Η επικείμενη επιβολή υψηλού προστίμου σε «πολύ μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ», που έχει ήδη προαναγγελθεί από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στον κλάδο του λιανεμπορίου -το BD έχει στη διάθεση του την επωνυμία της αλυσίδας, αλλά δεν θεωρεί σκόπιμη την αναφορά της πριν η ίδια αποστείλει τις απαντήσεις της στην αρμόδια υπηρεσία.
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, η ανησυχία αυτή οφείλεται, πρώτον, στο γεγονός ότι η προαναγγελία του προστίμου έγινε πριν ακόμη η συγκεκριμένη αλυσίδα απαντήσει στις αιτιάσεις της ΔΙΜΕΑ σχετικά τις διαπιστώσεις «παράνομης κερδοφορίας» -δηλαδή, είχε προεξοφληθεί η απόρριψη τους. Και δεύτερον, διότι στην προκειμένη περίπτωση η αλυσίδα η οποία πρόκειται να τιμωρηθεί «αγγίζει», λόγω του μεγέθους της, όλο τον κλάδο. Τούτο πρακτικά σημαίνει, κατά τις ίδιες πηγές, ότι δυσφημίζεται όλος ο κλάδος κι ως εκ τούτου οι κατηγορίες που απευθύνονται στο λιανεμπόριο και αφορούν το φαινόμενο της «αισχροκέρδειας» κατ΄αυτό τον τρόπο εμφανίζεται ότι «έχουν βάση».
Αυτές οι περιπτώσεις δίνουν την ευχέρεια στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων να αντιμετωπίζει στα τηλεοπτικά πάνελ τις αντιπολιτευτικές επικρίσεις σχετικά με το τι κάνουν οι υπηρεσίες του υπουργείου σε θέματα αισχροκέρδειας.
Κατά τις υπάρχουσες πληροφορίες, λοιπόν, το σχεδόν αποφασισμένο πρόστιμο ίσως να είναι και μεγαλύτερο των 300.000 ευρώ. Είναι το δεύτερο που επιβάλλεται σε μεγάλη αλυσίδα, το προηγούμενο ήταν σε βάρος της Lidl και ήταν ύψους 600.000 ευρώ. Το πρόστιμο αφορά δύο κατηγορίες παραβάσεων: πρώτον, παρατηρήθηκαν περιπτώσεις προϊόντων με διαφορετικές τιμές στο ράφι και στο ταμείο του καταστήματος και, δεύτερον, αύξηση των περιθωρίων κέρδους πέραν των ορίων που επιτρέπει σχετική νομοθετική ρύθμιση. Και οι περιπτώσεις είναι αρκετές, κατά τις σχετικές πληροφορίες, δηλαδή δεν αφορούν ένα – δύο προϊόντα, αλλά πολύ περισσότερα.
Το ύψος του προστίμου δείχνει και το μέγεθος των παραβάσεων. Η συγκεκριμένη αλυσίδα, που βρίσκεται στις πρώτες θέσεις κατάταξης του λιανεμπορίου, επιχειρεί για μία ακόμη φορά στο διάστημα της τελευταίας δεκαετίας να τροποποιήσει την φυσιογνωμία της, επιχειρώντας να αποβάλει τον χαρακτηρισμό της «ακριβής» που της έχουν αποδώσει οι καταναλωτές και να συμβαδίσει με το κλίμα της περιόδου, αναπτύσσοντας όλο και περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Εν τω μεταξύ, η κατανάλωση στο πρώτο δίμηνο του του 2023 συνεχίζει να «αγκομαχά», έστω κι αν οι πρώτοι δύο μήνες θεωρούνται παραδοσιακά οι πιο «φτωχοί» σε πωλήσεις. Εκτιμάται, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, ότι ο Ιανουάριος έκλεισε με απώλειες περίπου 5% σε όγκο πωλήσεων και περίπου στα ίδια επίπεδα αναμένεται να κινηθεί και ο Φεβρουάριος.