντλία.
Όπου και να βρίσκεται η λύση του... μυστηρίου, τις αμέσως επόμενες ημέρες το φαινόμενο ίσως να προσλάβει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις στο βαθμό που συνεχιστεί η βουτιά των τιμών του πετρελαίου, υπό τον φόβο ότι η εξάπλωση του κοροναϊού ακολουθήσει ταχύτερους ρυθμούς.
Στο σενάριο που πατήσει φρένο η ανάπτυξη της Κίνας, τότε η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα μειωθεί κατά 260.000 βαρέλια, άρα η τιμή του μπρεντ, που χθες μέσα σε μια ημέρα βρέθηκε από τα 59 ακόμη και στα 57 δολάρια, θα πέσει τουλάχιστον κατά 3 ακόμη δολάρια, όπως προβλέπει η Goldman Sachs.
Σε απόλυτα ποσά η ετήσια κατανάλωση πετρελαίου της κινεζικής οικονομίας δεν είναι μεγαλύτερη από εκείνη των ΗΠΑ. Ανέρχεται στα 13,5 εκατομμύρια βαρέλια (στοιχεία 2018), δηλαδή κινείται κάτω από τα αμερικανικά επίπεδα (20,5 εκατ. βαρέλια). Ωστόσο το στοιχείο που ανεβοκατεβάζει τις τιμές του πετρελαίου είναι η αύξηση της ζήτησης και στην περίπτωση της Κίνας, όπως και της Ινδίας, αυτή είναι μακράν μεγαλύτερη απ’ ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η ετήσια κατανάλωση πετρελαίου στην Κίνα αυξάνεται με ένα ρυθμό 5,5%, έναντι μόλις 0,5% στις ΗΠΑ.
Από εδώ και πέρα, κρίσιμη για την πορεία των τιμών θα είναι η απόφαση που θα λάβει ο ΟΠΕΚ, ο οποίος ανακοίνωσε προχθές ότι προτίθεται να παρατείνει τις περικοπές στην παραγωγή πετρελαίου των μελών του τουλάχιστον μέχρι τον Ιούνιο, με πιθανότητα αυτές να γίνουν ακόμη μεγαλύτερες, εφόσον η ζήτηση από την Κίνα επηρεαστεί σημαντικά εξαιτίας της εξάπλωσης του κοροναϊού.