Στις τεράστιες προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης που έχει ο συνεδριακός τουρισμός στην Ελλάδα, συμβάλλοντας καταλυτικά στην επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν, αυξάνοντας συνάμα και το συνάλλαγμα, καθότι ο συνεδριακός τουρίστας ξοδεύει έως και εφτά φορές περισσότερο από τον απλό, αναφέρθηκε χθες το διοικητικό συμβούλιο των επαγγελματιών διοργανωτών συνεδρίων στην Ελλάδα, σε συνάντηση με δημοσιογράφους.
Ο λόγος για τον HAPCO & DES (Hellenic Association of Professional Congress Organizers – Σύνδεσμος Ελλήνων Επαγγελματιών Εκδηλώσεων και Οργανωτών Συνεδρίων), που εκπροσωπεί είκοσι εταιρικούς κλάδους και έχει περισσότερα από 100 μέλη στην Ελλάδα. Ο HAPCO & DES είναι μέλος της IAPCO (International Association of Professional Congress Organizers), του Διεθνή Φορέα που εκπροσωπεί τους κορυφαίους οργανωτές συνεδρίων ανά τον κόσμο.
Ο Συνεδριακός τουρισμός αποτελεί θεματική μορφή επαγγελματικού τουρισμού χωρίς εποχικότητα, με το υψηλότερο κατά κεφαλή μέσο όρο κατανάλωσης για κάθε σύνεδρο/συμμετέχοντα, σε σχέση με άλλων κατηγοριών επισκέπτες, ενώ οι συμμετέχοντες στα συνέδρια και σε αυτού του είδους τις εκδηλώσεις ξοδεύουν 70% περισσότερο από έναν απλό τουρίστα.
Όπως τόνισε χθες η πρόεδρος του HAPCO & DES κα Σίσσυ Λιγνού, «ο Επαγγελματικός και Συνεδριακός Τουρισμός, η βιομηχανία συνεδρίων και εκδηλώσεων (MICE: Meetings Incentives Congresses Events), αποτελεί το «διαμάντι» του Ελληνικού Τουρισμού, που μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση στην ανάκαμψη από μία παγκόσμια κρίση, αλλά και στην ανάπτυξη της χώρας, καθώς προσελκύει κοινό υψηλού επιπέδου και εισοδήματος και προβάλλει τη χώρα διεθνώς. Η δυναμική του έχει δυστυχώς προς το παρόν αξιοποιηθεί μόνο μέσω της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και δεν έχει συμπεριληφθεί σε εθνικό σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη του Ελληνικού Τουρισμού. Η Ελλάδα έχει αναδείξει, ακόμα και εν μέσω των δύο τελευταίων ετών, την ικανότητά της ως κορυφαίος συνεδριακός προορισμός και αυτό είναι σημαντικό να συμπεριληφθεί σε ένα εθνικό σχέδιο στοχευμένης προβολής, που θα πρέπει να καταρτιστεί σε συνεργασία με τη Πολιτεία».
Πέραν της οικονομικής επιφάνειας, ο βαθμός επιρροής στους επαγγελματικούς χώρους και στους κύκλους φίλων και συγγενών αυτών των επισκεπτών – επιστήμονες, ακαδημαϊκοί, στελέχη επιχειρήσεων, κρατικοί αξιωματούχοι, κ.ά.– υπέρ ενός προορισμού είναι πολύ μεγάλος και μπορεί να αποτελέσει τον καλύτερο πρεσβευτή της χώρας μας στο εξωτερικό.
Ο συνεδριακός τουρισμός επηρεάζει θετικά πάνω από 50 επαγγέλματα σ’ όλη την αλυσίδα δραστηριοτήτων (αερομεταφορές, ξενοδοχεία, εστίαση, διασκέδαση, εμπόριο, οδικές μεταφορές, εταιρείες προβολής, catering, περιηγήσεις, ξεναγήσεις, μεταφράσεις/διερμηνείες, εκτυπώσεις, οργανώσεις εκδηλώσεων κ.ο.κ.) κάτι που δείχνει πόσο σημαντικό αποτύπωμα έχει.
Η Ελλάδα κερδίζει θέσεις παγκόσμια
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η κα Λιγνού, η Ελλάδα έχει κερδίσει αρκετές θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη της διοργάνωσης συνεδρίων τα τελευταία χρόνια, φτάνοντας στη 10η θέση στην Ευρώπη και στη 17η παγκοσμίως το 2022. Αντίστοιχα η Αθήνα στην Ευρωπαϊκή κατάταξη ανέβηκε στην 6η θέση από την 12η και η Θεσσαλονίκη στην 32η από την 39η. Στην Παγκόσμια κατάταξη η Αθήνα ανέβηκε στην 8η θέση από την 17η και η Θεσσαλονίκη στην 47η από την 70η. Υπάρχει momentum αλλά και τεράστια δυναμική που δεν έχει αξιοποιηθεί.
Όπως τονίστηκε, ένα συνέδριο 1.500 ατόμων τριών – τεσσάρων ημερών, αφήνει άμεσο τζίρο 1-5 εκατ. ευρώ, ενώ η συνολική κατά κεφαλή δαπάνη κυμαίνεται από 1.000-7.000 ευρώ/άτομο.
Ένα Corporate meeting 500 ατόμων τριών ημερών, αφήνει άμεσο τζίρο 800.000 - 1,5 εκατ. ευρώ και συνολική κατά κεφαλή δαπάνη 1.500-4.000 ευρώ/άτομο. Ένα Incentive trip 100 ατόμων τριών ημερών, φέρνει άμεσο τζίρο 300 χιλ.-500 χιλ. ευρώ και συνολική κατά κεφαλή δαπάνη 3.000-10.000 ευρώ/άτομο.
Ο παγκόσμιος συνεδριακός τζίρος είναι στο 1,7 τρισ. ευρώ, ενώ ο τζίρος που γίνεται στην Ε.Ε. φτάνει στα 425 δισ. ευρώ.
Η Ελλάδα βρίσκεται στην 47η θέση παγκοσμίως στο άμεσο εισόδημα από συνέδρια, που φτάνει στο 1,1 δισ. ευρώ, με τη χώρα να υστερεί έναντι των γειτονικών ανταγωνιστικών τουριστικών brands, καθώς η Ισπανία βρίσκεται στην 12η θέση παγκοσμίως με έσοδα 12 δισ. ευρώ και η Πορτογαλία στην 32η θέση με έσοδα 2,6 δισ. ευρώ. Σημειώνεται πως απαιτείται από δύο έως και τέσσερα χρόνια για τη διεκδίκηση, την κατάθεση φακέλου ολοκληρωμένης πρότασης και κατόπιν την ετοιμασία ενός συνεδρίου (εύρεση χορηγών, καταλύματα, εισιτήρια, προγραμματισμός πάνελ κ.ο.κ.).
Πάγιο αίτημα για τη δημιουργία μητρώου
Ένα αίτημα των επαγγελματιών του χώρου είναι ότι η καθυστέρηση επιστροφής του ΦΠΑ από το κράτος φτάνει έως και πέντε χρόνια, ενώ τονίστηκε το έλλειμμα που υπάρχει ευρύτερα με την αναγνώριση της προσφοράς και της σημαντικότητας του συγκεκριμένου κλάδου.
Επίσης, δεν υπάρχει μητρώο συνεδρίων στην Ελλάδα, κάτι που κρατάει την εικόνα θολή και συγκεχυμένη για το πραγματικό εκτόπισμα του κλάδου. Μητρώο κρατείται μόνο για τα ιατρικά και φαρμακευτικά συνέδρια, που όμως είναι ένα μόνο κομμάτι αυτής της δραστηριότητας. Το μητρώο είναι απαραίτητο για τη στατιστική, για να «ζυγίζεται» η πορεία του κλάδου, η ζήτηση, η θεματολογία, ποιες δουλειές χάνονται και ποιες προχωρούν, ενώ θα βοηθήσει ώστε να δοθούν πόροι και προβολή.
Η ύπαρξη μητρώου θα βοηθήσει να καταγραφεί εκτενώς αυτή η αγορά μέσω έγκυρων στατιστικών στοιχείων, κάτι που θα διασφαλίσει και την είσπραξη και των έμμεσων ή άμεσων φόρων, τον έλεγχο του αποδοτέου ΦΠΑ και συνάμα θα παρέχει προστασία της νόμιμης εργασίας και της διοργάνωσης συνεδριών από επαγγελματίες - επιχειρηματίες του χώρου.
Επίσης τονίστηκε η απουσία Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου, κάτι που δεν επιτρέπει στη χώρα μας να διεκδικήσει συνέδρια άνω των 5.000 ατόμων, τη στιγμή που άλλες χώρες είναι σε θέση να φιλοξενήσουν διοργανώσεις άνω των 15.000 ατόμων στην ίδια αίθουσα.
Πάντως, τα μέλη του κλάδου τόνισαν ότι το 2022 πάει για ρεκόρ, καθώς λόγω των πολλαπλών ακυρώσεων τη διετία της πανδημίας, υπήρξε ριμπάουντ φέτος, ενώ υπάρχουν πολλές κρατήσεις έως το 2026, με τους οιωνούς να διαγράφονται εξαιρετικοί. Και το 2023 θα είναι μια καλή χρονιά.