Η Ελλάδα ετοιμάζεται να υποδεχτεί εκατομμύρια επισκέπτες στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και φέτος στοχεύοντας σε νέο ιστορικό ρεκόρ, και η κόντρα των ιδιοκτητών και επαγγελματιών οδηγών ταξί με την Uber εντείνεται. Ακραία περιστατικά βίας καταγράφονται και οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές είναι αποφασισμένοι να προβούν σε κινητοποιήσεις, ενώ ισχυρίζονται ότι η αμερικανική πλατφόρμα δεν λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα, κάτι που διαψεύδεται από την Uber.
Με το φετινό τουριστικό κύμα να αναμένεται μεγαλύτερο από ποτέ και τους δημοφιλείς προορισμούς να αναδεικνύονται σε «χρυσωρυχεία», η Uber βρίσκεται πλέον σε Κέρκυρα, Ρόδο, Μύκονο και Σαντορίνη ανακοινώνοντας τη συνεργασία της με τοπικούς παρόχους υπηρεσιών διαμεσολάβησης για την παροχή των υπηρεσιών της στους χρήστες σε κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς, «παρέχοντας στους κατοίκους και τους επισκέπτες μια ακόμη επιλογή για ασφαλή και άνετη μετακίνηση». Οι οδηγοί ταξί προειδοποιούν ότι «σε περιοχές που το επάγγελμα του ταξί είναι κατά βάση εποχικό» η παρουσία της Uber «οδηγεί εκατοντάδες επαγγελματίες στο φάσμα της οικονομικής καταστροφής και της εγκατάλειψης του επαγγέλματος».
Οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί κάνουν λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό συναγωνισμό και υποκλοπή έργου από ιδιώτες οδηγούς που συνεργάζονται με την Uber τους οποίους έχουν «στρατολογήσει εταιρείες ενοικιάσεως αυτοκινήτων και τουριστικά γραφεία», ενώ κατηγορούν την αμερικανική πλατφόρμα για «σκιώδη» τρόπο λειτουργίας που αφήνει απροστάτευτους τους επιβάτες.
Το κλίμα μοιάζει «εκρηκτικό» καθώς στη Ρόδο την περασμένη εβδομάδα υπήρξε επίθεση από αγνώστους κατά της εταιρείας Cool Rhodes που συνεργάζεται με την Uber, ενώ στην Κέρκυρα οι επαγγελματίες οδηγοί απειλούν με κλιμάκωση των κινητοποιήσεών τους, προειδοποιώντας ότι «η Κέρκυρα θα γίνει Συρία».
Καταγγελίες για τον τρόπο λειτουργίας της Uber
Όπως ανέφερε το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), «το φάντασμα της Uber εμφανίστηκε ξανά. Αυτή τη φορά στην Κέρκυρα και στην Ρόδο. Και αν στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη η Uber –προς το παρόν– συνεργάζεται μόνο με ταξί, δεν συμβαίνει το ίδιο στη Μύκονο, στη Σαντορίνη και από την προηγούμενη εβδομάδα στην Ρόδο και στην Κέρκυρα. Στα νησιά, η αμερικάνικη πολυεθνική έχει στρατολογήσει εταιρείες ενοικιάσεως αυτοκινήτων και τουριστικά γραφεία που αναλαμβάνουν την διεκπεραίωση των μεταφορών που ζητούνται από τους χρήστες της πλατφόρμας της». Σημειώνεται ότι η Cool Rhodes ιδρύθηκε πριν λίγους μήνες με κεφάλαιο 70.000 ευρώ και τον Μάρτιο αναζητούσε οδηγούς για μεταφορά επιβατών.
Επαγγελματίες οδηγοί ταξί σημειώνουν στο BD πως η Uber παρά το γεγονός ότι λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα ως πλατφόρμα διαμεσολάβησης, εντούτοις δεν διασφαλίζει πως οι συνεργάτες τηρούν τις νόμιμες υποχρεώσεις τους, ενώ επισημαίνουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό με τις πολύ χαμηλότερες τιμές που προσφέρει έναντι του νόμιμου κομίστρου. «Αν είναι παράνομο να σε χρεώνει κάποιος παραπάνω από όσο είναι το ορισμένο από το νόμο κόμιστρο, τότε γιατί να μην είναι παράνομο όταν χρεώνεις χαμηλότερα από την τιμή που έχει οριστεί από το κράτος»;
Παράλληλα, επισημαίνουν ότι ο λόγος που οι οδηγοί της πλατφόρμας μπορούν και προσφέρουν χαμηλότερες τιμές είναι επειδή παραβιάζει την ελληνική νομοθεσία που ορίζει ότι τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα με οδηγό έχουν ως βασική προϋπόθεση την έναρξη του δρομολογίου από την έδρα της κάθε εταιρείας και επιστροφή στην έδρα τους, ενώ επίσης οι οδηγοί της δεν κόβουν αποδείξεις όπως τα νόμιμα ταξί, καθώς δεν έχουν ούτε ταξίμετρο.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του συνδέσμου ιδιοκτητών ταξί Ρόδου, Θεοδόση Καστανίδη, την περασμένη εβδομάδα οδηγήθηκαν στην αστυνομία άλλοι δύο οδηγοί της πολυεθνικής εταιρείας που καταγγέλθηκαν ότι χρέωναν χαμηλότερα κόμιστρα από τα προβλεπόμενα. Συγκεκριμένα φέρονται να χρέωναν 20 ευρώ από την Καλλιθέα στο αεροδρόμιο της Ρόδου, ενώ σύμφωνα με τον, το ύψος του ελάχιστου προβλεπόμενου/νόμιμου κόμιστρου της Uber ανέρχεται στα 36 ευρώ.
«Πράγματι τα πράγματα είναι τεταμένα. Όλοι οι συνάδελφοι είναι θορυβημένοι από την αιφνιδιαστική δραστηριοποίηση της Uber στη Ρόδο, σε ένα νησί που ζει από τον τουρισμό και όπου ο κλάδος μας δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ το χειμώνα υπολειτουργούμε. Θα κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να δικαιωθούμε», σημειώνει ο κ. Καστανίδης.
Οι οδηγοί ταξί στη Ρόδο, ζητούν από την ηγεσία του υπουργού Μεταφορών «την αναστολή λειτουργίας όλων αυτών των εταιρειών που υποτίθεται κόπτονται για τον ελληνικό τουρισμό αλλά στην πραγματικότητα κόπτονται για ίδιον όφελος δημιουργώντας τεράστια ζημιά εις βάρος του ελληνικού τουρισμού, της ελληνικής οικονομίας και όλων εμάς. Ζητάμε επίσης την επαναφορά της 3ωρης μίσθωσης ΕΙΧ με οδηγό και ελάχιστο τίμημα στα 82 ευρώ για όλη την επικράτεια καθώς και την καλή λειτουργία της πλατφόρμας του Υπουργείου Μεταφορών για την ανάρτηση των συμβάσεων αυτών των οχημάτων σε συνάρτηση με τον αυστηρό έλεγχο των αρμόδιων οργάνων ελέγχου (Ελληνική Αστυνομία και ΣΔΟΕ) θα φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα για τη σωστή λειτουργία όλων αυτών που ασχολούνται με τις μεταφορές».
Στην Κέρκυρα, ο πρόεδρος του νεοσύστατου σωματείου Ιδιοκτητών Ενοικιαζόμενων Οχημάτων με Οδηγό Μαρίνος Μικάλεφ υπογράμμισε ότι τα ενοικιαζόμενα με οδηγό πρέπει να τηρούν απαρεγκλίτως όσα αναφέρει ο νόμος 4530 (άρθρο 21) που προβλέπει την έναρξη του δρομολογίου από την έδρα της κάθε εταιρείας και επιστροφή στην έδρα του αλλά και ειδικές ρυθμίσεις και αδειοδοτήσεις για την κυκλοφορία των οχημάτων αυτών, κάνοντας λόγο για «αθέμιτο ανταγωνισμό από τη λειτουργία της πλατφόρμας Uber ή αντίστοιχων πλατφορμών».
Οι πλατφόρμες αυτές, όπως υποστήριξε, «μπορούν να παραλαμβάνουν τους πελάτες τους από οποιοδήποτε σημείο θέλουν, αφού η τηλεματική εφαρμογή δείχνει στον πελάτη το πλησιέστερο ενοικιαζόμενο όχημα, την ώρα που η ελληνική νομοθεσία ορθώς έχει προβλέψει ρύθμιση για να αποτρέψει ακριβώς τέτοιες εταιρείες» και πρόσθεσε ότι «τα δικά μας μέλη είναι υποχρεωμένα να εφαρμόζουν το νόμο, το ίδιο πρέπει να κάνουν όλοι. Όποιο όχημα δηλώσει ότι θα συνεργαστεί με την Uber να γνωρίζει ότι θα δώσει την αποκλειστικότητα στην πλατφόρμα αυτή και δεν θα επιτρέπεται να έχει και δικές του δουλειές παράλληλα»
Τι απαντάει η Uber στις κατηγορίες
Η Uber Greece παρά τις επίμονες προσπάθειες του BD δεν θέλησε να σχολιάσει τις κατηγορίες των οδηγών ταξί για τον τρόπο λειτουργίας της εταιρείας στην Ελλάδα.
Ωστόσο όπως είχε αναφέρει η Uber πριν από δυο εβδομάδες σε ανακοίνωσή της, «η ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας αποτυπώνεται χαρακτηριστικά στα στοιχεία χρήσης της υπηρεσίας Uber Taxi για το 2022. Κατά την περσινή τουριστική περίοδο, σημειώθηκε αύξηση 180% στα δρομολόγια τουριστών, σε σχέση με το 2019, που ήταν το προηγούμενο έτος χωρίς περιορισμούς λόγω της πανδημίας».
Η Σαρίτα Βαρούχ, Γενική Διευθύντρια της Uber Greece είχε αναφέρει ότι «είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που επεκτείνουμε την παρουσία της πλατφόρμας μας σε περισσότερους τουριστικούς προορισμούς, ειδικά σε μια χρονιά που αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη τουριστική κίνηση. Στην Uber είμαστε αφοσιωμένοι στη δραστηριότητά μας στην Ελλάδα, πιστεύουμε στη δυναμική της και θέλουμε να συνεργαστούμε στενά με την κοινότητα των οδηγών ταξί για να αξιοποιήσουμε τις ευκαιρίες που προέρχονται από τον εγχώριο και διεθνή τουρισμό».
Η γενική διευθύντρια της Uber Greece για το περιστατικό στη Ρόδο είχε τονίσει ότι «θα στηρίξουμε τον τοπικό συνεργάτη μας, ώστε να προβεί σε οποιαδήποτε νομική ενέργεια εναντίον των υπευθύνων των επιθέσεων. Παραμένουμε πιστοί στη δέσμευσή μας να στηρίζουμε, μέσω της συνεργασίας μας μαζί τους, τους οδηγούς ταξί στην Ελλάδα, αξιοποιώντας τις ευκαιρίες που προσφέρει ο εγχώριος και διεθνής τουρισμός».
Για τις κατηγορίες των οδηγών ταξί στη Ρόδο, και τα επεισόδια που συνέβησαν εναντίον της εταιρείας, η Cool Rhodes, εταιρεία που συνεργάζεται με την Uber εξέδωσε ανακοίνωση που σημειώνει ότι θα προσφύγει στην δικαιοσύνη γα όλες τις ψευδείς, υβριστικές και συκοφαντικές δηλώσεις ενώ δηλώνει ότι:
- Οι εταιρείες μας είναι νομίμως αδειοδοτημένες από το Υπουργείο Μεταφορών και το Υπουργείο Τουρισμού.
- Το ελάχιστο μίσθωμα για τις υπηρεσίες μας είναι τριάντα έξι (36) ευρώ.
- Ο ελάχιστος χρόνος διαδρομής είναι τριάντα (30) λεπτά.
- Τα αυτοκίνητά μας εκκινούν από τα πάρκινγκ των εταιρειών μας.
- Με τη λήξη εκάστης διαδρομής, εκδίδονται άμεσα, αποστέλλονται στον πελάτη και αναρτώνται στο myData τα κατά νόμο φορολογικά παραστατικά.
- Όλες οι διαδρομές αναρτώνται στο ηλεκτρονικό μητρώο του Υπουργείου Μεταφορών.
- Οι εργαζόμενοί μας πληρούν όλα τα εκ του νόμου προβλεπόμενα προσόντα για τη θέση του οδηγού.
- Η περίοδος λειτουργίας μας ξεκινά 1/4 και λήγει 31/10 έκαστους έτους όπως το νομοθετικό πλαίσιο ορίζει.
Καταδικάζουμε για ακόμη μια φορά την - άνευ προηγουμένου - βία και τις παράνομες πράξεις σε βάρος των ανθρώπων και της περιουσίας μας, οι οποίες καταλύουν κάθε έννοια κράτους δικαίου.