Στην τελική ευθεία μπαίνει η ο διαγωνισμός για την επιλογή των ιδιωτών που θα αναλάβουν τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης, αφού δόθηκε από την αρμόδια διυπουργική επιτροπή για τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτών η έγκριση ώστε να περιληφθεί το έργο, προϋπολογισμού 292 εκατ. ευρώ, στις συμβάσεις ΣΔΙΤ.
Η διάρκεια της σύμβασης ΣΔΙΤ θα είναι συνολικά 12 χρόνια, ενώ ο διαγωνισμός θα προκηρυχθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα, όπως τονίζει το υπουργείο Υποδομών, το οποίο προσθέτει ότι η υλοποίηση του έργου μέσω ΣΔΙΤ εξασφαλίζει την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης, ενώ ο κίνδυνος διαθεσιμότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών μεταφέρεται στον ιδιωτικό φορέα, χωρίς καμία ευθύνη και πρόσθετο κόστος να βαρύνει το Δημόσιο.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής υπογράμμισε ότι: «επιλέγουμε να προχωρήσουμε με αυτόν τον τρόπο, ο οποίος μας προσφέρει αυστηρό χρονικό ορίζοντα και κλίμακα κόστους σε όλη τη διάρκεια της σύμβασης, ενώ η αμοιβή του αναδόχου θα συνδέεται με την ποιότητα των υπηρεσιών.
Δεν χρειάζεται να αναφερθούμε επί μακρόν στο γεγονός ότι η προηγούμενη κυβέρνηση, που έλεγε ότι θα ξεκινούσε το Μετρό Θεσσαλονίκης, δεν είχε κάνει απολύτως τίποτε, ούτε σ’ αυτόν τον τομέα, στον φορέα λειτουργίας του.
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί σε πλήρη λειτουργία στο τέλος του 2023, αλλάζοντας την εικόνα της πόλης, αναβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων και φέρνοντας νέες θέσεις εργασίας. Στο τέλος του 2023 θα διαψεύσουμε στην πράξη τις δυνάμεις της ακινησίας».
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης δήλωσε πως «από την πρώτη ημέρα δεσμευτήκαμε ότι η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα πλήρες και λειτουργικό μετρό έως το τέλος του 2023. Η έγκριση του διαγωνισμού ΣΔΙΤ για τον Φορέα Συντήρησης και Λειτουργίας του Μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο, ένα ακόμα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά και απόδειξη της αποφασιστικότητάς μας να κάνουμε πραγματικότητα την υπόσχεσή μας στους Θεσσαλονικείς. Με πολλή δουλειά και ουσία, κάνουμε τα βήματα που δεν είχαν γίνει για χρόνια» ανέφερε.
Σημειώνεται ότι η κοινοπραξία που θα επικρατήσει στο διαγωνισμό θα παρέχει το σύνολο των υπηρεσιών, από τον καθαρισμό και την ασφάλεια του μετρό Θεσσαλονίκης μέχρι τη συντήρηση και αναβάθμιση του δικτύου και των συρμών. Επιπλέον θα λειτουργεί το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο έχει αναλάβει να εγκαταστήσει κοινοπραξία υπό την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.
Ενδιαφέρον για την σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να δείξει σίγουρα η ιαπωνική Hitachi Rail, που συμμετέχει και στην κοινοπραξία κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης αλλά και στην κοινοπραξία που λειτουργεί σήμερα το μετρό της Κοπεγχάγης. Στους πιθανούς ενδιαφερόμενους περιλαμβάνονται και η ιταλική ΑΤΜ, που συνεργάζεται με την Hitachi στην Κοπεγχάγη, αλλά και ο γαλλικός όμιλος Keolis, κ.α.
Η έγκαιρη ολοκλήρωση του διαγωνισμού είναι απαραίτητη, καθώς θα απαιτηθούν δοκιμές αρκετών μηνών. Οι συρμοί του μετρό Θεσσαλονίκης θα κυκλοφορούν χωρίς οδηγό.
Το προφίλ του έργου
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης ξεκινά βορειοδυτικά από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Διασχίζοντας υπόγεια το κέντρο της πόλης, καταλήγει νοτιοανατολικά. Περιλαμβάνει 18 σταθμούς συνολικά, στην κεντρική γραμμή, μήκους 9,6 χλμ, και στην επέκταση προς Καλαμαριά, μήκους 4,6 χλμ.
Περίπου 360.000 επιβάτες αναμένεται να χρησιμοποιούν το δίκτυο σε καθημερινή βάση, όταν θα λειτουργεί με τη μεγίστη χωρητικότητα. Ήδη έχουν παραληφθεί και εκτελούν δοκιμαστικά δρομολόγια 18 υπερσύγχρονοι, driverless, συρμοί, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται διαγωνισμός για την προμήθεια άλλων 15 συρμών.
Το συνολικό ποσοστό υλοποίησης οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης ανέρχεται στο 85%. Οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε όλες τις θέσεις του έργου, πλην του σταθμού Βενιζέλου, όπου βρίσκεται στο 97%.