Σε πόλο έλξης μεγάλων τουριστικών επενδύσεων εξελίσσεται η ελληνική αγορά, καθώς ο τουρισμός συνέχισε να ανακάμπτει το τρίτο τρίμηνο, με ενισχυμένη ζήτηση για αναβαθμισμένες υπηρεσίες φιλοξενίας. Παρά την ανάκαμψη, όμως, ειδικοί του χώρου τονίζουν ότι η αγορά του τουρισμού δεν πρόκειται να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 μέχρι το 2023, και όχι το 2022, όπως υποστηρίζουν κυβερνητικοί παράγοντες.
Νέες επενδύσεις δρομολογούνται για resort στην Μύκονο, την Κρήτη, την Κέρκυρα και την Ζάκυνθο, σύμφωνα με στοιχεία από την Arbitrage RE, μετά από την ανακοίνωση προ ολίγων ημερών ότι η Sani/Ikos εισέρχεται στην αγορά της Κρήτης με επένδυση προϋπολογισμού 125 εκατ. ευρώ.
Οι επενδυτικές κινήσεις στον τουρισμό
Πηγή: Arbitrage RE
Πού γίνονται οι νέες επενδύσεις
Σε δηλώσεις του στο Businessdaily.gr, ο Βασίλης Φωτόπουλος, Associate Director, Hospitality Lead στην Arbitrage RE, εξηγεί ότι «η Ελλάδα γίνεται πια πόλος έλξης μεγάλων τουριστικών επενδύσεων που θα προσελκύσουν πολυτελή τουρισμό». «Η ζήτηση για ξενοδοχειακά ακίνητα από ξένους και εγχώριους θεσμικούς επενδυτές ουσιαστικά δε σταμάτησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ νέοι αξιόπιστοι και διεθνούς βεληνεκούς επενδυτές εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους για τοποθέτησή τους στην ελληνική αγορά», υπογραμμίζει ο κ. Φωτόπουλος.
«Η ζήτηση επικεντρώθηκε σε δύο κυρίως κατηγορίες, σε ξενοδοχεία πόλης με ανάγκες για ανακαίνιση και σε μονάδες μεγάλης κλίμακας (resort hotels) σε δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς με δυνατότητες αναβάθμισης, αλλά και ανάληψης της διαχείρισής τους από διεθνή brands», προσθέτει ο ίδιος.
Ανάμεσα στις νέες μονάδες που πρόκειται να ανοίξουν της πόρτες τους το 2022 είναι το πεντάστερο ξενοδοχείο Once in Mykonos, που βρίσκεται στον Ορνό (διαχείριση Louis Hotels), και το One & Only Aesthesis στα Αστέρια Γλυφάδας, που θα διαθέτει 127 δωμάτια, σουίτες και βίλες. Αποτελεί μια συνεργασία της ιδιοκτήτριας εταιρείας του brand Kerzner International με την Grivalia Hospitality S.A.
Πέραν από την ανθεκτικότητα του χώρου, τα ξένα ξενοδοχειακά brands εντοπίζουν ευκαιρίες για αναβάθμιση των ξενοδοχείων στην Ελλάδα, ειδικότερα στην Αθήνα.
Μια σειρά από νέες ξενοδοχειακές μονάδες ανοίγουν στο κέντρο της Αθήνας σε επενδύσεις που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 100 εκατ. ευρώ μόνο για το 2022. Πρόκειται για έργα που αφορούν είτε την αγορά και την ανακαίνιση, είτε τη μίσθωση και εκ βάθρων ανακατασκευή παλιών κτιρίων, προκειμένου να λειτουργήσουν ως ξενοδοχεία. Εταιρείες επενδύσεων και ανάπτυξης ακινήτων, όπως η Prodea Investments, η Dimand Real Estate, αλλά και ξενοδοχειακές αλυσίδες, όπως ο όμιλος Fattal και η Brown Hotels, συγκαταλέγονται μεταξύ των επενδυτών.
Ανάκαμψη το 2023...και βλέπουμε
Την ίδια στιγμή, η ελληνική αγορά τουρισμού δείχνει να ανακάμπτει, αλλά νέες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ολική επαναφορά το 2023, και όχι το 2022, όπως προέβλεψε πρόσφατα ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο τηλεοπτικό δίκτυο Sky News.
Επικαλούμενη στοιχεία από την Tourism Economics, η εταιρεία συμβούλων GBR εκτιμά ότι θα σημειωθεί ισχυρή άνοδος το 2022, αλλά «η πλήρης ανάκαμψη αναμένεται το 2023, ενώ τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων στην Ελλάδα προβλέπεται να ανακάμψουν το 2024».
Στοιχεία δείχνουν, επίσης, ότι ο τουρισμός στην Ελλάδα ανεβαίνει πιο γρήγορα από την Ισπανία, αλλά όχι με τον ίδιο ρυθμό που συμβαίνει στην γειτονική Τουρκία. Περίπου 8,6 εκατομμύρια διεθνείς τουρίστες ταξίδεψαν στην Ελλάδα την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου, σημειώνοντας πτώση 61% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019.
Για την ίδια περίοδο, η Ισπανία κατέγραψε 15 εκατομμύρια διεθνείς αφίξεις, οδηγώντας σε μια πτώση της τάξεως του 74% σε σχέση με το 2019, ενώ η αντίστοιχη μείωση στην Τουρκία φτάνει στο 55%, σύμφωνα με την GBR.