ΓΔ: 1746.18 -0.03% Τζίρος: 248.83 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA

Πλατφόρμες ταξί σε πόλεμο για μερίδια σε μια αγορά 800 εκατ. ευρώ

Καθώς η ψηφιακή αγορά των επιβατικών μεταφορών διατηρεί την ανοδική της πορεία, οι πλατφόρμες ταξί σχεδιάζουν την ανάπτυξη της παρουσίας, προσελκύοντας περισσότερους οδηγούς και εξετάζοντας νέες περιοχές.

Η πίτα των 800 εκατ. ευρώ του ψηφιακού καναλιού της ελληνικής αγοράς επιβατικών μεταφορών που εκτιμάται ότι θα μεγαλώσει τα επόμενα χρόνια και η ψηφιακή επανάσταση που συντελείται στον κλάδο των ταξί, έχει προκαλέσει μεγάλο ενδιαφέρον εντός και εκτός συνόρων, με νέους παίκτες να εισέρχονται στην αγορά και να διεκδικούν μερίδια.

Στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, όταν πρωτοεμφανίστηκαν οι εφαρμογές κλήσης ταξί στη χώρα, ο κλάδος δεν θύμιζε σε τίποτα τη σημερινή εικόνα, καθώς έννοιες όπως comfort taxi ή green taxi δεν υπήρχαν. Πλέον, ο κλάδος έχει εξελιχθεί σημαντικά, και η αγορά παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές, με εκτιμώμενα μεγέθη που αγγίζουν τα 4 δισ. ευρώ ετησίως, εκ των οποίων το 20%, αντιστοιχεί στο ψηφιακό κομμάτι, καθώς οδηγοί και οι επιβάτες προσαρμόζονται στη νέα ψηφιακή εποχή και εξοικειώνονται με τις σύγχρονες τεχνολογίες μετακίνησης.

Στην ελληνική αγορά υπάρχουν εγχώριοι παίκτες όπως η Taxiplon και το Taxi.gr, ενώ σταδιακά και οι ραδιοσταθμοί ταξί δημιουργούν εφαρμογές, έχοντας και το πλεονέκτημα του τηλεφωνικού κέντρου εξυπηρέτησης. Κυριαρχούν όμως οι εφαρμογές FREENOW και Uber που σχεδιάζουν να αυξήσουν την παρουσία τους στη χώρα μας και να ενισχύσουν τις συνεργασίες με τους οδηγούς ταξί.

Οι προκλήσεις της αγοράς

Μπορεί οι εφαρμογές κλήσης ταξί να έφεραν νέα δεδομένα στον κλάδο, και να είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς στις νεότερες γενιές, ωστόσο δε φαίνεται να έχουν «κόψει» τη παραδοσιακή δουλειά από τον δρόμο, με αποτέλεσμα οι εφαρμογές να αναζητούν τρόπους να κρατήσουν τους οδηγούς στις πλατφόρμες τους. Είναι χαρακτηριστικό, για παράδειγμα, ότι η FREENOW, πριν από τρία χρόνια (τότε ονομαζόταν BEAT) είχε επαναφέρει τη χρέωση των προμισθωμένων ραντεβού, που η ίδια είχε βοηθήσει να καταργηθεί.

Άνθρωποι του κλάδου επισημαίνουν ότι υπάρχει έλλειψη ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου για τις ψηφιακές πλατφόρμες, το οποίο θα διασφαλίζει τα δικαιώματα των οδηγών και των επιβατών, ενώ ταυτόχρονα θα προστατεύει τα δημόσια έσοδα, τονίζοντας ότι η Ελλάδα δεν είναι ακόμα μια χώρα φιλική προς τις ψηφιακές υπηρεσίες μετακίνησης, σε αντίθεση με κράτη όπως η Ρουμανία, Πολωνία, Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία.

 Όπως σημειώνει στο BD η Γενική Διευθύντρια της FREENOW Ελλάδας Άσπα Τοπαλίδου, «διεκδικούμε διαφανείς κανόνες και αποτελεσματικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς. Καλούμε την Πολιτεία να αναγνωρίσει την ανάγκη για ένα δίκαιο και σύγχρονο ρυθμιστικό πλαίσιο, που θα στηρίζει τόσο τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί όσο και τις επιχειρήσεις, όπως η FREENOW, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, πληρώνουν φόρους, επενδύουν στη χώρα και συμβάλλουν στη βελτίωση των μετακινήσεων, Μόνο τότε θα μπορούμε να πούμε ότι πλησιάζουμε σε μια πραγματικά ψηφιακή κοινωνία, σύμφωνη με τα Ευρωπαϊκά πρότυπα».

Τα όπλα των εφαρμογών του εξωτερικού για την ελληνική αγορά

Με την είσοδό της στην ελληνική αγορά, η Bolt δημιουργεί νέες ευκαιρίες για τους οδηγούς ταξί. Η Bolt δηλώνει ότι προσφέρει καινοτόμες λύσεις που θα δώσουν νέα ώθηση στον κλάδο και, όπως έχει δηλώσει ο Γενικός Διευθυντής Rides για την Bolt Κύπρου και Ελλάδας, Σωτήρης Γ. Τσιγαρίδης «η προσέγγισή μας, τοποθετεί στο επίκεντρο τη συνεργασία με τους οδηγούς ταξί, στοχεύοντας στη δημιουργία ενός σύγχρονου οικοσυστήματος μετακίνησης. Παρέχοντας εκπαίδευση, εργαλεία αλλά και κίνητρα, επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε ένα διαφανές και βιώσιμο πλαίσιο συνεργασίας με οφέλη για όλους, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι η λειτουργία μας είναι συμβατή με την ισχύουσα τοπική και ευρωπαϊκή νομοθεσία». 

Την ίδια στιγμή η FREENOW, αποτελεί τον ηγέτη της αγοράς, έχοντας 1,8 εκατ. εγγεγραμμένους χρήστες, 12.000 οδηγούς στην πλατφόρμα της, ενώ το 2024 κατέγραψε 20% αύξηση της ζήτησης σε σχέση με το 2023. Είναι χαρακτηριστικό πως τον Δεκέμβριο η πλατφόρμα κατέγραψε τον πιο επιτυχημένο μήνα στην ιστορία της. Όπως αναφέρει η εταιρεία, το καλοκαίρι με την έντονη τουριστική κίνηση υπήρξε αύξηση 40% των κλήσεων για διαδρομές από και προς το αεροδρόμιο της Αθήνας. Παρόμοια τάση παρατηρήθηκε και σε άλλες τουριστικές περιοχές, όπως η Θεσσαλονίκη και η Κρήτη. Η ανοδική ζήτηση, έχει ενισχύσει και την ανάγκη για οδηγούς, με τους εγγεγραμμένους οδηγούς να αυξάνονται κατά περίπου 20% ενώ αξιοσημείωτη είναι και η αύξηση κατά 10% στις διαθέσιμες ώρες των επαγγελματιών οδηγών στην πλατφόρμα.

«Όπως κάθε καλοκαίρι και κατά τις περιόδους έντονης ζήτησης, προετοιμαζόμαστε κατάλληλα για να ανταποκριθούμε στον αυξημένο όγκο κλήσεων από τουρίστες και ντόπιους, εξασφαλίζοντας πάντα την υψηλή ποιότητα υπηρεσιών μας και διατηρώντας τα service levels μας σε κορυφαία επίπεδα», αναφέρει η κα Τοπαλίδου.

Η πλατφόρμα εξετάζει και την επέκταση της παρουσίας της σε περισσότερους προορισμούς, έχοντας ήδη παρουσία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο και Χερσόνησο Κρήτης. Ταυτόχρονα σχεδιάζει να «φέρει περισσότερες καινοτομίες για τους επιβάτες και συνεργάτες οδηγούς», όπως δηλώνει η κα Τοπαλίδου, προσφέροντας ανταγωνιστικά κίνητρα και το πρόγραμμα πιστότητας της FREENOW, το οποίο επιβραβεύει τόσο νέους όσο και υπάρχοντες οδηγούς. Επίσης, προσφέρει αποκλειστικά προνόμια και συνεργασίες με παρόχους, διευκολύνοντας τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί στη μετάβαση προς τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς και την πρόσβασή τους σε υποδομές φόρτισης, με στόχο να αυξηθούν τα ηλεκτροκίνητα ταξί.

Η Uber, έχοντας συμπληρώσει 10 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα, αποτελεί τον δεύτερο παίκτη της αγοράς με τη ζήτηση να παρουσιάζει σταθερή αύξηση τα τελευταία χρόνια, ενώ διαθέτει 8.000 οδηγούς στην πλατφόρμα της. Όπως σημειώνει στο BD η εταιρεία, η άνοδος της ζήτησης έχει οδηγήσει στην αύξηση του αριθμού των ταξί που χρησιμοποιούν την εφαρμογή της, με το 40% των ταξί στην Αθήνα να έχουν εκτελέσει διαδρομές μέσω της πλατφόρμας το 2024.

Η Ελλάδα αποτελεί σημαντική αγορά για την Uber που επιδιώκει να ενισχύσει περαιτέρω το αποτύπωμά της, έχοντας ήδη παρουσία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Μύκονο, Σαντορίνη και Κέρκυρα και συνεχίζει να επενδύει στη βελτίωση της τεχνολογίας και την επέκταση των υπηρεσιών της. Όπως σημειώνει, «η εισαγωγή νέων υπηρεσιών και λειτουργιών αποτελεί σημαντικό βήμα προς τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μεταφορών, ενώ η Uber παραμένει ανοιχτή σε συνεργασίες που θα ενισχύσουν το συνολικό οικοσύστημα κινητικότητας στην Ελλάδα».

Στοχεύει να επενδύσει σε νέα κίνητρα και υποστήριξη για να προσελκύσει ακόμα περισσότερους επαγγελματίες, ενώ αναγνωρίζει και ανταμείβει τους συνεργαζόμενους οδηγούς μέσω κινήτρων, επιβραβεύσεων και συνεχούς τεχνικής υποστήριξης. Ταυτόχρονα, παρέχει εργαλεία που τους βοηθούν να βελτιώσουν την καθημερινή τους εμπειρία και να αυξήσουν την αποδοτικότητά τους.

Παράλληλα η Uber προσφέρει και υπηρεσίες όπως το Uber for Teens ή το Safety Toolkit, ένα σύνολο λειτουργιών αφιερωμένο στην ενίσχυση της ασφάλειας οδηγών και επιβατών, αποτελούν παραδείγματα των δυνατοτήτων της εφαρμογής μας. Επίσης, οι νέες υπηρεσίες Taxi Priority, Taxi Comfort και Taxi Green δίνουν στους οδηγούς περισσότερες επιλογές για να ανταποκριθούν καλύτερα στη ζήτηση, προσφέροντας διαφοροποιημένες υπηρεσίες στους επιβάτες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΝΕΑ

H εφαρμογή της Uber είναι διαθέσιμη και στην Πάρο αυτό το καλοκαίρι

Επεκτείνοντας τη συνεργασία της με τοπικούς παρόχους υπηρεσιών διαμεσολάβησης, θα διαθέσει στην Πάρο και τις υπηρεσίες Comfort και VAN, οι οποίες είναι ήδη διαθέσιμες στη Σαντορίνη, τη Μύκονο και την Κέρκυρα.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΝΕΑ

Η Freenow είναι πλέον διαθέσιμη και στο Ηράκλειο της Κρήτης

Από την έναρξη της λειτουργίας της εφαρμογής στην Κρήτη, οι χρήστες μπορούν να εισάγουν τον επιθυμητό προορισμό και καλώντας ταξί, να πληροφορηθούν  για την εκτιμώμενη ώρα άφιξης, να γνωρίζουν τον αριθμό κυκλοφορίας και το μοντέλο του οχήματος.