Σε δυσμενή θέση στο πλαίσιο του ανταγωνισμού έναντι των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ βρίσκονται πλέον οι μικρές λιανεμπορικές επιχειρήσεις, όσες δηλαδή έχουν ετήσιο τζίρο κάτω 90 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι η έκπτωση του 5% που θα «προσφέρουν» οι προμηθευτές αυτούς τους αποκλείει!
Όπως είναι γνωστό, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση του κ. Κώστα Σκρέκα οι προμηθευτικές επιχειρήσεις που θα συμμετάσχουν στην κυβερνητική προσπάθεια να μειώσουν κατά 5% και για 6 μήνες τις τιμές όσων προϊόντων τους οι ίδιες επιθυμούν, τους παρέχει την δυνατότητα να κάνουν την μείωση στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που έχουν – το λιγότερο – μέχρι 90 εκατ. ευρώ ετήσιες πωλήσεις.
Για τις υπόλοιπες λιανεμπορικές επιχειρήσεις, δηλαδή τις μικρές, η μείωση των προμηθευτών είναι προαιρετική. Αν δηλαδή επιθυμούν ή εκτιμούν ότι τους συμφέρει μπορούν να την δώσουν, διαφορετικά έχουν την δυνατότητα να μην κάνουν καμία μείωση. Είναι προφανές, εκτιμούν πηγές της αγοράς, ότι με παρέμβαση της κυβέρνησης δημιουργείται αγορά δύο ταχυτήτων και η πλευρά των «μικρών» βρίσκεται σε ακόμη πιο δυσμενή θέση.
Δεν είναι σαφής η άποψη της Επιτροπής Ανταγωνισμού επί του συγκεκριμένου θέματος, ενώ οι ίδιες πηγές άφηναν να εννοηθεί ότι μία ενδεχόμενη καταγγελία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού σε βάρος της συγκεκριμένης ρύθμισης μπορεί ακόμη και να την «ρίξει», έστω και αν το υπουργείο Ανάπτυξης μπορεί να επικαλεστεί «έκτακτες συνθήκες» και περιορισμένο χρονικό διάστημα εφαρμογής της. Χρησιμοποιώντας τα ίδια επιχειρήματα, όπως συνέβη πχ με το «καλάθι του νοικοκυριού» και τον καθορισμό πλαφόν στο κέρδος των επιχειρήσεων. Ήδη πάντως υπάρχει αναστάτωση σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ με πωλήσεις κάτω των 90 εκατ. ευρώ και αναζητούν τρόπο αντίδρασης.
Οι τιμοκατάλογοι της Coca Cola HBC
Εν τω μεταξύ στο χθεσινό ρεπορτάζ του BD σύμφωνα με το οποίο η εταιρεία 3Ε (Coca Cola) έστειλε την περασμένη Παρασκευή νέο τιμοκατάλογο στον οποίο περιλαμβάνονται ορισμένες μειώσεις, αλλά έχει στην πλειοψηφία των κωδικών ανατιμήσεις, η εταιρεία χωρίς να αμφισβητεί τις ανατιμήσεις, διαφωνεί με τα ποσοστά που αναφέρονται στο ρεπορτάζ.
Στην απάντηση στο BD σημειώνει πως «από το σύνολο των μη αλκοολούχων ποτών(αναψυκτικά, χυμοί, νερό, ενεργειακά) έχουμε μια μεσοσταθμική αύξηση 4,3% με αύξηση τιμής σε 56 κωδικούς (26% επί του συνόλου) και μείωση τιμής σε 34 κωδικούς (16% επί του συνόλου). Σε όλους τους υπόλοιπους κωδικούς μη αλκοολούχων ποτών η τιμή παραμένει σταθερή».
Πρέπει να σημειωθεί ότι η εταιρεία έστειλε την Παρασκευή δύο τιμοκαταλόγους, ο ένας αφορούσε μη αλκοολούχα και ο άλλος αλκοολούχα ποτά. Ο δεύτερος τιμοκατάλογος έχει μόνο ανατιμήσεις. Στον πρώτο τιμοκατάλογο περιλαμβάνονται τα αναψυκτικά και οι χυμοί, δεδομένου ότι η «αιχμή του δόρατος» της συγκεκριμένης εταιρείας είναι οι ισχυρές επωνυμίες αναψυκτικών.
Τα στοιχεία, λοιπόν, που παρέθεσε το ρεπορτάζ αφορούσαν σε αναψυκτικά και χυμούς. Όπου, πράγματι, η πλειονότητα των κωδικών έχει ανατιμηθεί. Αυτό όμως που προκαλεί εντύπωση είναι το γεγονός ότι η εταιρεία δεν έκανε τις μειώσεις τιμών τώρα, εφόσον επιθυμεί, τελικώς, να συμμετάσχει στην κυβερνητική προσπάθεια και ίσως αργότερα να ανατιμήσει όσα προϊόντα της επιθυμούσε. Η σπουδή της φαίνεται να είναι εκτός κλίματος...