Την ερχόμενη Πέμπτη αναμένεται να υποβληθούν στο Υπερταμείο από τους υποψήφιους επενδυτές οι φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας. Ως αρχική ημερομηνία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος είχε οριστεί η 30η Νοεμβρίου, αλλά η διαδικασία έλαβε παράταση μέχρι την ερχόμενη Πέμπτη μετά από αίτημα ορισμένων υποψηφίων.
Η περίοδος παραχώρησης έχει οριστεί για 40 χρόνια και στόχος της ιδιωτικοποίησης είναι οι επενδύσεις υποδομών από τον παραχωρησιούχο που θα αναβαθμίσουν το αεροδρόμιο το οποίο τα τελευταία χρόνια εμφανίζει διαρκώς αυξημένη κίνηση, η οποία σε ποσοστό 90% προέρχεται από διεθνείς πτήσεις.
Η άνοδος του αεροδρομίου συνέπεσε με τη δημιουργία του Costa Navarino, καθώς η πλειονότητα των επιβατών που προσγειώνονται στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας έχουν προορισμό την ξενοδοχειακή μονάδα του ομίλου Κωνσταντακόπουλου που εκτός από το αεροδρόμιο έχει αναβαθμίσει την ευρύτερη περιοχή και έχει καταστεί ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες της Μεσσηνίας.
Οι επενδύσεις θα επικεντρωθούν στο εκσυγχρονισμό και την επέκταση του κτηρίου των επιβατών (terminal) αλλά και στους χώρους στάθμευσης των αεροσκαφών.
Μετά την υποβολή ενδιαφέροντος θα εξεταστούν από το Υπερταμείο και τους συμβούλους του αν πληρούνται τα τεχνικο-οικονομικά κριτήρια του διαγωνισμού για κάθε υποψήφιο και θα καταρτιστεί short list των επενδυτών, οι οποίοι θα έχουν το δικαίωμα να συμμετάσχουν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, που θα είναι η υποβολή οικονομικών προσφορών.
Και κριτήρια ESG για την επιλογή του παραχωρησιούχου
Για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό κάθε κοινοπραξία θα πρέπει να έχει στις τάξεις της τουλάχιστον έναν operator που να έχει λειτουργήσει ένα αεροδρόμιο για τέσσερα στη σειρά έτη τα τελευταία οκτώ χρόνια και το συγκεκριμένο αεροδρόμιο να έχει εξυπηρετήσει αυτά τα τέσσερα χρόνια τουλάχιστον 4 εκατ. επιβάτες. Πολύ πάνω δηλαδή από την τρέχουσα επιβατική κίνηση του αεροδρομίου που εκτιμάται στους 370.000 επιβάτες σε ετήσια βάση.
Επίσης, μεταξύ των κριτηρίων επιλογής των υποψηφίων είναι και οι επιδόσεις που έχουν σε δράσεις ESG, δηλαδή το αποτύπωμά τους στην κοινωνία, στο περιβάλλον και στην εταιρική διακυβέρνηση.
Από το Υπερταμείο αναμένουν ζωηρό ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό. Mεταξύ των υποψηφίων για την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας εκτιμάται ότι θα είναι ο όμιλος Κωνταντακόπουλου και η Fraport που ήδη έχει αναλάβει την εκμετάλλευση 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Υπενθυμίζεται πως τμήμα του αεροδρομίου της Καλαμάτας χρησιμοποιείται από την πολεμική αεροπορία για την πτητική εκπαίδευση των πιλότων της σχολής Ικάρων, ενώ πρόσφατα υπεγράφη και συμφωνία με ισραηλινό όμιλο ώστε να γίνει η Καλαμάτα διεθνές κέντρο πτητικής εκπαίδευσης.
Άρχισε η διαδικασία για την αξιοποίηση 22 αεροδρομίων
Στις 8 Δεκεμβρίου το Υπερταμείο δημοσίευσε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και υποβολής προσφορών για παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε σχέση με την εκμετάλλευση των δικαιωμάτων του στα 22 Περιφερειακά Αεροδρόμια.
Στόχος του Υπερταμείου είναι τα αεροδρόμια να δοθούν «πακέτο» σε έναν παραχωρησιούχο για την αναβάθμισή τους και όχι να γίνει ένας διαγωνισμός για τα πιο κερδοφόρα. Έτσι, θα αποφευχθεί να δημιουργηθεί μια κατάσταση με περιφερειακά αεροδρόμια δύο ταχυτήτων με κάποια εξ αυτών να εκσυγχρονίζονται και κάποια να διατηρούν απαρχαιωμένες υποδομές.
Τα 22 αεροδρόμια που βρίσκονται υπό τον έλεγχο του Υπερταμείου είναι: Ιωάννινα, Άραξος, Αλεξανδρούπολη, Κάλυμνος, Αστυπάλαια, Κάρπαθος, Ικαρία, Καστελόριζο, Κάσος, Καστοριά, Λέρος, Μήλος, Κύθηρα, Χίος, Σκύρος, Σύρος, Πάρος, Σητεία, Νάξος, Νέα Αγχίαλος, Λήμνο και Κοζάνη.