ΓΔ: 1393.4 -0.30% Τζίρος: 16.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:34:30 DATA
Φώτο: Shutterstock

Δυνατό ξεκίνημα έτους για τον τουρισμό, επιβατική κίνηση πάνω από το 2019

Συγκρατημένη αισιοδοξία από παράγοντες του τουρισμού, αλλά και προβληματισμός για πιθανές επιδράσεις από την τραγωδία στα Τέμπη. Ισχυρός προορισμός η Αθήνα, αυξημένο ενδιαφέρον για το παραλιακό μέτωπο.

«Η κατάσταση στο ξεκίνημα της φετινής σεζόν είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με το 2022, ειδικά αυτή την περίοδο, καθώς το περυσινό πρώτο τετράμηνο είχε περιορισμούς λόγω της πανδημίας. Τα μηνύματα είναι εξαιρετικά θετικά, είμαστε και λίγο πάνω (+2%) συγκριτικά με το 2019, ενώ καλά πάει και το εσωτερικό φέτος. Είμαστε αισιόδοξοι, αλλά υπάρχουν και σημαντικές προκλήσεις, όπως και αστάθμητοι παράγοντες».

Αυτά επισήμανε χθες, μεταξύ άλλων, ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελευθέριος Βενιζέλος», Γιάννης Παράσχης, στο πλαίσιο της παρουσίασης της 18ης έρευνας «Περί Ικανοποίησης Επισκεπτών Αττικής» που υλοποίησε το αεροδρόμιο σε συνεργασία με την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ).

Παρά το θετικό ξεκίνημα, ο κ. Παράσχης χαρακτήρισε δύσκολο το 2023 λόγω του μακροοικονομικού περιβάλλοντος και των γεωπολιτικών συνθηκών, ενώ αναφορά έκανε και στις ευρύτερες επιπτώσεις του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη τονίζοντας: «Το 2023 είναι μια χρονιά με πάρα πολύ δύσκολα δεδομένα όσον αφορά τη μακροοικονομική και τη γεωπολιτική κατάσταση και δυστυχώς αυτό που συνέβη στη χώρα μας, στον χώρο των μεταφορών με την ευρύτερη έννοια, είναι κάτι το οποίο σίγουρα δεν βοηθά. Αυτό μεταφράζεται και πολιτικά και έχει και άλλες επιπτώσεις που ελπίζουμε τουλάχιστον ότι θα έχουν περιορισμένη διάρκεια και περιορισμένες επιπτώσεις για τον τουρισμό της πόλης», επισήμανε.

Στο παρασκήνιο της χθεσινής εκδήλωσης, αυτό που τόνισαν επαγγελματίες του τουρισμού και ξενοδόχοι ήταν η εύλογη ανησυχία «για τον κακό μας εαυτό που βγαίνει ξανά στο προσκήνιο, μέσα από τέτοια τραγικά γεγονότα, όπως των Τεμπών». Επισήμαναν τους φόβους τους μήπως μεταγγιστεί στο χώρο του τουρισμού μια ευρύτερη ανησυχία για τις δημόσιες συγκοινωνίες και συνολικά τις δημόσιες υποδομές, όπως τα τρένα, τα λιμάνια, τα νοσοκομεία, τις περιβαλλοντικές υποδομές, τους βιολογικούς καθαρισμούς κ.α., στα οποία η χώρα μας –λιγότερο ή περισσότερο– έχει ακόμη σημαντικό δρόμο να καλύψει.

Παράλληλα, εξέφρασαν τον φόβο για ενδεχόμενη κλιμάκωση των αντιδράσεων και των καταστροφών στην Αθήνα, μέσα από μπαράζ διαδηλώσεων, κάτι που θα επηρέαζε ασφαλώς το τουριστικό προφίλ της πρωτεύουσας, σε μια συγκυρία αρχής σεζόν.

Μιλώντας για το αν το δυστύχημα στα Τέμπη μπορεί να επηρεάσει την πορεία του τουρισμού, ο CEO του ΔΑΑ κ. Παράσχης επισήμανε πως «όσο τραγικό κι αν είναι αυτό το περιστατικό, δεν νομίζω ότι αυτό καθ’ εαυτό θα επηρεάσει τον τουρισμό. Όμως, αν δούμε ακραίες καταστάσεις, φασαρίες και αντιδράσεις στην Αθήνα όπως παλαιότερα, αυτό ασφαλώς θα επηρεάσει την πορεία του τουρισμού και τις εισροές, καθώς όλα αυτά αναπαράγονται αμέσως από μεγάλα διεθνή δίκτυα».

Οι κύριες δεξαμενές τουρισμού της Ελλάδας

Αναφορικά με τις κύριες δεξαμενές τουρισμού που τροφοδοτούν τη χώρα μας, ο κ. Παράσχης σημείωσε πως δεν θα υπάρξουν εντυπωσιακές αλλαγές συγκριτικά με το 2022 και οι κύριες αγορές θα συνεχίσουν να έχουν τη μερίδα του λέοντος στον ελληνικό τουρισμό. Σημείωσε πως «υπήρχε μια αγωνία σε σχέση με τη Γερμανία που είναι μια πολύ σημαντική αγορά, η οποία αντιμετωπίζει ευρύτερα θέματα στην οικονομία και την ψυχολογία και έχει και ένα ειδικότερο θέμα σε σχέση με τα αεροπορικά. Βρίσκεται ακόμη πίσω σε σχέση με την ανάκαμψη των υπόλοιπων αγορών και είναι ένα ερωτηματικό κατά πόσο θα επηρεάσει τη συνολική εικόνα».

Απεναντίας τόνισε πως παρά τις ανησυχίες λόγω της γενικότερης οικονομικής κατάστασης, η βρετανική αγορά δεν μοιάζει να επηρεάζεται και πάει καλά, αν κρίνουμε από τις πτήσεις και τις προκρατήσεις.

Τη θεαματική επιστροφή του τουρισμού το 2022 τροφοδότησαν παραδοσιακές αγορές, όπως Αμερική (+99% έναντι του 2021), Ηνωμένο Βασίλειο (+97%), Γερμανία (+98%), Γαλλία (+82%) και Ιταλία (+91%), ενώ υπήρξαν και έξι ακόμη αγορές, που επιδεικνύουν ισχυρή δυναμική, υπερβαίνοντας τα προ πανδημίας επίπεδα. Ο λόγος για τις Ελβετία (+133%), Ισραήλ (+119%), Ολλανδία (+108%), Αυστρία (+141%), Τουρκία (+106%) και Σερβία.

Τι έδειξε η έρευνα για την Αθήνα

Αναφορικά με την έρευνα που παρουσιάστηκε και είχε θέμα την Ικανοποίηση Επισκεπτών Αττικής, τα συμπεράσματα είναι η δυναμική ανάκαμψη της Αθήνας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού, η υψηλή ικανοποίηση των επισκεπτών από το τουριστικό προϊόν της ελληνικής πρωτεύουσας, αλλά και το γεγονός ότι το παραλιακό μέτωπο είναι δυναμικά ανερχόμενο στοιχείο της αθηναϊκής εμπειρίας.

Το συνολικό επίπεδο ικανοποίησης των επισκεπτών της Αθήνας αυξήθηκε το 2022 στο 8,4, από το 8,1 του 2019. Παράλληλα, το 57% των ξένων επισκεπτών περνά έστω και ένα 24ωρο στην Αθήνα πριν κατευθυνθεί στους επιμέρους προορισμούς (νησιά κ.λπ.), ενώ το ποσοστό αυτό το 2019 ήταν στο 68%. Επίσης, υπάρχει μείωση της διάρκειας των ταξιδιών προς την Αθήνα στις τρεις ημέρες, με το 70% των επισκεπτών να είναι ζευγάρια.

Η φετινή έρευνα εντόπισε δέκα προφίλ μεταξύ 2.000 επισκεπτών ξενοδοχείων στην Αθήνα, με σύγκλιση ενδιαφερόντων σε αρκετές περιπτώσεις. Πρόκειται για ποιοτικά συμπεράσματα που μπορούν να βοηθήσουν τους επαγγελματίες του τουρισμού να εστιάσουν με καλύτερο focus σε συγκεκριμένες αγορές.

Οι Ευρωπαίοι επισκέπτες ενδιαφέρονται πιο πολύ για τη νυχτερινή ζωή έναντι άλλων, οι Σκανδιναβοί και οι Αμερικάνοι ενδιαφέρονται πιο πολύ για τον πολιτισμό, με τους τελευταίους, καθ’ ότι κάνουν μεγάλο ταξίδι, να τα περιλαμβάνουν όλα, όλες τις δραστηριότητες, ενώ ως γνωστόν ξοδεύουν και τα περισσότερα με σημαντική διαφορά από το δεύτερο.

Το 22% των επισκεπτών δηλώνει πως η Αθήνα ήταν καλύτερη των προσδοκιών τους, δίνοντας καλή βαθμολογία για κατηγορίες όπως κουζίνα, κουλτούρα, πολιτισμό, νυχτερινή ζωή και διασκέδαση, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό δηλώνει ότι έχει στόχο να επανέλθει εντός 12μήνου. Αντιθέτως, χαμηλό βαθμό λαμβάνει η Αθήνα για τη δημόσια καθαριότητα, τον ελλειπή φωτισμό, την ηχορύπανση, παράγοντες που είναι πολύ ψηλά στην κρίση των τουριστών, που έχουν παραστάσεις από άλλες πρωτεύουσες και ισχυρά brands όπως Ρώμη, Μαδρίτη κ.λπ.

Παρά τα διαφορετικά ενδιαφέροντα, σχεδόν όλοι οι επισκέπτες στην Αθήνα, συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματιών, έχουν τα εξής κοινά: επισκέπτονται συνήθως την Ακρόπολη και το Μουσείο της Ακρόπολης, συνδυάζοντας μια βόλτα στην Πλάκα και το Μοναστηράκι. Αυτό σημαίνει επίσης ότι οι τουριστικές ροές παρουσιάζουν συγκέντρωση σε συγκεκριμένες γειτονιές, εστιάζοντας σχεδόν αποκλειστικά στην αναψυχή και την ψυχαγωγία και επηρεάζοντας τους κατοίκους που παρατηρούν να μειώνεται η αστική βιωσιμότητα των γειτονιών τους.

Η αναγνωρισιμότητα του παραλιακού μετώπου της Αθήνας έχει βελτιωθεί, με 63% των διαμενόντων σε ξενοδοχεία να το επισκέπτονται, ενώ η πλειονότητα όσων δεν το επισκέφθηκαν, πλέον το γνωρίζει. Επίσης, η αναγνωρισιμότητα των Νησιών του Αργοσαρωνικού βελτιώνεται, αλλά παραμένει ακόμα σε χαμηλά επίπεδα.

Πολύ μικρή η διασπορά του ξενοδοχειακού όγκου

Ο ξενοδοχειακός όγκος είναι συγκεντρωμένος στην περιοχή γύρω από το Κουκάκι, την Πλατεία Συντάγματος, την Ομόνοια και το Μοναστηράκι, έχει δηλαδή πολύ μικρή διασπορά. Το 2022 περίπου το 72% όλων των ξενοδοχείων στην Αττική (μη συμπεριλαμβανομένων των νησιών του Αργοσαρωνικού) βρίσκονται στο Κεντρικό Τομέα Αθηνών και ο αριθμός των δωματίων ξενοδοχείων στο κέντρο αυξήθηκε κατά 19% κατά την περίοδο 2015 – 2022. Ο αριθμός των μονάδων στην αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης στο κέντρο αυξήθηκε κατά CAGR 60% την περίοδο 2015 – 2019, ενώ σημειώθηκε μείωση του αριθμού των εν λειτουργία μονάδων κατά το 2020 και το 2021 και ανάκαμψη το 2022.

Η απόδοση των ξενοδοχείων, το πρώτο τρίμηνο του 2022 εξακολούθησε να επηρεάζεται από την πανδημία, αλλά από τον Ιούλιο του 2022, όσον αφορά την πληρότητα επιτεύχθηκαν τα επίπεδα και το μοτίβο του 2019. Συνεπώς, στο σύνολο του έτους 2022 τα επίπεδα πληρότητας μειώθηκαν κατά 10,7% σε σύγκριση με το 2019. Η Μέση Τιμή Δωματίου αυξήθηκε κατά 14,4% το 2022/19 σε μια περίοδο υψηλού πληθωρισμού.

Η επιβατική κίνηση και ο αριθμός των πτήσεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας, υπερέβησαν το 2022 κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών να καταλαμβάνει την τρίτη θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών μητροπολιτικών αεροδρομίων. Σε σύγκριση με πόλεις της Μεσογείου το 2022, μόνο η Κωνσταντινούπολη κατάφερε να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 σε ξενοδοχειακή πληρότητα. Αναφορικά με τις τιμές δωματίων, η Ρώμη ξεπέρασε με διαφορά τις πόλεις της Μεσογείου, αλλά και τις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, με αύξηση 32% σε σχέση με το 2019.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Retsos, SETE
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γ. Ρέτσος: Ρεκόρ στον τουρισμό το 2023, ανοίγει νέος θετικός κύκλος

Ο απερχόμενος πρόεδρος του ΣΕΤΕ δήλωσε βέβαιος ότι θα ξεπεραστούν τα έσοδα του 2019. Οι προοπτικές για Αθήνα και Θεσσαλονίκη και πώς τα ξενοδοχεία θα «χτυπήσουν» το Airbnb. Μεγάλη επένδυση σε πεντάστερο ξενοδοχείο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι κρύβει ο ξαφνικός πόλεμος της Ryanair για τις χρεώσεις στο αεροδρόμιο

Γιατί η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στον κόσμο μετά τις αμερικανικές κλείνει τη βάση στο Ελ. Βενιζέλος. Οι υψηλές χρεώσεις, το μοντέλο χαμηλού κόστους των Ιρλανδών και το σχέδιο του αεροδρομίου για νέα κίνητρα στις εταιρείες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απογειώθηκε η αεροπορική κίνηση και πλησιάζει ολοταχώς το ρεκόρ του '19

Κάτω από 10% ήταν τον Ιούνιο η διαφορά της διεθνούς επιβατικής κίνησης από ρεκόρ του 2019. Προστίθενται νέες εταιρείες και δρομολόγια. Αναμένεται αύξηση προγραμματισμένων πτήσεων από ΗΠΑ κατά 60% σε σχέση με το 2019.
tourism, tourismos, athens, athina
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς η Αθήνα θα γίνει προορισμός για όλο το χρόνο - Ο ρόλος του «Ελ. Βενιζέλος»

Συζητήθηκαν ζητήματα συντονισμού των επικοινωνιακών δράσεων για την προώθηση της Αθήνας ως προορισμού καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και του ρόλου που μπορεί να διατελέσει ο ΔΑΑ σ' αυτό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται προσθήκη νέων διεθνών προορισμών στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Η διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του ΔΑΑ, Ιωάννα Παπαδοπούλου, τονίζει πως η φετινή χρονιά εξελίσσεται μέχρι στιγμής θετικά και από πλευράς επιβατικής κίνησης και από πλευράς πτήσεων.