ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Endysi, Rouxa, Lianiki
Πηγή: Unsplash

Πίεση στον κλάδο ένδυσης από την αύξηση 50% στα κόστη της παραγωγής

Μεγάλη αύξηση εξαγωγών, κατά 20% μέσα στο 2021, αλλά ο κλάδος αντιμετωπίζει πολύ μεγάλες αυξήσεις στο κόστος παραγωγής. Απογοητεύουν οι χειμερινές εκπτώσεις, πτώση τζίρου κατά 20%.

Σημαντική ανάκαμψη κατέγραψαν οι ελληνικές εξαγωγές ενδυμάτων το 2021, καλύπτοντας σε έναν βαθμό τις απώλειες της πρώτης πανδημικής περιόδου, ενώ το τρέχον έτος αποτελεί ακόμη ερωτηματικό, δεδομένων των έντονων πληθωριστικών πιέσεων που συμπιέζουν τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων.

Όπως σημειώνει στο BD ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Έτοιμου Ενδύματος (ΣΕΠΕΕ), κ. Θεόφιλος Ασλανίδης, το 2022 προβλεπόταν να είναι η χρονιά «ισοφάρισης» με το 2019 σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις και το εμπορικό ισοζύγιο των ελληνικών επιχειρήσεων ένδυσης, ωστόσο η υποτονική αγοραστική κίνηση των πρώτων εβδομάδων της χρονιάς, λόγω των πληθωριστικών πιέσεων αλλά και του νέου πανδημικού κύματος, περιορίζουν τις προσδοκίες.

«Σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις μας, το 2021 έκλεισε με αύξηση των ελληνικών εξαγωγών ενδυμάτων σε ποσοστό 20% περίπου συγκριτικά με το 2020, ποσοστό που είναι αρκετά ικανοποιητικό, δεδομένων των περιορισμών που ίσχυαν ουσιαστικά μέχρι και τον περσινό Απρίλιο», επισημαίνει ο κ. Ασλανίδης.

Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι από το φθινόπωρο ξεκίνησε μία επιβράδυνση στην κατανάλωση η οποία συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, δημιουργώντας έντονη αβεβαιότητα για το μέλλον. «Οι επιχειρήσεις βρίσκονται αντιμέτωπες με τουλάχιστον 50% αύξηση τιμών στις πρώτες ύλες, τετραπλασιασμό του κόστους ενέργειας και αντίστοιχα πολλαπλασιασμό του μεταφορικού κόστους. Στο περιβάλλον αυτό, η αύξηση των τιμών λιανικής θα αποτελούσε μονόδρομο. Ωστόσο, με δεδομένο ότι και η κατανάλωση περιορίζεται, η λύση δεν είναι τόσο προφανής».

Σημειώνεται ότι κατά το εννεάμηνο του 2021, οι λιανικές πωλήσεις ενδυμάτων στην χώρα μας ενισχύθηκαν κατά 24,7% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, ενώ και οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 19,2% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος.

Απογοήτευσαν οι εκπτώσεις

Πλέον ωστόσο, το δυσχερές οικονομικό περιβάλλον κατά τις πρώτες εβδομάδες του 2022 αναδεικνύουν και εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου. Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, η κίνηση την περίοδο των φετινών χειμερινών εκπτώσεων είναι εξαιρετικά απογοητευτική, με εκπροσώπους του εμπορίου να σημειώνουν ότι ο τζίρος είναι μειωμένος έως και 20% συγκριτικά με πέρσι.

Σύμφωνα μάλιστα με τον Εμπορικό Σύλλογο Αθήνας, ο Ιανουάριος υπήρξε «δραματικός» ως προς την αγοραστική κίνηση και τους τζίρους, εξαιτίας της έξαρσης της πανδημίας. Σημάδια βελτίωσης εμφανίζει μέχρι στιγμής ο Φεβρουάριος, σύμφωνα με τον ΕΣΑ, εντούτοις παραμένει έντονα πτωτικός συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, την τελευταία εκπτωτική περίοδο προ πανδημίας, προφανώς συμπαρασύροντας το σύνολο της περιόδου σε αρνητική τροχιά και διαψεύδοντας τις αρχικές προσδοκίες για βελτίωση του κλίματος.

Βελτιώνεται το ισοζύγιο

Σε ό,τι αφορά τέλος το εμπορικό ισοζύγιο της Ελλάδας σε είδη ένδυσης/κλωστοϋφαντουργίας κατά την περσινή χρονιά, τα στοιχεία του ΣΕΠΕΕ δείχνουν ενθαρρυντική ανάκαμψη ως προς τις ελληνικές εξαγωγές ρούχων ειδικότερα στην αγορά της Ισπανίας.

Ο τζίρος εκτιμάται ότι άγγιξε τα 50 εκατ ευρώ πέρσι, από 43 εκατ. ευρώ το 2019, εμφανίζοντας σημάδια δυναμικής ανάπτυξης. Το συγκεκριμένο στοιχείο είναι σημαντικό δεδομένου ότι η ισπανική αγορά, η πέμπτη σημαντικότερη αγορά για τις ελληνικές επιχειρήσεις, κατέγραψε δυναμική ανάκαμψη το τελευταίο τρίμηνο σε ό,τι αφορά την κατανάλωση.

Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της αντίστοιχης Ένωσης λιανεμπόρων μόδας ACOTEX, τον Ιανουάριο οι πωλήσεις λιανικής αυξήθηκαν κατά 35% συγκριτικά με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, πλησιάζοντας πολύ τα προ πανδημίας επίπεδα. Σημειώνεται ότι το 2021 οι πωλήσεις ενδυμάτων και υποδημάτων στην ισπανική αγορά άγγιξαν σε αξία τα 20 δισ. ευρώ, με το σύνολο των εμπορικών καταστημάτων να υπολογίζονται σε περισσότερα από 47.000.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προσφορές ακόμη και 80% στην αγορά αλλά οι καταναλωτές δεν συγκινούνται

Ο Οκτώβριος έκλεισε με κάμψη πωλήσεων έως 25% στα είδη ένδυσης κι υπόδησης, ενώ κι ο Νοέμβριος μέχρι στιγμής εξελίσσεται υποτονικά, προϊδεάζοντας για μειωμένο τζίρο σε σχέση με την περυσινή περίοδο της Black Friday.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε τροχιά πτώσης οι εξαγωγές ενδυμάτων, ισχυρές πωλήσεις στο εσωτερικό

Κατά 16,6% αυξήθηκαν οι πωλήσεις του κλάδου ένδυσης στην Ελλάδα, αλλά υποχώρησαν κατά 10,2% το πρώτο εξάμηνο. Κάμψη της ζήτησης στην Ευρώπη και αποκατάσταση της εφοδιαστικής αλυσίδας πιέζουν τις εξαγωγές.
cosmetics
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα ύψη οι εξαγωγές καλλυντικών, θα ανέλθουν φέτος σε 600 εκατ.

Με ρυθμό ανάπτυξης 3,5% προβλέπεται ότι θα κινηθεί η ελληνική αγορά καλλυντικών το 2023, πρωταγωνιστούν στην αύξηση πωλήσεων τα φαρμακεία. Ανατιμήσεις λόγω της αύξησης τιμών στις πρώτες ύλες, αλλά και συνέχιση προσφορών.