Ρεκόρ εισαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου καταγράφει φέτος η Ελλάδα με τη Ρεβυθούσα να δέχεται διπλάσιο αριθμό πλοίων καθώς η χώρα στρέφεται σε εναλλακτικές προμήθειες από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Παρουσιάζοντας χθες τις επιδοτήσεις Οκτωβρίου για το ηλεκτρικό ρεύμα και το φυσικό αέριο, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας αναφέρθηκε στο δύσκολο χειμώνα που έρχεται υπενθυμίζοντας τις κινήσεις που έχει κάνει ήδη η κυβέρνηση για την εξασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας τους επόμενους μήνες. Στο πλαίσιο αυτό τόνισε ότι φέτος καταγράφεται ρεκόρ εισαγωγής φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου που καταφθάνουν στη Ρεβυθούσα, καθώς έχουν σχεδόν διπλασιαστεί τα πλοία που έδεσαν στον τερματικό σταθμό.
Ήδη από την περασμένη άνοιξη η κυβέρνηση είχε εντάξει στα πλάνα θωράκισης της ενεργειακής επάρκειας της χώρας την ενίσχυση των υποδομών για την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου προκειμένου να καλυφθούν προμήθειες που αντιστοιχούν στο 1/3 εκείνων από τη Ρωσία. Έτσι προχώρησε στην αύξηση της χωρητικότητας των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας σε 375.000 κυβικά μέτρα από 225.000 κ.μ μέσω της προσθήκης μιας πλωτής δεξαμενής.
Τα φορτία και οι ποσότητες που φθάνουν στη Ρεβυθούσα έχουν αυξηθεί πολύ. Είναι ενδεικτικό πως ήδη μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους ο τερματικός Σταθμός LNG της Ρεβυθούσας αποτέλεσε την κύρια πύλη εισόδου φυσικού αερίου στη χώρα καλύπτοντας το 44,5% του συνόλου των εισαγωγών.
Ειδικότερα, εκφορτώθηκαν περίπου 16,61 TWh LNG από 39 δεξαμενόπλοια από 6 χώρες, έναντι περίπου 10,76 TWh από 15 δεξαμενόπλοια από 4 χώρες στο αντίστοιχο διάστημα του 2021. Η αύξηση αφορά κυρίως σε φορτία LNG από τις ΗΠΑ, τα οποία υπερδιπλασιάστηκαν και ανήλθαν στις 9,79 TWh, έναντι 4,09 TWh την ίδια περίοδο πέρυσι, με τις ΗΠΑ να παραμένουν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στη χώρα μας με ποσοστό 58,94%. Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι εισαγωγές από την Αλγερία (2,47 TWh), ενώ ακολουθούν η Αίγυπτος (2 TWh), η Νιγηρία (1,20 TWh) και το Ομάν (1,03 TWh), με την Ινδονησία (0,11 TWh) να βρίσκεται στην τελευταία θέση.
Πρόκειται για μία τάση που συνεχίστηκε και τους επόμενους μήνες τον Ιούνιο έδεσαν 11 πλοία που μετέφεραν συνολικά 637.411 κ.μ., τον Ιούλιο έφθασαν 8 φορτία 650.544 κ.μ. Επίσης, μέσα στον Αύγουστο η Ρεβυθούσα δέχτηκε 15 φορτία LNG και 13 τον Σεπτέμβριο με τα 7 από αυτά να κατευθύνονται και σε ξένες αγορές μέσω των εταιρειών NET Energy και Boulgargaz.
Ενδεικτικό της αύξησης της κίνησης που καταγράφει η Ρεβυθούσα είναι το γεγονός πως τον Σεπτέμβριο οι ποσότητες που έφθασαν στη Ρεβυθούσα – όχι μόνο για εγχώρια κατανάλωση – ανήλθαν σε 546.231 κ.μ. αυξημένες κατά πολύ από τα 369.275 κ.μ. το Σεπτέμβριο του 2021 και τα 295.338 κ.μ. τον ίδιο μήνα του 2020. Για τον Οκτώβριο αναμένονται 6 φορτία με μεγαλύτερη δυναμική από τον Σεπτέμβριο που θα μεταφέρουν συνολικά 583.454 κ.μ. υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις εταιρείες Mytilineos, Elpedison, ΔΕΠΑ, OMV PETROM και MET ENERGY.
Νέες υποδομές για εισαγωγή LNG
Με τη στόχευση στην εισαγωγή όσο το δυνατόν περισσότερων φορτίων LNG συνολικά στην Ευρώπη η Ελλάδα αναμένεται να αναδειχθεί σε σημαντικός διαμετακομιστικός κόμβος καθώς προχωρούν τα έργα για την ανάπτυξη επιπλέον τερματικών σταθμών. Στην Αλεξανδρούπολη έχει ανακοινωθεί η δημιουργία ενός δεύτερου τερματικού σταθμού με ιδιωτικά κεφάλαια ενώ σε ό,τι αφορά στον πρώτο προς υλοποίηση πλωτό Τερματικό Σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) προχωρούν οι διαδικασίες για την ανάπτυξη της Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU), χωρητικότητας 153.500 κ.μ. LNG, η οποία θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία, μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία. Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2023, με τη συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης να φθάνει ήδη μέχρι και το 50% της τεχνικής δυναμικότητάς των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος.
Παράλληλα, η Gastrade, έχει ανακοινώσει την κατάθεση στη ΡΑΕ της αίτησης για την αδειοδότηση του «ΑΣΦΑ Θράκης», δεύτερου πλωτού σταθμού αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG, στο Θρακικό Πέλαγος. Το έργο υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2025 και να διαθέτει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. και παράδοσης έως και 22,7 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως.
Επίσης, ο όμιλος Motor Oil προχωράει στην ανάπτυξη του έργου «Διώρυγα Gas», νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου της στους Αγ. Θεοδώρους. Πρόκειται για ένα έργο που εντάσσεται στο 10ετές πλάνο ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ (2021-2030) με χωρητικότητα αποθήκευσης ως 210.000 κυβικά. Το έργο αναμένει στο τέλος του έτους την επενδυτική απόφαση και μπορεί να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος της επόμενης χρονιάς. Τέλος, προχωράει και το FSRU Αργώ της Mediterranean Gas, στο Βόλο που βρίσκεται αυτή την περίοδο σε διαδικασία market test. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 230 εκατ. ευρώ και προβλέπει τη δημιουργία μίας πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) και μίας πλωτής προβλήτας με πολλαπλά σημεία πρόσδεσης.