Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η «επιχείρηση: πολυεθνικές» του υπουργείου Ανάπτυξης –αλλά και του Μεγάρου Μαξίμου– σχετικά με τη μείωση των τιμών κατά 5% για έξι μήνες. Αν αυτή είναι η μία όψη, η δεύτερη είναι η «εισβολή» των υπαλλήλων της ΔΙΜΕΑ σε 7 – 8 πολυεθνικούς ομίλους –τους μεγαλύτερους της ελληνικής αγοράς, όπως αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες– για να ελεγχθούν οι διαφορές τιμών μεταξύ της Ελλάδας και άλλων χωρών (π.χ. της Γερμανίας), αλλά και η εφαρμογή του πλαφόν στο περιθώριο κερδοφορίας τους, όπως ορίζει η σχετική ρύθμιση.
Στην «κοινότητα» των πολυεθνικών ομίλων της επιχειρηματικής αγοράς, η ανησυχία των στελεχών τους έχει «χτυπήσει κόκκινο» όλες τις προηγούμενες ημέρες, αναζητώντας προστασία ή έστω στήριξη σε διάφορους επιχειρηματικούς φορείς. Μέχρι τώρα δεν το έχουν καταφέρει. Και το τελευταίο τους «καταφύγιο» πλέον είναι οι εθνικές πρεσβείες των χωρών προέλευσης τους. Αλλά και σ΄αυτή την περίπτωση τα πράγματα είναι δύσκολα, δεδομένου ότι στην συγκεκριμένη επιχείρηση έχει «βγει μπροστά» ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης με την περίφημη αναφορά του περί «μπανανίας». Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι η αναφορά αυτή έχει προκαλέσει δυσφορία σε επιχειρηματικούς κύκλους, όπου έγινε λόγος για «προφανή λαϊκισμό».
Ωστόσο, η σύγκρουση θεωρείται βέβαιη, δεδομένου ότι η ακρίβεια καταγράφεται ως το σημαντικότερο πρόβλημα των πολιτών σε όλες τις δημοσκοπήσεις, ο χειμώνας φαίνεται να είναι δύσκολος, οι παροχές περιορισμένες και ο χρονικός ορίζοντας των ευρωεκλογών αμείλικτος.
Ειδικότερα, σύμφωνα με απολύτως πληροφορίες του BD η απροθυμία που έχουν επιδείξει οι πολυεθνικοί όμιλοι καταναλωτικών προϊόντων να προχωρήσουν σε μείωση τιμών κατά 5% για 6 μήνες, έχει ενοχλήσει όχι μόνο την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά και το «σύστημα» του Μεγάρου Μαξίμου. Γι΄ αυτό ακριβώς τον λόγο, στη διάρκεια των προηγούμενων ημερών υπάλληλοι της ΔΙΜΕΑ –του μοναδικού ελεγκτικού μηχανισμού που διαθέτει υπουργείο Ανάπτυξης- «εισέβαλαν» στις μεγαλύτερες πολυεθνικές εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων. Προηγουμένως, οι υπάλληλοι εξασφάλισαν τις λίστες των προϊόντων αυτών των εταιρειών με τις «καθαρές» τιμές στη Γερμανία – δηλαδή τις τιμές πώλησης αφαιρουμένων των προσφορών και των εκπτώσεων.
Επίσης, σύμφωνα με πηγές του BD, ελέγχουν τις τιμές τιμοκαταλόγου. Και με τις «τιμές Γερμανίας» στα χέρια πραγματοποιούν τους ελέγχους, προκειμένου να διαπιστώσουν, αν και γιατί οι τιμές στην Ελλάδα είναι υψηλότερες από τις αντίστοιχες της Γερμανίας. Στις ερωτήσεις των αρμοδίων στελεχών των εταιρειών «γιατί δεν αφαιρείτε τις προσφορές και τις εκπτώσεις, για να γίνει σύγκριση με "νέτες" τιμές», εισπράττουν την απάντηση πως δεν διαθέτουν την μεθοδολογία για κάτι τέτοιο! Τα στελέχη των εταιρειών σε κατάσταση σχεδόν στα όρια του πανικού αναζητούσαν κάλυψη μέσα από συλλογικούς φορείς της αγοράς, αλλά επί ματαίω!
Το θέμα της μείωσης των τιμών από την πλευρά των πολυεθνικών ομίλων δεν έχει αφετηρία την ελληνική αγορά. Προέκυψε πριν από περίπου ένα χρόνο στην Γαλλία. Εκεί την πρωτοβουλία την πήραν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες και συγκρούστηκαν μετωπικά μαζί τους. Ως εκ τούτου, όταν τα κεντρικά γραφεία των πολυεθνικών ομίλων ενημερώθηκαν για τις προθέσεις και τις αποφάσεις της κυβέρνησης, θεώρησαν πως εάν υποκύψουν στην ελληνική αγορά δημιουργείται άσχημο προηγούμενο στην Ευρώπη.
Και δεν γνωρίζουν ποια θα είναι η επόμενη χώρα που θα τους ζητήσει να μειώσουν τις τιμές. Έτσι με εξαίρεση την Procter & Gable που «έδωσε» 71 μειώσεις και το ανταγωνιστικό ενδιαφέρον που έχει επιδείξει η Unilever – χωρίς μέχρι τώρα να έχει «δείξει τα χαρτιά» της – η μόνη που έχει κάνει μειώσεις, αλλά και σχετικά υψηλές ανατιμήσεις – λόγω της ανατίμησης της ζάχαρης είναι το επιχείρημα που χρησιμοποίησε προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης - είναι η 3Ε (Coca Cola). Αυτό το ιδιότυπο μπραν ντε φερ που βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ του της κυβέρνησης και των πολυεθνικών ομίλων δεν είναι σαφές ποια κατάληξη θα έχει.
Την ίδια ώρα, υψηλόβαθμη πηγή του υπουργείου Ανάπτυξης μιλώντας προς το BD επέκρινε την Επιτροπή Ανταγωνισμού κατηγορώντας την για διαπιστώσεις και ... «ρεπορτάζ» -«ρεπορτάζ κάνουν οι δημοσιογράφοι όχι η Επιτροπή Ανταγωνισμού» τόνιζε χαρακτηριστικά– ενώ «η δουλειά της είναι κάνει ελέγχους και όπου χρειάζεται να επιβάλλει πρόστιμα» όπως επεσήμανε.
Αρκετοί διαπιστώνουν ότι υπάρχει ... «εμπλοκή» στην επικοινωνία μεταξύ του υπουργού κ. Κώστα Σκρέκα και του προέδρου της Επιτροπής κ. Ιωάννη Λιανού, ενώ πρόσφατα, όταν επικρίθηκε από δημοσιεύματα, ο κ. Λιανός απάντησε μέσω του Χ (πρώην twitter) ότι στην Ελλάδα έχουν πραγματοποιηθεί περισσότεροι έλεγχοι απ΄ ό,τι στη Γερμανία.