ΓΔ: 1395.07 -0.18% Τζίρος: 52.04 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:56:00 DATA
Φώτο: Shutterstock

Απογειώθηκε η αεροπορική κίνηση και πλησιάζει ολοταχώς το ρεκόρ του '19

Κάτω από 10% ήταν τον Ιούνιο η διαφορά της διεθνούς επιβατικής κίνησης από ρεκόρ του 2019. Προστίθενται νέες εταιρείες και δρομολόγια. Αναμένεται αύξηση προγραμματισμένων πτήσεων από ΗΠΑ κατά 60% σε σχέση με το 2019.

Κλείνει η ψαλίδα της επιβατικής κίνησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών το 2022 συγκριτικά με το έτος – ρεκόρ του 2019. Μολονότι η φετινή χρονιά υστερεί ακόμη έναντι εκείνου του έτους, έχοντας και τεράστιες ιδιαιτερότητες, εντούτοις η τάση είναι ανοδική και η εκτίμηση λίαν αισιόδοξη για το «φουλ» της σεζόν. Την Πέμπτη και Παρασκευή, δύο νέες αεροπορικές εταιρείες ανακοίνωσαν τη σύνδεση των χωρών τους με το ΔΑΑ, με την Air Albania και την Athiopia Airlines να έχουν ήδη ξεκινήσει δρομολόγια.

Κύρια χαρακτηριστικά της φετινής σεζόν αναφορικά με το ταξιδιωτικό προφίλ της χώρας μας, είναι το ισχυρότατο momentum που καταγράφει η Αμερική που αποδεικνύεται ο ισχυρότερος καταλύτης για τον ελληνικό τουρισμό, αλλά και η εξαιρετική πορεία του ΔΑΑ που παρά τα τεράστια προβλήματα σε μεγάλα διεθνή αεροδρόμια, εξακολουθεί να έλκει διαρκώς νέες αεροπορικές εταιρείες, επιβεβαιώνοντας ότι το brand Ελλάδα είναι άκρως ελκυστικό διεθνώς.

Προς το παρόν οι επιπτώσεις στο ΔΑΑ και εν γένει στην πορεία του ελληνικού τουρισμού από τις τεράστιες αρρυθμίες λόγω έλλειψης προσωπικού και τις ακυρώσεις πτήσεων σε Χίθροου, Σαρλ Ντε Γκολ κ.α. είναι μικρές και διαχειρίσιμες. Υπάρχει βεβαίως φόβος για επίπτωση στους τουρίστες της τελευταίας στιγμής, καθώς οι πτήσεις που ακυρώνονται είναι χιλιάδες, όμως προς το παρόν η αντανάκλαση δεν είναι ανησυχητική.

Σημειώνεται ότι στο εξωτερικό καταγράφεται ένα πρωτοφανές ντόμινο ακυρώσεων, με μεγάλες ουρές στα γκισέ και χιλιάδες χαμένες αποσκευές, φαινόμενα που δεν είχαν ξαναπαρουσιαστεί στο παρελθόν, ειδικά μετά την επικράτηση των νέων τεχνολογικά αυτοματοποιημένων συστημάτων διαχείρισης. Σύμφωνα με πληροφορίες, μικρά προβλήματα με αποσκευές έχουν παρουσιαστεί και στο ΔΑΑ.

Παρά λοιπόν τις αντιξοότητες, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία, το ενεργειακό κόστος και η διαρκής παρουσία της πανδημίας, φέτος στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών προσγειώνονται πάνω από 65 αεροπορικές εταιρείες, φτάνοντας στα επίπεδα του 2019. Συγκριτικά με το 2021, φέτος υπάρχουν επτά νέες αεροπορικές εταιρείες ((Jet2, Condor, Flyr, AirAlbania, Euroflyer, TUS Airways και Ethiopian Airlines), οκτώ νέα δρομολόγια και πολλαπλή πύκνωση σε υφιστάμενες συνδέσεις.

Παράλληλα, με εννέα καθημερινά απευθείας δρομολόγια από και προς τις ΗΠΑ, άρα 63 πτήσεις την εβδομάδα, η σύνδεση με την Αμερική είναι μεγαλύτερη από ποτέ στο παρελθόν, στοιχείο που διαφοροποιεί και τη φετινή σεζόν, προσδίδοντάς της ένα επιπλέον ατού συγκριτικά με όλες τις παρελθούσες. Και τούτο διότι οι Αμερικανοί τουρίστες έχουν (μακράν) την υψηλότερη μέση κατά κεφαλή δαπάνη ανά ταξίδι.

Πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, η μέση δαπάνη των ταξιδιωτών από τις ΗΠΑ ήταν η υψηλότερη και διαμορφώθηκε σε 1.505 ευρώ, όταν, με βάση τα στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (INSETE), η Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη (ΜΚΔ) την περίοδο 2016-2019 σημείωσε αύξηση κατά 7,8% και διαμορφώθηκε από 934,9 ευρώ το 2016 σε 1.008,2 ευρώ το 2019.

Όπως τονίζει η Ιωάννα Παπαδοπούλου, επικεφαλής επικοινωνίας του ΔΑΑ, πλην των Αμερικανών που αποδεικνύονται καταλύτης για φέτος, παρατηρούνται αυξημένες εισροές Αυστριακών, Γάλλων και Βρετανών επισκεπτών, ενώ στασιμότητα δείχνει φέτος η γερμανική αγορά μολονότι παραμένει μία από τις παραδοσιακές δεξαμενές για τον ελληνικό τουρισμό. Η αύξηση των προγραμματισμένων πτήσεων από τις ΗΠΑ συγκριτικά με το ’19 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 60%.

Νέες εταιρείες και δρομολόγια

Αυτή την εβδομάδα, δύο αεροπορικές εταιρείες ανακοίνωσαν την έναρξη δρομολογίων από και προς την Αθήνα. Ο λόγος για την Air Albania, τον εθνικό αερομεταφορέα της Αλβανίας, ο οποίος ιδρύθηκε μόλις το 2018 και την Ethiopian Airlines, την κρατική αεροπορική εταιρεία της Αιθιοπίας που είναι ο μεγαλύτερος αεροπορικός όμιλος στην Αφρική.

Η Air Albania, όπως ανακοίνωσε την Πέμπτη σε συνέντευξη τύπου στην Αθήνα, προσθέτει την ελληνική πρωτεύουσα στο πτητικό της πρόγραμμα το οποίο περιλαμβάνει μέχρι στιγμής 14 απευθείας πτήσεις σε άλλους προορισμούς (Ρώμη, Μιλάνο, Μπολόνια, Πίζα, Μπέργκαμο, Βερόνα, Ζυρίχη, Βασιλεία, Λονδίνο, Ντίσελντοφ, Κωνσταντινούπολη, Αττάλεια, Μπόντρουμ) και επεκτείνεται μέσω της Κωνσταντινούπολης και της Turkish Airlines (κατέχει το 48% της Air Albania), σε όλο το δίκτυο του τουρκικού αερομεταφορέα.

Η Air Albania ξεκινά με τέσσερις εβδομαδιαίες πτήσεις Τίρανα - Αθήνα, οι οποίες θα πραγματοποιούνται κάθε Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή και Κυριακή.

Συνάμα, όπως ανακοίνωσε χθες σε έτερη συνέντευξη τύπου στην Αθήνα η Ethiopian Airlines, επανεκκινεί το δρομολόγιο Αντίς Αμπέμπα - Αθήνα, το οποίο είχε σταματήσει λόγω πανδημίας. Οι πτήσεις ήδη ξεκίνησαν από χθες, θα διεξάγονται τρεις σε εβδομαδιαία βάση και θα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, εξέλιξη σημαντική για το Ελ. Βενιζέλος, καθώς η Ethiopian διαθέτει ένα ευρύ δίκτυο στην Αφρική, διευκολύνοντας έτσι τις μετεπιβιβάσεις στην αφρικανική ήπειρο. Η σύνδεση με την Αιθιοπία θα είναι η τρίτη με αφρικανική χώρα για το ΔΑΑ μετά τις Αίγυπτο και Τυνησία.

Σημειώνεται πως η Ethiopian Airlines, με πιστοποίηση από το SKYTRAX ως Four Star Global Airline, είχε επιστρέψει στην Αθήνα το Δεκέμβριο του 2019 ύστερα από 19 χρόνια απουσίας, όμως σταμάτησε λόγω της πανδημίας. Με την προσθήκη της Αθήνας, το διεθνές δίκτυο της Ethiopian Airlines εξυπηρετεί 127 προορισμούς.

Η πορεία Μαΐου και Ιουνίου

Συνολικά τους πέντε πρώτους μήνες του 2022, η κίνηση στον ΔΑΑ ανήλθε σε 6,5 εκατ. επιβάτες και παρέμεινε μειωμένη κατά 24,4% σε σύγκριση με το 2019. Οι επιβάτες εσωτερικού παρέμειναν κάτω από τα επίπεδα του 2019 κατά 16,9% και οι διεθνείς κατά 27,8% το πεντάμηνο. Όμως, όσο προχωρά το έτος και μπαίνουμε στην κορύφωση της σεζόν, η κίνηση στα αεροδρόμια της χώρας ανακάμπτει περαιτέρω και η ψαλίδα με το 2019 κλείνει.

Συνολικά, στα ελληνικά αεροδρόμια και σύμφωνα με στοιχεία της ΥΠΑ, ο αριθμός των διακινηθέντων επιβατών ανήλθε, στους πρώτους πέντε μήνες, στα 14 εκατ., παρουσιάζοντας άνοδο 377,7%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, όπου είχαν διακινηθεί 2,9 εκατ. επιβάτες, ενώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, υπάρχει μείωση 14%.

Τον μήνα Μάιο η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου της Αθήνας ανήλθε στους 2,05 εκατ. επιβάτες, μειωμένη κατά 10,2% εν συγκρίσει με την κίνηση του 2019 που ήταν 2,61 εκατ. επιβάτες. Σε ακόμα καλύτερα επίπεδα μάλιστα σε σχέση με το 2019 κινείται ο αριθμός των πτήσεων, ο οποίος υπολείπεται μόλις 2,9% συγκριτικά με το 2019.

Ακόμη καλύτερη είναι η πορεία του Ιουνίου έως τώρα, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, η επιβατική κίνηση έχει ανακτήσει ποσοστό 94% αυτής του 2019, παρουσιάζοντας βελτίωση σε σχέση και με τον Μάιο που έφτασε στο 90%.

Σε κάθε περίπτωση, με τον αριθμό των πτήσεων να απέχει, αυτή τη στιγμή, μόλις 2,9% από τα επίπεδα του 2019, αυτή που έχει πλήρως ανακάμψει είναι η κίνηση εσωτερικού. Στη διεθνή επιβατική κίνηση, ο Ιούνιος παραμένει ακόμα, βάσει μη οριστικών στοιχείων, στο -9,1%, ενώ οι πτήσεις είναι λιγότερες κατά 8,4%.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δυνατό ξεκίνημα έτους για τον τουρισμό, επιβατική κίνηση πάνω από το 2019

Συγκρατημένη αισιοδοξία από παράγοντες του τουρισμού, αλλά και προβληματισμός για πιθανές επιδράσεις από την τραγωδία στα Τέμπη. Ισχυρός προορισμός η Αθήνα, αυξημένο ενδιαφέρον για το παραλιακό μέτωπο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι κρύβει ο ξαφνικός πόλεμος της Ryanair για τις χρεώσεις στο αεροδρόμιο

Γιατί η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στον κόσμο μετά τις αμερικανικές κλείνει τη βάση στο Ελ. Βενιζέλος. Οι υψηλές χρεώσεις, το μοντέλο χαμηλού κόστους των Ιρλανδών και το σχέδιο του αεροδρομίου για νέα κίνητρα στις εταιρείες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται προσθήκη νέων διεθνών προορισμών στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Η διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του ΔΑΑ, Ιωάννα Παπαδοπούλου, τονίζει πως η φετινή χρονιά εξελίσσεται μέχρι στιγμής θετικά και από πλευράς επιβατικής κίνησης και από πλευράς πτήσεων.