Τους νέους διαγωνισμούς για την επέκταση του δικτύου μέσων σταθερής τροχιάς στην Αττική και την Θεσσαλονίκη σχεδιάζουν στην Αττικό Μετρό και το υπουργείο Υποδομών μετά την υπογραφή της μεγάλης σύμβασης για το πρώτο τμήμα (Αλσος Βεϊκου – Γουδή) της γραμμής 4. Για τα περισσότερα έργα υπάρχουν σήμερα ζητήματα χρηματοδότησης, αλλά η προετοιμασία των διαγωνισμών προχωρά κανονικά, παράλληλα με την αναζήτηση πόρων.
Οι πρώτοι διαγωνισμοί, που θα προκηρυχθούν την επόμενη χρονιά, ξεκινούν από την επέκταση της γραμμής 2 του μετρό στο τμήμα Ανθούπολη – Ίλιον με τρεις σταθμούς και προϋπολογισμό 350 – 400 εκατ. ευρώ. Μέσα στην επόμενη χρονιά εκτιμάται πως θα προχωρήσει και ο διαγωνισμός – που εκκρεμεί εδώ και χρόνια – για την υπογειοποίηση της γραμμής 1 του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου στο τμήμα Φάληρο – Πειραιάς με την προσθήκη του νέου σταθμού Καμίνια. Η επικαιροποίηση των μελετών βρίσκεται στο τελικό στάδιο και στο υπουργείο Υποδομών έχουν δεσμευτεί να προχωρήσουν γρήγορα τη διαδικασία. Το σχέδιο προβλέπει πως θα υπογειοποιηθούν 1,4 χιλιόμετρα γραμμής, με τον προϋπολογισμό του έργου στα 130 – 150 εκατ. ευρώ.
Εξασφαλισμένη χρηματοδότηση έχει, όμως, το επόμενο έργο που πρέπει να προχωρήσει γρήγορα γιατί έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Είναι ο διαγωνισμός για την προαστιακή γραμμή Άνω Λιόσια – Ελευσίνα – Μέγαρα, με αξιοποίηση της παλαιάς μετρικής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Πατρών. Ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών προβλέπει την αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής σε ηλεκροκινούμενη, συνολικού μήκους 36 χιλιομέτρων που θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια και θα καταλήγει στα Μέγαρα. Το έργο αναμένεται να προκηρυχθεί με προϋπολογισμό άνω των 100 εκατ. ευρώ.
Μέχρι το τέλος του μήνα ή στις αρχές Σεπτεμβρίου προκηρύσσει η ΕΡΓΟΣΕ τους έξι διαγωνισμούς, με ανταγωνιστικό διάλογο, για σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με λιμάνια της χώρας στους οποίους περιλαμβάνονται και οι επεκτάσεις του προαστιακού προς Λαύριο και Ραφήνα. Η επέκταση του προαστιακού στο τμήμα Κορωπί – Λαύριο είναι προϋπολογισμού 380 εκατ. ευρώ και θα περιλαμβάνει επτά στάσεις.
Η επέκταση προς τη Ραφήνα είναι πιο δύσκολη άσκηση από πλευράς τεχνικής υλοποίησης και οικονομικής βιωσιμότητας και εξετάζονται δύο σενάρια. Το κόστος έχει προϋπολογιστεί στα 300 εκατ. ευρώ. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρ. Βίνης είχε δηλώσει πρόσφατα πως οι δύο εναλλακτικές λύσεις για τη γραμμή των 17 χιλιομέτρων μπορούν να εφαρμοστούν και συνδυαστικά.
Η πρώτη λύση είναι η σύνδεση της υφιστάμενης στάσης του προαστιακού στην Παλλήνη μέσω του κατασκευασμένου σιδηροδρομικού διαδρόμου της οδού Σταυρού – Ραφήνας με το λιμάνι. Η δεύτερη είναι η σύνδεση του λιμανιού Ραφήνας μέσω της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής με τη βόρεια έξοδο του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Με βάση τις σημερινές μελέτες προβλέπονται σταθμοί στην Παλλήνη, την Αρτέμιδα και την Ραφήνα, αν εφαρμοστεί η πρώτη λύση.