Ενώ στα τέλη Μαϊου μαθαίναμε πως οι όποιες ενστάσεις κατατεθούν στο διαγωνισμό των 515 εκατ. ευρώ για τις νέες ταυτότητες, τα νέα διαβατήρια και άλλα έντυπα ασφαλείας θα εξεταστούν ταχύτατα, έχουν περάσει τρεις μήνες χωρίς να υπάρχουν νεότερα.
Όσοι ασχολούνται με το διαγωνισμό υποστηρίζουν πως οι τρεις κοινοπραξίες που προκρίθηκαν στο τελικό στάδιο δίνουν σκληρή δικαστική μάχη ώστε να μην ανοίξει η προσφορά του ανταγωνιστή τους υπό τον φόβο πως θα είναι φθηνότερος και θα αναλάβει το μεγάλο έργο. Επιδιώκουν, δηλαδή, να αποκλείσουν τους ανταγωνιστές τους με το επιχείρημα πως δεν καλύπτουν τα τεχνικά κριτήρια.
Το παιχνίδι της διεκδίκησης φαίνεται πως δεν έχει εγκαταλείψει και μία από τις κοινοπραξίες που δεν πέρασε στην τελική φάση, το σχήμα της αμερικανικών συμφερόντων Idemia. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν πως η στάση του αμερικανικού παράγοντα θα παίξει κάποιο ρόλο στις τελικές αποφάσεις, αν και δεν υπάρχει εκπρόσωπός του σε αυτή τη φάση του διαγωνισμού. Κάποιοι άλλοι εκτιμούν πως η αλλαγή ηγεσίας στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, με την αποχώρηση του Μιχ. Χρυσοχοϊδη, ενδέχεται να επιταχύνει τις εξελίξεις.
Την μάχη δίνουν η κοινοπραξία της γαλλικής Thales (ελέγχει την Gemalto) με τον όμιλο Quest (Unisystems) αλλά και την ιαπωνική Toppan Printing που διαχειρίζεται σήμερα το σύστημα έκδοσης διαβατηρίων, η κοινοπραξία της γερμανικής Veridos (που διατηρεί μονάδα παραγωγής εντύπων ασφαλείας στη χώρα μας μέσω της Veridos Matsoukis) με τον ΟΤΕ και την Byte και η κοινοπραξία των Βέλγων της Zetes (που ελέγχει την ισραηλινή Pitkit Zetes Smartech που διαχειρίζεται το σύστημα εντύπων ασφαλείας του Ισραήλ) με την Space Hellas.
Όπως είχε γράψει το Business Daily, αρχικός στόχος του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, αλλά και του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που εμπλέκεται για την ψηφιακή ταυτοποίηση, ήταν να εκδοθούν οι πρώτες ταυτότητες στο πρώτο εξάμηνο του 2022, κάτι που πλέον φαντάζει απίθανο. Οι νέες ταυτότητες θα έχουν μορφή πιστωτικής κάρτας, θα ενσωματώνουν ηλεκτρονικό κύκλωμα (τσιπ), έγχρωμη φωτογραφία και την ψηφιακή υπογραφή του κατόχου. Επειδή θα υποστηρίζουν το τεχνολογικό πρότυπο eIDAS, που προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν θα λειτουργούν μόνο ως έγγραφα ταυτοποίησης αλλά και ως «κλειδιά» για συναλλαγές μέσω Διαδικτύου με το δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα.
Ο ανάδοχος του διαγωνισμού δεν θα αναλάβει να εκδίδει μόνο τις νέες ταυτότητες, αλλά και σειρά άλλων εντύπως ασφαλείας, από διπλώματα οδήγησης μέχρι ειδικές κάρτες για τους μετανάστες, κ.λπ. Πρόκειται να δαπανήσει περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ για να στηθεί ο τεχνολογικός εξοπλισμός σε κτίριο της Ελληνικής Αστυνομίας στην Λεωφόρο Συγγρού, αλλά και για την εγκατάσταση των απομακρυσμένων μηχανημάτων έκδοσης εντύπων ασφαλείας σε αστυνομικά τμήματα, πρεσβείες, υπουργεία (για τα διπλώματα), κ.α. Το κόστος του παραβόλου που θα πληρώνουν οι πολίτες για τη νέα ταυτότητα έχει οριστεί σε 10 ευρώ. Το τελικό κόστος του παραβόλου μπορεί να είναι μικρότερο αν ο ανάδοχος προσφέρει έκπτωση σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό.
Η σύμβαση θα είναι δεκαετής, με δυνατότητα παράτασης για άλλα πέντε έτη, με τον ανάδοχο να χρηματοδοτεί αρχικά την εγκατάσταση των υποδομών και στη συνέχεια να εισπράττει το παράβολο από την έκδοση νέων εντύπων ασφαλείας.