ΓΔ: 1392.59 -0.36% Τζίρος: 40.99 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:48:30 DATA
Φώτο: ΔΕΣΦΑ

«Έκρηξη» εισαγωγών LNG στη Ρεβυθούσα, «αντίβαρο» στον ρωσικό εκβιασμό

Διπλάσιος ο αριθμός πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, υπερδιπλάσιες οι ποσότητες που έρχονται από τις ΗΠΑ. Προχωρούν τα έργα επέκτασης των ελληνικών υποδομών.

Ρεκόρ εισαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου καταγράφει φέτος η Ελλάδα με τη Ρεβυθούσα να δέχεται διπλάσιο αριθμό πλοίων καθώς η χώρα στρέφεται σε εναλλακτικές προμήθειες από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Παρουσιάζοντας χθες τις επιδοτήσεις Οκτωβρίου για το ηλεκτρικό ρεύμα και το φυσικό αέριο, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας αναφέρθηκε στο δύσκολο χειμώνα που έρχεται υπενθυμίζοντας τις κινήσεις που έχει κάνει ήδη η κυβέρνηση για την εξασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας τους επόμενους μήνες. Στο πλαίσιο αυτό τόνισε ότι φέτος καταγράφεται ρεκόρ εισαγωγής φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου που καταφθάνουν στη Ρεβυθούσα, καθώς έχουν σχεδόν διπλασιαστεί τα πλοία που έδεσαν στον τερματικό σταθμό.

Ήδη από την περασμένη άνοιξη η κυβέρνηση είχε εντάξει στα πλάνα θωράκισης της ενεργειακής επάρκειας της χώρας την ενίσχυση των υποδομών για την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου προκειμένου να καλυφθούν προμήθειες που αντιστοιχούν στο 1/3 εκείνων από τη Ρωσία. Έτσι προχώρησε στην αύξηση της χωρητικότητας των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας σε 375.000 κυβικά μέτρα από 225.000 κ.μ μέσω της προσθήκης μιας πλωτής δεξαμενής.

Τα φορτία και οι ποσότητες που φθάνουν στη Ρεβυθούσα έχουν αυξηθεί πολύ. Είναι ενδεικτικό πως ήδη μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους ο τερματικός Σταθμός LNG της Ρεβυθούσας αποτέλεσε την κύρια πύλη εισόδου φυσικού αερίου στη χώρα καλύπτοντας το 44,5% του συνόλου των εισαγωγών. 

Ειδικότερα, εκφορτώθηκαν περίπου 16,61 TWh LNG από 39 δεξαμενόπλοια από 6 χώρες, έναντι περίπου 10,76 TWh από 15 δεξαμενόπλοια από 4 χώρες στο αντίστοιχο διάστημα του 2021. Η αύξηση αφορά κυρίως σε φορτία LNG από τις ΗΠΑ, τα οποία υπερδιπλασιάστηκαν και ανήλθαν στις 9,79 TWh, έναντι 4,09 TWh την ίδια περίοδο πέρυσι, με τις ΗΠΑ να παραμένουν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στη χώρα μας με ποσοστό 58,94%. Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι εισαγωγές από την Αλγερία (2,47 TWh), ενώ ακολουθούν η Αίγυπτος (2 TWh), η Νιγηρία (1,20 TWh) και το Ομάν (1,03 TWh), με την Ινδονησία (0,11 TWh) να βρίσκεται στην τελευταία θέση.

Πρόκειται για μία τάση που συνεχίστηκε και τους επόμενους μήνες τον Ιούνιο έδεσαν 11 πλοία που μετέφεραν συνολικά 637.411 κ.μ., τον Ιούλιο έφθασαν 8 φορτία 650.544 κ.μ. Επίσης, μέσα στον Αύγουστο η Ρεβυθούσα δέχτηκε 15 φορτία LNG και 13 τον Σεπτέμβριο με τα 7 από αυτά να κατευθύνονται και σε ξένες αγορές μέσω των εταιρειών NET Energy και Boulgargaz.

Ενδεικτικό της αύξησης της κίνησης που καταγράφει η Ρεβυθούσα είναι το γεγονός πως τον Σεπτέμβριο οι ποσότητες που έφθασαν στη Ρεβυθούσα – όχι μόνο για εγχώρια κατανάλωση – ανήλθαν σε 546.231 κ.μ. αυξημένες κατά πολύ από τα 369.275 κ.μ. το Σεπτέμβριο του 2021 και τα 295.338 κ.μ. τον ίδιο μήνα του 2020. Για τον Οκτώβριο αναμένονται 6 φορτία με μεγαλύτερη δυναμική από τον Σεπτέμβριο που θα μεταφέρουν συνολικά 583.454 κ.μ. υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις εταιρείες Mytilineos, Elpedison, ΔΕΠΑ, OMV PETROM και MET ENERGY.

Νέες υποδομές για εισαγωγή LNG

Με τη στόχευση στην εισαγωγή όσο το δυνατόν περισσότερων φορτίων LNG συνολικά στην Ευρώπη η Ελλάδα αναμένεται να αναδειχθεί σε σημαντικός διαμετακομιστικός κόμβος καθώς προχωρούν τα έργα για την ανάπτυξη επιπλέον τερματικών σταθμών. Στην Αλεξανδρούπολη έχει ανακοινωθεί η δημιουργία ενός δεύτερου τερματικού σταθμού με ιδιωτικά κεφάλαια ενώ σε ό,τι αφορά στον πρώτο προς υλοποίηση πλωτό Τερματικό Σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) προχωρούν οι διαδικασίες για την ανάπτυξη της Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU), χωρητικότητας 153.500 κ.μ. LNG, η οποία θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία, μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία. Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2023, με τη συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης να φθάνει ήδη μέχρι και το 50% της τεχνικής δυναμικότητάς των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος. 

Παράλληλα, η Gastrade, έχει ανακοινώσει την κατάθεση στη ΡΑΕ της αίτησης για την αδειοδότηση του «ΑΣΦΑ Θράκης», δεύτερου πλωτού σταθμού αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG, στο Θρακικό Πέλαγος. Το έργο υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2025 και να διαθέτει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. και παράδοσης έως και 22,7 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως.

Επίσης, ο όμιλος Motor Oil προχωράει στην ανάπτυξη του έργου «Διώρυγα Gas», νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου της στους Αγ. Θεοδώρους. Πρόκειται για ένα έργο που εντάσσεται στο 10ετές πλάνο ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ (2021-2030) με χωρητικότητα αποθήκευσης ως 210.000 κυβικά. Το έργο αναμένει στο τέλος του έτους την επενδυτική απόφαση και μπορεί να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος της επόμενης χρονιάς. Τέλος, προχωράει και το FSRU Αργώ της Mediterranean Gas, στο Βόλο που βρίσκεται αυτή την περίοδο σε διαδικασία market test. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 230 εκατ. ευρώ και προβλέπει τη δημιουργία μίας πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) και μίας πλωτής προβλήτας με πολλαπλά σημεία πρόσδεσης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

desfa_revithousa
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πυρετός» εισαγωγών LNG το 2022, πάνω από 50% ήλθε από τις ΗΠΑ

Αλλαγή σκηνικού στο φυσικό αέριο μετά τον πόλεμο: Η Ρεβυθούσα κάλυψε το 44% των εισαγωγών με LNG και πάνω από 50% των προμηθειών υγροποιημένου αερίου προήλθε από τις ΗΠΑ. Μείωση 19% στην εγχώρια κατανάλωση.
DESFA
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενεργειακή θωράκιση της Ελλάδας με νέο σταθμό FSRU στη Ρεβυθούσα

Μεγάλη αύξηση της δυναμικότητας της μονάδας επαναεριοποίησης LNG με έργο προϋπολογισμού 190 εκατ. ευρώ που ο ΔΕΣΦΑ προτείνει να ενταχθεί στο REPower EU και να λάβει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Ποια άλλα έργα προτείνονται.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιες στρατηγικές κινήσεις μετατρέπουν την Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο

Ο ρόλος των αγωγών TAP και IGP, που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο στη Βουλγαρία, οι μεγάλες επενδύσεις σε μονάδες αεριοποίησης LNG και οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις αναβαθμίζουν τη θέση της Ελλάδας στην Ευρώπη.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα σχέδια ενεργειακής θωράκισης για το LNG και την αποθήκευση αερίου

Στο τραπέζι η επέκταση του αποθηκευτικού χώρου της Ρεβυθούσας με προσωρινή ή μόνιμη λύση επέκτασης των εγκαταστάσεων, προσπάθεια απεμπλοκής για την αποθήκη της Καβάλας. Πώς μπαίνει ο λιγνίτης στο ενεργειακό μείγμα.
energean-prinos
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αποθήκη διοξειδίου άνθρακα στον Πρίνο με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Υποβλήθηκε το αίτημα για την υπαγωγή του project στη λίστα Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ ήδη έχει εγκριθεί χρηματοδότηση 390 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πώς θα ωφελήσει το έργο την οικονομία.