ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
trofima, pota, supermarket
Φώτο: Shutterstock

Διψήφιες ανατιμήσεις στα σούπερ μάρκετ: Τι δείχνουν τα στοιχεία Σεπτεμβρίου

Συγκρατημένη αύξηση του όγκου πωλήσεων τον Σεπτέμβριο δείχνει η έρευνα της IRI, με πολύ μεγαλύτερη άνοδο της αξίας πωλήσεων, που επηρεάζεται από τις ανατιμήσεις. Περιορίζεται ο ρυθμός πτώσης της κατανάλωσης γάλακτος.

Με αμφίσημα χαρακτηριστικά κινήθηκε η αγορά τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, αλλά σε κάθε περίπτωση ο τουρισμός συνέχισε να εκπέμπει... θετική ενέργεια! Παράλληλα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, φαίνεται να υπάρχει αναδιάταξη των εμπορικών στρατηγικών και ιδιαίτερα μετατόπιση του ανταγωνισμού στον κλάδο της γαλακτοβιομηχανίας. Τον πρώτο λόγο φαίνεται ότι θα έχει το γάλα υψηλής παστερίωσης.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την έρευνα της IRI –μετρά τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, εκτός του Lidl- που παρουσιάζει σήμερα το BD, από τις σχεδόν πέντε εβδομάδες του Σεπτεμβρίου, που μετρήθηκαν –την πρώτη την «μοιράστηκαν» ο Αύγουστος κι ο Σεπτέμβριος-  οι τρεις καταγράφουν θετικό πρόσημο, έστω και οριακό, στον όγκο των πωλήσεων και οι δύο έχουν αρνητικό πρόσημο. Η μεγαλύτερη έκπληξη με βάση τα ως τώρα δεδομένα του έτους, ήταν η τρίτη εβδομάδα του μήνα, στη διάρκεια της οποίας η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 13,9% και ο όγκος των πωλήσεων κατά 2,9%.

Ακολούθησε η πρώτη εβδομάδα, με την αξία να αυξάνεται κατά 12,7% και τον όγκο να αυξάνεται επίσης κατά 2,2%. Και η πέμπτη ακολούθησε... ασθμαίνοντας, με αύξηση των πωλήσεων κατά 11,5% και αύξηση του όγκου κατά 0,5%. Πιθανόν η εξάντληση της δυναμικής του όγκου των πωλήσεων να προδιαθέτει και για την κίνηση της αγοράς τον Οκτώβριο.

Αντιθέτως η χειρότερη εβδομάδα του μήνα ήταν η τέταρτη, κατά την οποία η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 9,3% -ήταν η χαμηλότερη επίδοση του μήνα– και ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε επίσης κατά 1,8% και ακολούθησε αντίστροφα η δεύτερη εβδομάδα με αύξηση των πωλήσεων κατά 9,9% και μείωση του όγκου τους κατά 0,8%.

Η μεγάλη διαφορά που παρατηρείται μεταξύ της αξίας και του όγκου των πωλήσεων, «κρύβει» τις ανατιμήσεις, οι οποίες προφανώς και είναι θηριώδεις. Αυτό που στην αγορά αποκαλούν κατ΄ευφημισμόν «τιμάριθμο των σούπερ μάρκετ», με μία πρώτη ματιά δίνει αύξηση περί το 10%.

Ανάκαμψη στα γαλακτοκομικά

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, στο τρίμηνο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου ο κλάδος των γαλακτοκομικών προϊόντων, μήνα μήνα, σημειώνει μία αισθητή αύξηση του όγκου των πωλήσεων, φαίνεται δηλαδή να επιστρέφει ένα μέρος της κατανάλωσης που έχασε στο πρώτο εξάμηνο του έτους.

Ειδικότερα, τον Σεπτέμβριο ο ρυθμός πτώσης της κατανάλωσης της συνολικής αγοράς του λευκού γάλακτος διαμορφώθηκε στο 5,3%, ενώ τον Αύγουστο ήταν 5,5%, όπως και τον Ιούλιο. Και τούτο παρά το γεγονός ότι η αξία των πωλήσεων, που επηρεάζεται από τις ανατιμήσεις, ανήλθε στο 3,5% τον Σεπτέμβριο από 1,7% τον Αύγουστο και 0,6% τον Ιούλιο.

Η πτώση της κατανάλωσης του παστεριωμένου γάλακτος τον περασμένο μήνα περιορίστηκε στο 6,5%, από 6,7% τον Αύγουστο και 6,9% τον Ιούλιο. Σε αντίστροφη πορεία κινήθηκε η αξία των πωλήσεων: από μείωση 2,4% τον Ιούλιο, τον Αύγουστο αυξήθηκε κατά 1% και η αύξηση διατηρήθηκε και τον Σεπτέμβριο με 0,9%.

Παρόμοια είναι η τάση και στο γάλα υψηλής παστερίωσης, όπου από μείωση της κατανάλωσης κατά 4,3% τον Ιούλιο και 4% τον Αύγουστο, περιορίστηκε 3,7% τον Σεπτέμβριο. Οι πωλήσεις αυτής της κατηγορίας έχουν συνεχόμενη αυξητική τάση, από 2,2% τον Ιούλιο, σε 3,5% τον Αύγουστο και 5,6% τον Σεπτέμβριο. Αντιθέτως το εβαπορέ είναι η παραδοξότητα της αγοράς των γαλακτοκομικών προϊόντων. Ενώ στο τρίμηνο έχει συνεχόμενη πτώση η κατανάλωση, από 4,6% τον Ιούλιο σε 5,7% τον Σεπτέμβριο, η αξία των πωλήσεων του είναι αντίστροφη, από 3,3% αύξηση τον Ιούλιο, οι πωλήσεις του αυξήθηκαν κατά 4,5% τον Σεπτέμβριο. Είναι προφανής η ανατίμηση του, λόγω των υψηλών τιμών της πρώτης ύλης που έχουν διαμορφωθεί στη Βόρεια Ευρώπη.

Η εξέλιξη των δύο βασικών μεγεθών των τυροκομικών προϊόντων, όγκος και αξία πωλήσεων, επιβεβαιώνουν την γενικότερη τάση του κλάδου. Έτσι, συνολικά η κατηγορία από μείωση της κατανάλωσης κατά 5,9% τον Ιούλιο περιορίστηκε στο 5,6% τον Αύγουστο και έπεσε στο 5,3% τον Σεπτέμβριο.

Η έκπληξη – την οποία έχουν νοιώσει οι καταναλωτές - βρίσκεται όμως στην υποκατηγορία των λευκών τυριών, όπου οι πωλήσεις της σε ποσοστό άνω του 70% αφορούν στην φέτα. Συγκεκριμένα η μείωση της κατανάλωσης τον Σεπτέμβριο διαμορφώθηκε στο 4,8%, από 5,7% τον Αύγουστο και 5,9% τον Ιούλιο. Και η αύξηση των πωλήσεων ανήλθε τον Σεπτέμβριο στο 10,7%, από 9% τον Αύγουστο και 7,6% τον Ιούλιο. Εν προκειμένω η λιανική τιμή της φέτας κινείται μεταξύ 13 και 14 ευρώ το κιλό. Στην υποκατηγορία των κίτρινων τυριών, η μείωση της κατανάλωσης τον Σεπτέμβριο διαμορφώθηκε στο 5,5%, από 5,7% τον Αύγουστο και 5,8% τον Ιούλιο, ενώ η αύξηση των πωλήσεων από 5,5% τον Ιούλιο ανήλθε στο 6,7% τον Αύγουστο και στο 8,3% τον Σεπτέμβριο.

Στις άλλες κατηγορίες των γαλακτοκομικών προϊόντων, αξίζει να σημειωθεί ότι τον Σεπτέμβριο η μείωση της κατανάλωσης του γιαουρτιού ανήλθε στο 7,2%, ενώ η αξία των πωλήσεων τον ίδιο μήνα αυξήθηκε κατά 1,3%. Η κατηγορία της κρέμας γάλακτος είχε μείωση του όγκου των πωλήσεων κατά 4,1% και αύξηση της αξίας κατά 2,5%, ενώ στη συνολική κατηγορία του βούτυρου η μείωση της κατανάλωσης ανήλθε στο 5,3% - από 6,9% που ήταν τον Ιούλιο – και η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 1,1%.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς η κατηγορία του γάλακτος υψηλής παστερίωσης παρουσιάζει τις μικρότερες απώλειες στην κατανάλωση, δηλαδή έχει τις μεγαλύτερες αντοχές. Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις αναμένεται να μετατοπιστεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των γαλακτοβιομηχανιών από το παστεριωμένο γάλα στη συγκεκριμένη υποκατηγορία, ενώ παράλληλα οι εταιρείες επεξεργάζονται, όπως έχει γράψει το BD, νέες εμπορικές στρατηγικές για το παστεριωμένο γάλα για τον επόμενο χρόνο. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ιδιωτική ετικέτα και προσφορές, τα δύο «αντίδοτα» για την ακρίβεια

Ανέβηκε σχεδόν σε 27% η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, ενώ πάνω από το 27% των πωλήσεων γίνονται με προσφορές. Έπεσε στο 0,2% ο πληθωρισμός των τροφίμων στο πεντάμηνο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι περιμένει η αγορά από τον Θεοδωρικάκο: Μηνύματα μέσω... προστίμων

Πολιτική... μαστιγίου ακολουθεί ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, με κατακόρυφη αύξηση των προβλεπόμενων προστίμων, παρότι οι τιμές βρίσκονται ήδη σε πτώση και αναμένεται να υποχωρήσουν ταχύτερα από τον Οκτώβριο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ραντεβού Θεοδωρικάκου για την ακρίβεια και ο νέος στόχος της κυβέρνησης

Ποιοι ήταν οι πρώτοι παράγοντες της αγοράς που συνάντησε ο νέος υπουργός Ανάπτυξης και ποιο μήνυμα μετέφερε. Στόχος πλέον δεν είναι είναι να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός τροφίμων, αλλά να γίνει αρνητικός.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξέσπασε πόλεμος τιμών των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ανοικτή επίθεση Lidl με συγκρίσεις τιμών σε προϊόντα private label και μειώσεις τιμών σε 80 προϊόντα. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να παρασύρει χαμηλότερα και τις τιμές στα επώνυμα προϊόντα.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Από τον Απρίλιο έγινε η πρώτη μείωση τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Το ποσοστό της μείωσης ήταν 0,1%, σύμφωνα με την έρευνα της Circana, ενώ αυξήθηκαν ο όγκος και η αξία των πωλήσεων. Αυξήθηκε το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και διαμορφώθηκε στο 27,1%.