Δυσοίωνες εμφανίζονται οι προοπτικές για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη μικρή λιανική και πιο συγκεκριμένα για τα περίπτερα. Μπορεί στο παρελθόν το άνοιγμα ενός περιπτέρου να αποτελούσε μια επαγγελματική διέξοδο, η οποία διασφάλιζε στο χειρότερο σενάριο ένα αξιοπρεπές εισόδημα για τον ιδιοκτήτη του, με αποτέλεσμα να «ξεφυτρώνουν» σαν τα μανιτάρια στους κεντρικούς και όχι μόνο δρόμους των πόλεων ανά την Ελλάδα, ωστόσο τα τελευταία χρόνια ο συγκεκριμένος κλάδος έχει περιέλθει σε μαρασμό.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που εκπόνησε η ICAP και παρουσίασε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, η εγχώρια αγορά των περιπτέρων τα τελευταία δέκα χρόνια ακολουθεί διαρκώς μια φθίνουσα πορεία, την ίδια στιγμή που τα μίνι μάρκετ και τα νέου τύπου convenience stores, τα οποία μεταξύ άλλων προσφέρουν και καφέ, φαίνεται να κερδίζουν συνεχώς έδαφος. Είναι ενδεικτικό ότι κατά την τελευταία δεκαετία έβαλε λουκέτο το 46% των περιπτέρων, καθώς μειώθηκαν από 9.904 το 2010 σε 4.985 το 2020. Σύμφωνα με τους κύκλους της αγοράς, ένας από τους λόγους που έχει συμβάλει στην παρακμή των μικρών σημείων πώλησης είναι ότι οι οδηγοί, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό ποσοστό των πελατών, πλέον αναζητούν μεγαλύτερη ευκολία και περισσότερο χώρο στάθμευσης.
Από την άλλη, η αύξηση της δημοφιλίας των μίνι μάρκετ σχετίζεται και με την πτώση της αξίας των ακινήτων καθώς ελευθερώθηκαν αρκετά μαγαζιά «γωνία» σε διάφορες γειτονιές σε όλη την χώρα. Σε αυτό το περιβάλλον ήρθαν να προστεθούν και οι ιδιαίτερες συνθήκες που έφερε η πανδημία του κορονοϊού, η οποία σύμφωνα με τους εκπροσώπους του κλάδου «έμαθε» κυρίως τη νέα γενιά τα τελευταία δύο χρόνια να αγοράζει μέσω διαδικτύου, εντείνοντας ακόμη περισσότερο τον ανταγωνισμό. Μέσα από αυτή τη διαδικασία κερδισμένοι βγήκαν οι μεγάλοι παίκτες του λιανεμπορίου, την ίδια στιγμή που τα περίπτερα συνεχίζουν να μετρούν απώλειες. Σε αυτό θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η πτωτική τάση που καταγράφουν τα είδη καπνού, τα οποία διαχρονικά αποτελούν τη ναυαρχίδα των προϊόντων για τις πωλήσεις των περιπτέρων.
Με απώλειες 70 εκατ. θα κλείσει ο φετινός τζίρος των περιπτέρων
Με βάση λοιπόν την έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, στο οποίο εντάσσονται 2.200 περίπτερα, ο τζίρος του κλάδου το 2020 εκτιμάται ότι υποχώρησε κατά 13,8%, χάνοντας 196 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019 και έκλεισε στα 1,23 δισ. ευρώ. Το 2021 δεν αναμένεται καλύτερο, καθώς προβλέπεται ότι ο τζίρος των περιπτέρων θα συνεχίσει να συρρικνώνεται με τη μείωση να υπολογίζεται σε ποσοστό 5,7% ήτοι 70 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με πέρυσι, αγγίζοντας τα 1,155 δισ. ευρώ.
Σημαντική ήταν η αύξηση των ζημιογόνων επιχειρήσεων του κλάδου το 2020 καθώς το 65% του συνόλου «μπήκε» μέσα. Η συγκεκριμένη εικόνα παρουσίασε φέτος βελτίωση με τις ζημιογόνες επιχειρήσεις να πέφτουν στο 34,7% του συνόλου ενώ εκτιμάται ότι θα υπάρξει αύξηση του ποσοστού των κερδοφόρων σε 34%. Παρά το δυσμενές οικονομικό κλίμα στο οποίο καλούνται να δραστηριοποιηθούν, ωστόσο το 67% των ιδιοκτητών περιπτέρου δεν θεωρεί πιθανή την ένταξή του σε δίκτυο με άλλες επιχειρήσεις ενώ το 20,3% δίνει μια μικρή πιθανότητα. Τέλος, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι περισσότεροι από 6 στους 10 επιχειρηματίες της μικρής λιανικής δηλώνουν ότι δεν υπάρχουν παράγοντες που να εμποδίζουν την πρόσβαση τους σε χρηματοδοτικά προϊόντα.