Μετά από δυο χρόνια όπου κατέγραψε σημαντική αύξηση, η ανοδική πορεία της συνδρομητικής τηλεόρασης έχει αρχίσει να επιβραδύνει απότομα. Η συμπίεση των εισοδημάτων λόγω των πληθωριστικών πιέσεων που έχει προκαλέσει η έκρηξη των τιμών ενέργειας, και η επαναφορά του τέλους 10% έχουν αποθαρρύνει τους καταναλωτές, που σταματούν τις συνδρομές τους και σε πολλές περιπτώσεις υποκαθιστούν τη νόμιμη συνδρομητική τηλεόραση με την πειρατική.
Στελέχη της αγοράς σημειώνουν στο BD πως «σε ένα περιβάλλον που ο καταναλωτής δεν γνωρίζει τι θα πληρώσει για ρεύμα τον επόμενο μήνα, και ενώ έχουν ακριβύνει όλα λόγω του πληθωρισμού, η συνδρομητική έχει καταντήσει να είναι πολυτέλεια». Επισημαίνουν πως η υψηλή φορολογία που υπάρχει, εκτός από τις συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού που δημιουργεί με τις διεθνείς πλατφόρμες όπως το Netflix και το Disney+, οδηγεί τους καταναλωτές στην πειρατεία, παρά το γεγονός ότι πλέον κινδυνεύουν και αυτοί να βρεθούν υπόλογοι έναντι του νόμου.
Σύμφωνα με έρευνα της Omdia Technology οι συνδέσεις συνδρομητικών πλατφορμών στην Ελλάδα, σε μοναδικούς χρήστες προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν φέτος στα 1,786 εκατ. σημειώνοντας άνοδο 7% από τα 1,683 εκατ. συνδέσεις που ήταν το 2021.
Χαρακτηριστικό της επιβράδυνσης που υπάρχει στην αγορά, είναι ότι οι συνδρομητές τηλεόρασης του ΟΤΕ συνέχισαν να αυξάνονται, αγγίζοντας τις 644.000, ωστόσο στο τρίτο τρίμηνο και παρά την πανάκριβη προσθήκη του Ολυμπιακού, προστέθηκαν μόλις 2.198 νέοι συνδρομητές στην Cosmote TV, ενώ στο αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο, είχε προσθέσει 21.316 συνδρομητές, έχοντας εξασφαλίσει τα τηλεοπτικά δικαιώματα των 8 από τις 14 ομάδες της Superleague.
Σημειώνεται πως το 2021 οι νέοι συνδρομητές της Cosmote ΤV ανήλθαν σε 48.913 κλείνοντας την χρονιά με συνολικούς 624.195 συνδρομητές, ενώ στο εννεάμηνο του 2022 οι νέοι συνδρομητές ανέρχονται σε μόλις 19.581 με τον συνολικό αριθμό να φτάνει τις 643.776.
Την ίδια στιγμή η Nova που βρίσκεται στην τελική φάση της ολοκλήρωσης της συγχώνευσης με τη Wind, είχε 393.736 συνδρομητές, καταγράφοντας μείωση 15,1%, με τους συνδρομητές λιανικής να αυξάνονται οριακά κατά 0,1%. Η Vodafone βρίσκεται στην τρίτη θέση με περίπου 150.000 συνδρομητές, έχοντας καταγράψει οριακή άνοδο μέσα στη χρονιά.
Στέλεχος της αγοράς αναφέρει στο BD πως «υπάρχει έντονος ανταγωνισμός και με τις διεθνείς πλατφόρμες που δεν πληρώνουν φόρο, και σε συνδυασμό με τα προβλήματα που υπάρχουν, έχει ανακοπεί η αναπτυξιακή πορεία που είχε η συνδρομητική στα χρόνια της πανδημίας».
Το Disney+ καταγράφει πολύ θετική ανταπόκριση με το ενδιαφέρον να παραμένει μεγάλο. Το Netflix, σύμφωνα με υπολογισμούς, καθώς η streaming πλατφόρμα δεν δημοσιεύει στοιχεία για τη χώρα μας, έχει περίπου 500.000 χρήστες, με περισσότερους να εκτιμάται ότι απολαμβάνουν τις υπηρεσίες του, καθιστώντας έτσι την streaming πλατφόρμα τον δεύτερο παίκτη της αγοράς.
Η επαναφορά του τέλους 10% και η πληγή της πειρατείας
Στελέχη των COSMOTE, Vodafone και WIND – NOVA, είχαν αναφερθεί στο τέλος που επιβλήθηκε το 2016, επιβαρύνοντας με 10% επί του συνολικού μηνιαίου λογαριασμού, πέρα από τον ΦΠΑ που επιβάλλεται και τόνιζαν πως πρέπει να καταργηθεί τελείως ή να επιβληθεί και στις πλατφόρμες όπως το Netflix και το Disney+.
Όπως σημειώνουν άνθρωποι της αγοράς στο BD «από την 1η Ιουλίου έχει επανέλθει το τέλος 10% για τη συνδρομητική τηλεόραση και ένας πελάτης συνδρομητικής το 45% που πληρώνει είναι φόροι». Eπισημαίνει παράλληλα ότι «με τη φορολογία να είναι σχεδόν το 45% του λογαριασμού, είναι αδύνατη η όποια σκέψη για μείωση των τιμών». Η ΕΕΚΤ το καλοκαίρι σε επιστολή της είχε προειδοποιήσει πως είναι άδικη η επιβολή του τέλους καθώς δεν επιβάλλεται σε όσους δεν έχουν έδρα στη χώρα και θα αναστρέψει την τάση μείωσης των χρεώσεων στις τηλεπικοινωνίες που έχει διαμορφωθεί τους τελευταίους μήνες.
Έντονος είναι επίσης και ο προβληματισμός σχετικά με την άνοδο της πειρατείας, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για τουλάχιστον 600.000 παράνομους συνδρομητές. Αποτελεί τη μεγαλύτερη απειλή για τη συνδρομητική, και προκαλεί αιμορραγία εσόδων τόσο των παρόχων όσο και του Δημοσίου.
«Με την οικονομική κατάσταση να γίνεται όλο και πιο δύσκολη, ο πελάτης δύσκολα θα δώσει 30 ευρώ τον μήνα για να έχει κάποια πλατφόρμα. Θα προτιμήσει να δώσει αυτά τα χρήματα για ένα "σπασμένο" box, όπου με 120 ευρώ το εξάμηνο μπορεί να βλέπει τα πάντα. Γι' αυτό και υπάρχει τέτοια τεράστια έκρηξη», επισημαίνει τηλεπικοινωνιακό στέλεχος με γνώση της αγοράς.
Παρά τις επιτυχημένα χτυπήματα κατά της πειρατείας, δεν φαίνεται να υπάρχει οριστική λύση. «Είναι σαν Λερναία Ύδρα το πρόβλημα. Κλείνεις 300 σελίδες και την ίδια στιγμή μπορούν να δημιουργηθούν οι τριπλάσιες», σημειώνει στέλεχος της αγοράς και τονίζει πως «ο καταναλωτής πρέπει να καταλάβει ότι με την είσοδο του σε μια τέτοια σελίδα ή με την απόκτηση ενός σπασμένου box γίνεται συμμέτοχος σε μια εγκληματική ενέργεια, ενώ παράλληλα λειτουργεί αποτρεπτικά για να αναβαθμιστεί το προϊόν της συνδρομητικής τηλεόρασης στη χώρα».