Μπροστά στον κίνδυνο να μην ανατεθεί κανένα μεγάλο έργο ή να μην «ωριμάσει», από πλευράς μελετών και αδειοδοτήσεων, καμία σημαντική προκήρυξη, στο υπουργείο Υποδομών αποφάσισαν να βάλουν τέλος στις ακυρώσεις διαγωνισμών που είχαν προκηρυχθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση!
Μετά τη στροφή 180 μοιρών για τον ούτως ή άλλως δύσκολο διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, που έλαβε παράταση ζωής μέχρι τα τέλη Ιουνίου, ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής θα ανακοινώσει σύντομα πως θα συνεχιστούν κανονικά και οι δύο διαγωνισμοί για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που είναι σε εξέλιξη. Εκτός από την ανάγκη να παρουσιάσει η κυβέρνηση πως επιτέλους προωθείται κάποιο νέο μεγάλο έργο, σημαντικό ρόλο στην αλλαγή στάσης έπαιξαν και οι ισχυροί ξένοι όμιλοι που συμμετέχουν στο διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού, αλλά και του ΒΟΑΚ.
Τα σοβαρά προβλήματα με τις προσφυγές σε πολλούς διαγωνισμούς και η απόφαση της κυβέρνησης να υλοποιήσει με διαφορετικό μοντέλο κάποια κρίσιμα έργα, όπως ο οδικός άξονας Πάτρας – Πύργου, έχουν βαρύνει ακόμα περισσότερο το κλίμα στα δημόσια έργα. Πριν από λίγες εβδομάδες η κυβέρνηση αναγκάστηκε να προχωρήσει στην κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης ώστε να διασφαλίσει πως δεν θα ακυρωθεί – εκτός και αν υπάρξουν νέες προσφυγές από τις δύο κοινοπραξίες που το διεκδικούν – και ο διαγωνισμός για το πρώτο τμήμα (Αλσος Βεϊκού – Γουδή) της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας.
Την προηγούμενη εβδομάδα είχε προγραμματιστεί το άνοιγμα των τεχνικών προσφορών στο συγκεκριμένο έργο, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ που το διεκδικούν δύο κοινοπραξίες, στη μία είναι επικεφαλής η ΑΚΤΩΡ και η άλλη η ΑΒΑΞ.
Ο διαγωνισμός για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 μπορεί να γλίτωσε προς το παρόν την ακύρωση, αλλά στο υπουργείο Υποδομών αναγκάστηκαν να ακυρώσουν αρκετούς άλλους διαγωνισμούς, εξαιτίας των προσφυγών. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι η λεγόμενη «Παραϊόνια Οδός», ο οδικός άξονας Άκτιο – Αμβρακία.
Η Εγνατία και ο Βόρειας Άξονας Κρήτης
Η ανάγκη παρουσίασης θετικού έργου, σε συνδυασμό με τον αρνητικό αντίκτυπο που θα είχε η συνέχιση των ακυρώσεων μεγάλων διαγωνισμών, οδήγησαν στην αλλαγή ρότας σε Εγνατία Οδό και ΒΟΑΚ. Στην Εγνατία Οδό έχουν περάσει στο δεύτερο γύρο επτά κοινοπραξίες ή όμιλοι στις οποίες συμμετέχουν πολύ γνωστά διεθνή ονόματα, αρκετά από τα οποία εμφανίζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Τέτοιο παράδειγμα είναι η ιταλική ANAS International Enterprise, η Roadis που ανήκει στον καναδικό όμιλο PSP (κατέχει το 40% και διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος»), ο αυστραλιανός επενδυτικός κολοσσός Macquarie, η γαλλική Egis Projects και άλλοι.
Στον ΒΟΑΚ βρίσκονται σε εξέλιξη δύο διαγωνισμοί που έχουν περάσει και στο δεύτερο στάδιο της διαδικασίας με τέσσερις υποψήφιους. Όπως είχε αποφασίσει η προηγούμενη κυβέρνηση, ο πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά - Ηράκλειο, δηλαδή μια απόσταση περίπου 163 χιλιομέτρων, θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης και προϋπολογισμό κοντά στο 1 δισ. ευρώ. Το δεύτερο τμήμα, Χερσόνησος - Νεάπολη Λασιθίου είναι μήκους 22 χιλιομέτρων και υλοποιείται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με προϋπολογισμό 250 εκατ. ευρώ.
Για το το πρώτο τμήμα έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Vinci Highways - Vinci Concessions, η κοινοπραξία Acciona Concessiones - Μυτιληναίος και η ΑΒΑΞ. Στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού για το ΣΔΙΤ έχουν περάσει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη», η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η ισραηλινή Shikun Binui Ltd. και η κοινοπραξία Acciona Concessiones - Μυτιληναίος - Intertoll.