Σε μία εποχή που η τεχνολογία φέρνει τα πάνω κάτω και οι νέοι καταναλωτές φαίνεται να έχουν τον τελευταίο λόγο, οι εταιρείες που δημιουργούν προϊόντα πολυτελείας καλούνται να επανατοποθετηθούν. Εάν μέχρι πρότινος η αγορά ειδών από δεύτερο χέρι (second-hand, resale market) θεωρείτο περιθωριακό κομμάτι του εμπορίου, πρόσφατη έρευνα της Boston Consulting Group έρχεται να ανατρέψει τα δεδομένα, ουσιαστικά συνδέοντας την δυναμική ενός πολυτελούς brand με την αξία που αποκτά στην δευτερογενή αγορά.
Αντλώντας στοιχεία από 12.000 ερωτηθέντες, η έρευνα αποκαλύπτει ότι το 71% όσων αγοράζουν είδη second hand το κάνουν γιατί δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να τα αγοράσουν καινούρια. Ωστόσο, το 62% αυτών επιθυμεί να αγοράσει ξανά το ίδιο brand, ενώ το 57% σημειώνει ότι θα αγοράσει κάποιο καινούριο προϊόν της ίδιας εταιρείας. Ουσιαστικά, η δευτερογενής αγορά λειτουργεί σαν έναν προθάλαμο που εισάγει μία νέα γενιά οικολογικά και οικονομικά συνειδητοποιημένων καταναλωτών στην αγορά των ειδών πολυτελείας, με έναν απρόσμενο τρόπο.
Είναι χαρακτηριστικό εξάλλου ότι, σύμφωνα με έρευνα της McKinsey, το 33% των εκπροσώπων των νεότερων γενεών Millenials και Gen-Z δηλώνει ότι έχει κάνει τουλάχιστον μία αγορά από δεύτερο χέρι τον τελευταίο χρόνο, ωθώντας την αγορά του resale σε ανάπτυξη με ρυθμούς της τάξεως του 40% ετησίως. Το στοιχείο αυτό υποστηρίζεται από το γεγονός ότι το 70% των Millenials και Gen-Zers δηλώνει ότι επιθυμεί να καταναλώνει με «ηθικό» τρόπο ενώ το 57% συνδέεει τις αγορές αγαθών με το οικολογικό τους αποτύπωμα.
Σε αυτό το πλαίσιο, η αγορά του resale αναδεικνύεται σε πρότυπο ηθικής καταναλωτικής συμπεριφοράς, σύμφωνα με τους κανόνες μίας βιώσιμης και κυκλικής οικονομίας. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι ο σουηδικός κολοσσός ένδυσης Η&Μ πρόσφατα επένδυσε σε μία πανευρωπαϊκή πλατφόρμα διάθεσης ρούχων από δεύτερο χέρι, διαβλέποντας ότι η συγκεκριμένη αγορά θα ξεπεράσει σε μέγεθος την αγορά fast fashion κατά 50% μέχρι το 2028, με την αξία της να ξεπερνάει τα 50 δις. δολάρια μέσα στην επόμενη πενταετία στις Ηνωμένες Πολιτείες μόνο.
Σύμφωνα με την έρευνα της McKinsey, η επιθυμία πρόσβασης αντικαθιστά την επιθυμία της κατανάλωσης/κατοχής, για τους εκπροσώπους των Millenials και των Gen-Zers, είτε μιλάμε για αυτοκίνητο (Uber) είτε για video streaming (Netflix) ή για ρούχα και αξεσουάρ, μετατρέποντας τα προϊόντα σε υπηρεσίες.
Αν και στην παρούσα φάση η αγορά του resale σε ό,τι αφορά τα επώνυμα ρούχα και αξεσουάρ μονοπωλείται από ελάχιστους μεγάλους παίκτες με φυσικά και διαδικτυακά καταστήματα, εκτιμάται ότι θα αυξηθεί ταχύτατα μέσα στην επόμενη πενταετία, καλώντας τις εταιρείες ειδών πολυτελείας να σταθούν δίπλα τους κι όχι απέναντί τους, όπως συμβαίνει σήμερα. Ως τελευταίο επιχείρημα προς αυτή την κατεύθυνση, πρέπει να αναφερθεί το γεγονός ότι, ποσοστό 44% των καταναλωτών καινούριων ειδών πολυτελείας αναφέρει ότι δαπανά μεγαλύτερα ποσά για αγορές, δεδομένης της ύπαρξης της δευτερογενούς αγοράς, αναγνωρίζοντας την δυναμική αναποδοτικότητας που αυτή προσφέρει.