ΓΔ: 1399.48 0.13% Τζίρος: 72.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:34:30 DATA
Φώτο: Shutterstock

Η σημασία της σιδηροδρομικής σύνδεσης του Ρίου με το λιμάνι της Πάτρας

Πρόκειται για ένα έργο με πολλαπλά οφέλη για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής, μειώνοντας τον χρόνο πρόσβασης προς την Αθήνα και τις υπόλοιπες πόλεις της Ελλάδας.

Στην τελική ευθεία για την ανάδειξη αναδόχου εισέρχεται ένα πολύ σημαντικό σιδηροδρομικό έργο για την Πελοπόννησο που θα συνδέει το λιμάνι της Πάτρας με το Ρίο, ενώ θα περιλαμβάνει την κατασκευή της τρίτης μεγαλύτερης σήραγγας στην Ελλάδα.

Μάλιστα, ξεπεράστηκε το «αγκάθι» της χρηματοδότησης του έργου καθώς έχουν ξεκινήσει ήδη οι διαδικασίες ένταξης του στο νέο ΕΣΠΑ 2021 -2027, αλλά και στο CEF ΙΙ (Connecting Facility Europe) της νέας περιόδου.

Έρευνα της MRB για λογαριασμό της ΕΡΓΟΣΕ

Κατά κοινή ομολογία πρόκειται για ένα έργο με πολλαπλά οφέλη για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής, μειώνοντας τον χρόνο πρόσβασης προς την Αθήνα και τις υπόλοιπες πόλεις της Ελλάδας, η υλοποίηση του οποίου αναμφίβολα θα αναβαθμίσει τις συνδυασμένες μεταφορές και την εμπορική δραστηριότητα του λιμένα Πατρών.

Η αποδοχή εξάλλου του έργου αυτού και η αναγνώριση της αξίας του από τους δημότες της Πάτρας, αποτυπώνεται σε μια έρευνα που διεξήγαγε η MRB για λογαριασμό της ΕΡΓΟΣΕ, που σκοπό είχε να εντοπισθούν οι όποιες ανησυχίες και προβληματισμοί της τοπικής κοινωνίας για το έργο.

Άμεση υλοποίηση του έργου που συνδυάζει την υπόγεια και υπέργεια όδευση, επιθυμεί το 60% των ερωτηθέντων δημοτών της Πάτρας στην έρευνα της MRB

Το έργο που εξασφαλίζει τη σύνδεση του νέου λιμένα Πατρών με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, αλλά και τη διασύνδεση με την υφιστάμενη γραμμή προς Πύργο μέσω μετεπιβίβασης, αποτελεί εδώ και χρόνια σημείο τριβής για το αν θα είναι πλήρης ή μερική η υπογειοποίηση της νέας διπλής ηλεκτροδοτούμενης γραμμής. Σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό υλοποίησης του έργου που βρίσκεται σε προχωρημένο διαγωνιστικό στάδιο η υπογειοποίηση θα ξεκινά από την οδό Κανελλοπούλου έως τον Άγιο Ανδρέα και όχι από το Ρίο.

Το 75,7% των ερωτηθέντων δημοτών της Πάτρας, σύμφωνα με την έρευνα, πιστεύει ότι θα ωφεληθεί από το έργο όταν ολοκληρωθεί, είτε οικονομικά, είτε ως προς την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής

Ο βαθμός ωφέλειας του σιδηροδρομικού έργου εστιάζεται κυρίως στην αναβάθμιση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής (46,1%) ή σε συνδυασμό που απορρέει από οφέλη ποιότητας ζωής & οικονομικά (27,6%).

Μείωση του χρόνου πρόσβασης στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, εμπορική ανάπτυξη του λιμένα Πατρών, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ιεραρχούν ως σημαντικότερα οφέλη του έργου οι δημότες της πόλης, σύμφωνα με έρευνα της MRB

Τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα για τους δημότες της Πόλης είναι ότι θα:

  •     μειωθεί ο χρόνος πρόσβασης προς την Αθήνα και τις υπόλοιπες πόλεις της Ελλάδας (58,4%)
  •     βοηθήσει στην εμπορική ανάπτυξη του λιμανιού της Πόλης (55,9%)
  •     δημιουργηθούν θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και την λειτουργία του έργου (54,6%)
  •     αναβαθμιστεί όλη η πόλη και θα αποκτήσει ένα σύγχρονο πρόσωπο (53,4%)
  •     βοηθήσει στην αύξηση της επιβατικής κίνησης του λιμανιού της πόλης (51,4%)
  •     αποκτήσει η πόλη της Πάτρας ένα σύγχρονο σύστημα αστικών συγκοινωνιών (51%).

Τα ποσοστά που αναφέρονται στα παραπάνω πλεονεκτήματα αφορούν τους δημότες που δήλωσαν ότι συμφωνούν «Πολύ» με το κάθε ένα από αυτά. Εάν σε αυτούς προσθέσουμε και όσους δηλώνουν ότι συμφωνούν «Αρκετά», δηλαδή τοποθετούνται σαφώς θετικά τότε τα ποσοστά εκτοξεύονται στην περιοχή του 90%.

Η κοινή γνώμη εμφανίζεται περισσότερο θετικά προσκείμενη στην εναλλακτική του έργου που συνδυάζει την υπόγεια και υπέργεια όδευση, γιατί επιθυμούν το έργο να υλοποιηθεί άμεσα.

Ωστόσο, το 34,1% των δημοτών ζητά την πλήρη υπογειοποίηση της γραμμής από το Ρίο έως το νέο λιμάνι. Η εναλλακτική αυτή έχει σχεδόν διπλάσιο κόστος από την πρώτη και για τον λόγο αυτό συνάντα σοβαρά εμπόδια ως προς την χρηματοδότησή της από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με πιθανό ενδεχόμενο να υπάρξουν σοβαρές καθυστερήσεις ή ακόμα και ματαίωση του έργου.

Πέρα από τα πλεονεκτήματα και τα οφέλη που αναγνωρίζουν στην πλειοψηφία τους οι ερωτηθέντες δημότες, η έρευνα κατέγραψε ότι στις μελέτες που θα εκπονηθούν κατά τη διαδικασία υλοποίηση του έργου, να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση σε:

  •     χώρους πράσινου, άθλησης και περιπάτου στην πόλη
  •     στα επίπεδα θορύβου και όχλησης από την λειτουργία της γραμμής.

Στις προτεραιότητες όλων των κατοίκων είναι η οικονομική ανάπτυξη για όλη την πόλη και η αναβάθμιση των περιοχών που γειτνιάζουν με την υπάρχουσα παλιά σιδηροδρομική γραμμή όταν θα κατασκευαστεί η νέα γραμμή. Γεγονός που συνάδει με το στρατηγικό σχέδιο της ΕΡΓΟΣΕ για την ανάπτυξη υποδομών που θα αναβαθμίσουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο με αναπτυξιακό αποτύπωμα για την οικονομία συνολικά της χώρας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

traino-sididromos-erga
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα έργα ύψους 1 δισ. που αλλάζουν τον σιδηροδρομικό χάρτη της χώρας

Τα έργα που θα αρχίσουν να μπαίνουν σε φάση κατασκευής, θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να εκμεταλλευθεί τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς άξονες, οι οποίοι συνιστούν μεγάλη ευκαιρία οικονομικής ανάπτυξης για τη χώρα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΡΓΟΣΕ: Πέντε εταιρείες για το έργο Νέα Καρβάλη-Τοξότες ύψους 193,2 εκατ.

«Για την υλοποίηση του έργου εξασφαλίστηκε σημαντική κοινοτική χρηματοδότηση, καθώς προβλέπεται να επιτρέψει τη λειτουργία εναλλακτικών διαδρόμων μεταφοράς εμπορευμάτων» επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Chistos Staikouras
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σταϊκούρας: Στρατηγικής σημασίας η σιδηροδρομική γραμμή Ν. Καρβάλη - Τοξότες

«Το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας αποτελεί βασικό πυλώνα για την ανάπτυξη των εναλλακτικών ευρωπαϊκών διαδρόμων μεταφοράς εμπορευμάτων μέσα από τη σύνδεση του σιδηροδρόμου με την υπόλοιπη Ευρώπη» είπε ο κ. Σταϊκούρας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΡΓΟΣΕ: «Τρέχει» το σιδηροδρομικό έργο Θεσσαλονίκη - Ειδομένη

Με την ολοκλήρωση του, που εκτιμάται στις αρχές του 2026, αναβαθμίζεται η υφιστάμενη σήμερα ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή που οδηγεί στη Βόρεια Μακεδονία και από κει στην Κεντρική Ευρώπη.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποια έργα της ΕΡΓΟΣΕ αλλάζουν τον μεταφορικό χάρτη στη Βόρεια Ελλάδα

Με τα έργα αυτά, διασυνδέονται τα λιμάνια της Β. Ελλάδας μεταξύ τους δημιουργώντας μια συνεχή ροή εμπορευμάτων, ενώ ενώνονται και με λιμάνια της Μαύρης θάλασσας διευκολύνοντας το διασυνοριακό εμπόριο και μεταφορές.
traino-sididromos-erga
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το σχέδιο της ΕΡΓΟΣΕ για να γίνει η Ελλάδα κόμβος διεθνών μεταφορών

Με το mega project Sea2Sea, θα δημιουργηθεί μια σιδηροδρομική παράκαμψη του Βοσπόρου, που θα αναβαθμίσει σημαντικά τον αναπτυξιακό ρόλο της Βόρειας Ελλάδας δημιουργώντας έναν νέο σημαντικό εμπορευματικό διάδρομο στην Ευρώπη.