Απαντήσεις στις αναπτυξιακές προκλήσεις του τομέα του τουρισμού φιλοδοξούν να δώσουν οι Οργανισμοί Διαχείρισης Προορισμών ( DMΜOs) που με τον νόμο 4875/2021 εισέρχονται σε τροχιά υλοποίησης. Πολιτική ηγεσία και φορείς του κλάδου ποντάρουν στους DMΜOs σημειώνοντας ότι αυτοί θα αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των τουριστικών προορισμών, καθώς θα έχουν ως στόχο την προβολή τους, την προσέλκυση επισκεπτών και την ανάπτυξη της βιώσιμης περιφερειακής οικονομίας των τοπικών κοινωνιών.
Σε κάθε περίπτωση οι DMΜOs θα παρέχουν ευκαιρίες για ανάπτυξη προϊόντων που θα ενισχύσουν την εμπειρία του επισκέπτη, την ταυτότητα και την έκφραση της επωνυμίας του προορισμού.
Σε πρόσφατη παρέμβαση του ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας αναφερόμενος για τους DMOs επεσήμανε «πως πρόκειται για ένα σύγχρονο εργαλείο marketing και management στον τουρισμό, το οποίο επεξεργάστηκε το Υπουργείο Τουρισμού, προκειμένου να βοηθήσει τους Δήμους και τις Περιφέρειες σε ό,τι έχει να κάνει με την ανάπτυξη και κυρίως τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη».
Σε δήλωση του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γρηγόρης Τάσιος σημειώνει «ότι επιτέλους στην Ελλάδα έχουμε ένα ΦΕΚ για το πως θα λειτουργήσουν οι DΜMOs κάτι πολύ σημαντικό για την επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού». Στο ίδιο μήκος κύματος και το μέλος του ΞΕΕ και πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Δράμας Αγγελος Καλλίας σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως το εν λόγω ΦΕΚ δίνει τη δυνατότητα στις αναπτυξιακές εταιρείες που έχουν οι Δήμοι να μετασχηματιστούν και σε Οργανισμούς Διαχείρισης Προορισμών.
Σε κάθε περίπτωση η παρούσα εξέλιξη είναι προς όφελος της τουριστικής οικονομίας και για το λόγο αυτό οι αναπτυξιακές εταιρίες θα πρέπει να αντιμετωπίσουν πολύ σοβαρά τους DΜMOs.
Αναφορικά με τους προβληματισμούς που εκφράζουν οι φορείς του ελληνικού τουρισμού, η πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων Κωνσταντίνα Σβήνου είναι ξεκάθαρη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Θα πρέπει να εξεταστεί πολύ σοβαρά η χρηματοδότηση των DΜMOs και πως αυτή θα υλοποιηθεί, τι θα γίνει με τις περιοχές της χώρας που δεν έχουν αναπτυξιακή, όπως επίσης πως θα στελεχωθούν οι νέοι οργανισμοί». Στο σημείο αυτό επισημαίνει πως πρέπει να διασφαλιστεί η συμμετοχή των φορέων που γνωρίζουν τα θέματα του τουρισμού.
Τα τελευταία χρόνια η δημιουργία Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών σε ελληνικούς προορισμούς έχει αποτελέσει πεδίο έντονης ζύμωσης με τις περιφέρειες Κρήτης και Νοτίου Ελλάδας να έχουν κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση. Στην περιφέρεια Κρήτης από το Δήμο Χερσονήσου αλλά και στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου από τον Δήμο Σαντορίνης έχει ήδη δοθεί ένα σημαντικό παράδειγμα.
Στην πρόσφατη εκδήλωση του υπουργείου Τουρισμού τονίστηκε ότι η ανταγωνιστικότητα και η ποιότητα ενός τουριστικού προορισμού, η καινοτομία αλλά και η εξασφάλιση της βιωσιμότητας αυτών αποτελούν τις βασικές τάσεις που υπαγορεύουν την υλοποίηση των DMΜOs.
Αναφορικά με τις αρμοδιότητες τους είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός, η τουριστική πολιτική, η γνώση της αγοράς, το τουριστικό προϊόν και ανάπτυξη επιχειρήσεων, η ψηφιοποίηση και καινοτομία, η εποπτεία, η διαχείριση κρίσεων, η εκπαίδευση και ανάπτυξη ικανοτήτων, η προώθηση Μάρκετινγκ και δημιουργία σήματος αλλά και η χρηματοδότηση και ενίσχυση επενδύσεων.
Οι προτεινόμενοι φορείς (ενδεικτικά) κατά την πρώτη φάση δημιουργίας και λειτουργίας του Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού είναι:
- Υπουργείο Τουρισμού και Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού
- Περιφέρειες
- Λοιποί Αναπτυξιακοί Οργανισμοί
- Φορείς σχεδιασμού και διαχείρισης θεματικών ΟΧΕ Πολιτισμού - Τουρισμού