Σε πυρετώδεις διαβουλεύσεις βρίσκονται τις τελευταίες εβδομάδες τράπεζες και υπουργείο Εργασίας ενόψει της εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας σε τράπεζες και σουπερμάρκετ πιλοτικά από την 1η Ιουλίου.
Πηγές του τραπεζικού κλάδου διατυπώνουν στο BusinessDaily τον προβληματισμό ως προς την εφαρμογή του νέου νόμου στον τραπεζικό κλάδο και εκτιμούν ότι «απαιτούνται 3-6 μήνες δοκιμαστικής λειτουργίας προκειμένου να αντιμετωπιστούν τυχόν αδυναμίες».
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, μια επιχείρηση παροχής υπηρεσιών -όπως είναι η τράπεζα- απασχολεί πολλές και διαφορετικές κατηγορίες εργαζομένων, με διαφορετικές συμβάσεις και θέσεις στην ιεραρχία, αλλά και διαφορετική φύση εργασιακής σχέσης. Επίσης, οι τράπεζες διατηρούν ένα υψηλό ποσοστό τηλεργασίας, το οποίο μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις έχει παγιωθεί υπό τη μορφή υβριδικού μοντέλου φυσικής και εξ αποστάσεως εργασίας, όπως αυτό που ανακοίνωσε χθες, Τρίτη, η Eurobank.
Στη σύσκεψη μεταξύ του επιτελείου του υπουργείου Εργασίας και εκπροσώπων των τραπεζών που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Πέμπτη, διατυπώθηκαν επίσης ενστάσεις εκ μέρους των τραπεζικών διοικήσεων σε ό,τι αφορά την τεχνική ετοιμότητα να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ωρομέτρησης που συνεπάγεται η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, δεδομένου ότι οι προδιαγραφές δόθηκαν από το υπουργείο Εργασίας λίγες εβδομάδες νωρίτερα, με αποτέλεσμα να μην έχουν προλάβει να αναπτύξουν τα κατάλληλα τεχνικά συστήματα. Ο νέος εργασιακός νόμος 4808/2021 έχει ψηφιστεί, πάντως, ήδη από το περασμένο καλοκαίρι.
Τι λέει το υπουργείο Εργασίας
Απαντώντας στους προβληματισμούς των τραπεζών, το υπουργείο Εργασίας παρουσίασε στην ίδια συνάντηση μια πλήρη και δομημένη λύση ωρομέτρησης που έχει αναπτύξει σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η οποία λειτουργεί με σάρωση QR code -μια εφαρμογή αντίστοιχη, δηλαδή, με το πιστοποιητικό εμβολιασμού.
Αυτό που χρειάζεται είναι οι τράπεζες να εξασφαλίσουν τη διαθεσιμότητα φορητής συσκευής (tablet ή κινητό τηλέφωνο) στην είσοδο και έξοδο των τραπεζικών καταστημάτων ή άλλων κτηρίων όπου θα σαρώνεται ο προσωπικός QR code κάθε εργαζομένου (είτε από το κινητό, ή εκτυπωμένος). Τα συστήματα σάρωσης, υπογραμμίζουν στο BD πηγές του υπουργείου, είναι πλήρως εξατομικευμένα για τον κάθε εργοδότη και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τρίτα μέρη -σε αντίθεση με ό,τι ίσχυε για τα πιστοποιητικά εμβολιασμού.
Στο σημείο αυτό, τραπεζικοί κύκλοι διατυπώνουν τον προβληματισμό τους για την ανάγκη απασχόλησης μεγάλου αριθμού εργαζομένων που θα σαρώνουν τα QR codes στην είσοδο/έξοδο των κτηρίων με προσωπικό που υπερβαίνει τα 500 ή, ακόμα, και τα 600 άτομα.
Παρά τους επιμέρους προβληματισμούς των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων, πάντως, πηγές του υπουργείου Εργασίας εκτιμούν ότι το μέτρο της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας είναι εφικτό να εφαρμοστεί εγκαίρως και πλήρως σε δύο κλάδους όπου το ποσοστό της παραβατικότητας εκτιμάται ότι είναι πολύ περιορισμένο, τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ. Υπογραμμίζουν δε ότι τόσο η ενεργοποίησή του την 1η Ιουλίου, όσο και η καθολική εφαρμογή του, συνιστούν ανελαστικές προτεραιότητες του υπουργείου και της κυβέρνησης, ευρύτερα. Από την πλευρά τους στελέχη τραπεζών σημειώνουν ότι οι συζητήσεις για το θέμα με το υπουργείο συνεχίζονται.