Λύση σε προβλήματα που αντιμετωπίζει η αγορά Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας επιδιώκει να δώσει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με διατάξεις που έχει συμπεριλάβει στο νομοσχέδιο για τη διαχείριση αποβλήτων, που κατατέθηκε χτες στη Βουλή.
Όπως τονίζεται από το ΥΠΕΝ «με το νομοσχέδιο που καταθέσαμε προς ψήφιση αντιμετωπίζουμε κρίσιμα ζητήματα που αφορούν στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ εισάγονται και διατάξεις που συμβάλλουν στην ενίσχυση της παραγωγής ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας και στην επίτευξη των φιλόδοξων στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα για το έτος 2030».
Ανάμεσα σε αυτά που προωθεί το υπουργείο είναι ένα «ξεκαθάρισμα» των επενδυτών ΑΠΕ μέσω του ορισμού εγγυητικής 35.000 ευρώ ανά MW με την αίτηση για βεβαίωση παραγωγού. Στους στόχους των διατάξεων και σε συνδυασμό με το θεσμικό πλαίσιο για την αποθήκευση, είναι να μπει και ένα τέλος έως το 2022 σε αιτήσεις για έργα που συνδυάζουν ΑΠΕ με αποθήκευση.
Επίσης, διάταξη επιτρέπει σε επενδυτές να εγκαταστήσουν μικρά φωτοβολταϊκά, έως 400 KW, σε Πελοπόννησο, Εύβοια, Κρήτη και Κυκλαδες, περιοχές που θεωρούνται κορεσμένες στο ενεργειακό σύστημα. Για την εγκατάσταση, το περιθώριο ισχύος ορίζεται στα 86 MW στην Πελοπόννησο, 45 MW στις Κυκλάδες, 40 MW στην Εύβοια και 140 MW στην Κρήτη. Όπως σημειώνεται, κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο θα μπορεί να υποβάλει μόνο μία αίτηση.
Ο υπουργός Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας ανακοίνωσε επίσης ότι αναμένονται νέες τροπολογίες που θα αφορούν στα δίκτυα της Κρήτης αλλά και που θα δίνουν τη δυνατότητα σε όλους τους πολίτες να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκά χωρίς να χρειάζεται να κατέλθουν σε διαγωνισμό, ενώ με απόφαση του υπουργείου θα παίρνουν διοικητικά ταρίφα. Επίσης, αναμένεται τροπολογία για την αποκατάσταση της αδικίας για μικρά φωτοβολταϊκά στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, που είχε γίνει με το "new deal".
Οι σημαντικότερες αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο στην αγορά των ΑΠΕ είναι έξι:
1. Εγγυητική επιστολή 35.000 ευρώ/MW για έργα με δυναμικότητα πάνω από 1MW
Όπως έγραψε το Business Daily, «κόφτη» στις αιτήσεις για επενδύσεις ΑΠΕ πάνω από 1MW θέτει σε λειτουργία Στόχος της ρύθμισης είναι να αποσυμφορηθεί η αγορά των ΑΠΕ από τον υπέρογκο αριθμό αιτήσεων για επενδύσεις, αλλά έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις της αγοράς.
Όπως αναφέρει το υπουργείο,
- Με τη ρύθμιση εισάγεται η υποχρέωση προσκόμισης εγγυητικής επιστολής για την έκδοση Βεβαίωσης Παραγωγού ή Βεβαίωσης Ειδικών Έργων. Το ύψος της εγγυητικής επιστολής ορίζεται στα 35.000€/MW, ενώ παρέχεται εξουσιοδότηση στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας να τροποποιεί το ύψος της Εγγυητικής Επιστολής.
- Η Εγγυητική Επιστολή θα αποτελεί προαπαιτούμενο για την έκδοση της Βεβαίωσης και θα επιστρέφεται στον ενδιαφερόμενο με την υποβολή στον αρμόδιο Διαχειριστή πλήρους αιτήματος χορήγησης οριστικής προσφοράς σύνδεσης.
- Ταυτόχρονα, ορίζεται η υποχρέωση προσκόμισης της εγγυητικής επιστολής μέχρι την 31.01.2022 για τους κατόχους υφιστάμενων αδειών παραγωγής και βεβαιώσεων οι οποίοι μέχρι την ημερομηνία αυτή δεν θα έχουν υποβάλει αίτημα για χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, προκειμένου να διατηρήσουν σε ισχύ τις άδειες παραγωγής ή τις βεβαιώσεις τους. Η εγγυητική επιστολή σε κάθε περίπτωση θα επιστρέφεται με την υποβολή αίτησης για χορήγηση οριστικής προσφοράς σύνδεσης.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση χθες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, διευκρίνισε ότι η παραπάνω ρύθμιση δεν πρόκειται να επηρεάσει με κανέναν τρόπο τους μικρούς παραγωγούς.
2. Ανάπτυξη υποδομών δικτύου από τον Διαχειριστή ΕΔΔΗΕ για εγκατάσταση έργων ΑΠΕ
Με τη ρύθμιση αυτή ορίζεται ότι η ΡΑΕ, κατά τον υπολογισμό των επιτρεπόμενων εσόδων των Διαχειριστών, δύναται να θεσπίζει βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα κίνητρα για τους Διαχειριστές των Δικτύων Διανομής και Μεταφοράς, προκειμένου τα δίκτυα να σχεδιάζονται με γνώμονα την αξιοποίηση ηλεκτρικής ενέργειας παραγόμενης από ΑΠΕ κ.ά.
Παράλληλα, ορίζεται ότι στο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου το οποίο καταρτίζεται από τη ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. και εγκρίνεται με απόφαση της ΡΑΕ μπορεί πλέον να περιλαμβάνονται και τα αναγκαία έργα ανάπτυξης του ΕΔΔΗΕ για τη διασφάλιση της δυνατότητας μελλοντικής διείσδυσης παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς ΑΠΕ, τα οποία τεκμηριώνονται ειδικώς από τον Διαχειριστή του Δικτύου.
3. Ρυθμίσεις αδειοδότησης υβριδικών σταθμών ΑΠΕ
Με τη ρύθμιση αυτή παύει η υποβολή αιτήσεων και η χορήγηση Βεβαιώσεων Ειδικών Έργων για την εγκατάσταση υβριδικών σταθμών στη νήσο Κρήτη, καθόσον πλέον η Κρήτη έχει διασυνδεθεί με το ΕΣΜΗΕ. Επίσης, ορίζεται ότι για τα μη διασυνδεδεμένα νησιά που αναμένεται να διασυνδεθούν με το ΕΣΜΗΕ εντός των επόμενων τριών ετών δεν υποβάλλονται νέες αιτήσεις για την εγκατάσταση υβριδικών σταθμών.
Παράλληλα, λόγω της επικείμενης αναθεώρησης του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τους σταθμούς που συνδυάζουν μονάδες ΑΠΕ με αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας και την ανάγκη προσαρμογής της αδειοδότησης των σταθμών ΑΠΕ με αποθήκευση στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τους σταθμούς ΑΠΕ, αναστέλλονται η υποβολή αιτήσεων, η αδειοδότηση και η χορήγηση προσφορών σύνδεσης για την ανάπτυξη έργων αυτού του τύπου.
Επιπλέον, προβλέπεται η έκδοση Υπουργικής Απόφασης με σκοπό τον σχεδιασμό, καθώς και η εφαρμογή δεσμευτικού χάρτη ενεργειών και χρονοδιαγράμματος υλοποίησης, με σκοπό την ανάπτυξη της δραστηριότητας αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και συμμετοχής μονάδων αποθήκευσης στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και σε μηχανισμούς ισχύος.
4. Προσδιορισμός κατανομής εσόδων από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων για τα έτη 2021 έως 2030
Με τη διάταξη αυτή διασφαλίζεται, σύμφωνα με το υπουργείο, η διαφανής, χρηστή, ορθολογική και ανταποδοτική διαχείριση και κατανομή τμήματος των εσόδων από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου. Ειδικότερα, ρυθμίζεται ότι με απόφαση του ΥΠΕΝ θα κατανέμονται ετησίως για την περίοδο 2021 έως 2030 τα έσοδα από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, εκ των οποίων τουλάχιστον το 60% των εσόδων θα αποτελεί πόρο του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, ενώ μέρος των εσόδων θα καλύπτει τις ανάγκες της ενίσχυσης για επιχειρήσεις τομέων και υποτομέων που εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα, θα διατίθεται για την πραγματοποίηση έργων εξοικονόμησης ενέργειας, δράσεις για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, σε αντιπυρικά έργα καθαρισμού και διαχείρισης με σκοπό τη διατήρηση και αύξηση του αποθέματος των δημόσιων και ιδιωτικών δασών κ.ά.
5. Προσδιορισμός περιθωρίου ισχύος σε κορεσμένα δίκτυα
Με τη ρύθμιση αυτή διατίθεται περιθώριο ισχύος για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών ισχύος 86 MW στην Πελοπόννησο, 45 MW στις Κυκλάδες, 40 MW στην Εύβοια και 140 MW στην Κρήτη. Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο θα μπορεί να υποβάλει μόνο μία αίτηση για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού σταθμού ισχύος μέχρι 400 kW. Η υποβολή των σχετικών αιτήσεων από τους ενδιαφερόμενους θα γίνεται μέσω κατάλληλου πληροφοριακού συστήματος που θα υλοποιήσει ο Διαχειριστής του Δικτύου. Η ημερομηνία έναρξης υποβολής των αιτήσεων θα καθοριστεί με Υπουργική Απόφαση.
«Η τιμή αναφοράς για τα έργα που θα αιτούνται για χορήγηση προσφοράς σύνδεσης θα καθορίζεται από τον ισχύοντα πίνακα ενώ η ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΔΕΔΔΗΕ θα είναι έτοιμη τον Σεπτέμβρη σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας. Εκεί θα πάει με τη σειρά προτεραιότητας, όπως ισχύει και τώρα. Απλά αντί να είναι χαρτιά, θα είναι με ηλεκτρονικό τρόπο, να υπάρχει μία διαφάνεια. Έπρεπε να είχε γίνει αυτό», σημείωσε ο υπουργός.
6. Προτεραιότητα χορήγησης προσφοράς Σύνδεσης στον Διαχειριστή του Συστήματος
Με τη διάταξη αυτή εισάγεται εξουσιοδότηση για έκδοση Υπουργικής Απόφασης για τον καθορισμό ειδικού πλαισίου προτεραιότητας για τη χορήγηση οριστικών προσφορών σύνδεσης από τον Διαχειριστή του Συστήματος, συμπληρώνοντας την υφιστάμενη ρύθμιση με την οποία καθοριζόταν η εφαρμογή ειδικού πλαισίου προτεραιότητας που αφορούσε μόνο στον Διαχειριστή του Δικτύου.