Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να κατατεθεί προς έγκριση από τη Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ο διαγωνισμός για την επιλογή του ιδιωτικού φορέα που θα λειτουργήσει το μετρό Θεσσαλονίκης. Το τεύχος δημοπράτησης του διαγωνισμού, ύψους άνω των 400 εκατ. ευρώ, βρίσκεται πλέον στο γραφείο του υπουργού Υποδομών Κ. Καραμανλή για τελικές παρατηρήσεις.
Το έργο τόσο της Αττικό Μετρό και των συμβούλων της, όσο και του υπουργείου Υποδομών δεν είναι εύκολο, καθώς είναι η πρώτη φορά που προωθείται στη χώρα μας διαγωνισμός για ιδιωτικό φορέα που θα λειτουργεί δίκτυο σταθερής τροχιάς. Εκτός από την προσεκτική μελέτη των τεχνικών και οικονομικών παραμέτρων θα απαιτηθούν και νομοθετικές ρυθμίσεις.
Παρά τις συνεχείς προσφυγές για το μετρό Θεσσαλονίκης, με αφορμή τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου, θέμα που η κυβέρνηση θεωρεί πως έχει λήξει μετά τις θετικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), στο υπουργείο διατηρούν το στόχο ολοκλήρωσης του έργου στο τέλος του 2023. Για να λειτουργήσει όμως το μετρό απαιτείται να έχει επιλεγεί η εταιρεία που θα το διαχειρίζεται, αλλά και να προχωρήσει στις απαραίτητες, πολύμηνες, δοκιμές των συρμών που θα λειτουργούν χωρίς οδηγό.
Ενδιαφέρον για την σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να δείξει σίγουρα η ιαπωνική Hitachi Rail, που συμμετέχει και στην κοινοπραξία κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης αλλά και στην κοινοπραξία που λειτουργεί σήμερα το μετρό της Κοπεγχάγης. Στους πιθανούς ενδιαφερόμενους περιλαμβάνονται και η ιταλική ΑΤΜ, που συνεργάζεται με την Hitachi στην Κοπεγχάγη, αλλά και ο γαλλικός όμιλος Keolis, οι ολλανδικοί σιδηρόδρομοι (Nederlandse Spoorwegen), κ.α. Στις κοινοπραξίες θα συμμετέχουν και εγχώριοι όμιλοι που θα αναλάβουν υπηρεσίες συντήρησης κ.α..
Στην Κοπεγχάγη, ένα από τα τελευταία παραδείγματα λειτουργίας γραμμής μετρό χωρίς οδηγό από ιδιώτη, δημιουργήθηκε πρώτα ένας κρατικός οργανισμός που εποπτεύει την τήρηση της σύμβασης παραχώρησης και στη συνέχεια προχώρησε ο διαγωνισμός. Τη σύμβαση ανέλαβε η Metro Service A/S στην οποία συμμετέχουν η ιταλική Azienda Trasporti Milanesi (ATM) και η ιαπωνική Hitachi Rail STS. Η ΑΤΜ είναι ο δημοτικός φορέας μέσων μαζικής μεταφοράς του Μιλάνου. Η Hitachi είναι ήδη μέλος της κοινοπραξίας κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης μετά και την εξαγορά της ιταλικής Ansaldo.