Με την προώθηση ρύθμισης που διευκολύνει την ανάπτυξη δικτύου «έξυπνων θυρίδων» (smart lockers) για την παραλαβή δεμάτων επιχειρεί η κυβέρνηση να αντιμετωπίσουν τα σοβαρά προβλήματα που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας με την παράδοση παραγγελιών που είχαν γίνει μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου.
Η αδυναμία των ελληνικών εταιρειών ταχυμεταφορών να «σηκώσουν» την έκρηξη των παραγγελιών, που συνεχίζεται ακόμα και σήμερα αν και έχει μεσολαβήσει ένας χρόνος από την πρώτη καραντίνα, οδηγεί σε μέτρα που μπορούν να αποσυμφορήσουν το λεγόμενο «τελευταίο μίλι» στην παράδοση των προϊόντων που αγοράζουν οι καταναλωτές από e-shops.
Δίκτυο από smart lockers έχουν ήδη αναπτύξει ξένες εταιρείες ταχυμεταφορών όπως η DHL σε συνεργασία με πρατήρια υγρών καυσίμων και άλλα σημεία λιανικής. Οι εγχώριες εταιρείες του κλάδου περιμένουν τη ρύθμιση προκειμένου να αναπτύξουν ευκολότερα και φθηνότερα το δικό τους δίκτυο. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ACS επιδιώκει να δημιουργήσει μέσα στους επόμενους μήνες δίκτυο από 200 smart lockers σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Για να διευκολύνει την εγκατάσταση των «έξυπνων θυρίδων», το υπουργείο Ανάπτυξης έχει εντάξει ρύθμιση στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου για «απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων». Το άρθρο 55 του σχεδίου νόμου προβλέπει πως:
- «Επιτρέπεται χωρίς επιπλέον άδεια και υπό την προϋπόθεση της διασφάλισης του απορρήτου της ταχυδρομικής αλληλογραφίας και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η εγκατάσταση αυτόματων μηχανημάτων για την παραλαβή και παράδοση ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal lockers») σε χώρους και ακίνητα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (O.T.A.) α’ βαθμού, του Δημοσίου, δημοσίων επιχειρήσεων και εν γένει σε δημόσιους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους, από ταχυδρομικές επιχειρήσεις οι οποίες παρέχουν ταχυδρομικές υπηρεσίες σε όλη την Ελληνική Επικράτεια, διαθέτουν εθνική γενική άδεια ταχυδρομικών υπηρεσιών από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ.)…».
Η δαπάνη για την προμήθεια, τη συντήρηση, την επισκευή και τεχνική κάλυψη των αυτόματων μηχανημάτων παραλαβής και παράδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal lockers») «βαρύνει αποκλειστικά τις εταιρείες ταχυμεταφορών. Τα μηχανήματα για την παραλαβή και παράδοση ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal lockers») είναι ιδιοκτησίας των εταιρειών ταχυμεταφορών». Οι O.T.A. α’ βαθμού, το Δημόσιο και οι δημόσιες επιχειρήσεις, στα ακίνητα ή τους χώρους των οποίων εγκαθίστανται τα αυτόματα μηχανήματα παραλαβής και παράδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal lockers»), παρέχουν τη δυνατότητα ηλεκτροδότησης αυτών.
Η ρύθμιση προβλέπει πως οι ΟΤΑ, το Δημόσιο και οι δημόσιες επιχειρήσεις στα ακίνητα ή τους χώρους των οποίων εγκαθίστανται τα αυτόματα μηχανήματα παραλαβής και παράδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal lockers») συνάπτουν σύμβαση με την εταιρεία ταχυμεταφορών, η οποία καταβάλλει αποζημίωση για τη χρήση του χώρου που καταλαμβάνει το μηχάνημα παραλαβής και παράδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal locker»). Η αποζημίωση αυτή δεν υπερβαίνει μηνιαίως το ποσό των πέντε ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο (τ.μ.) της επιφάνειας που καταλαμβάνει το ανωτέρω μηχάνημα σε εξωτερικό χώρο, και το ποσό των δέκα ευρώ ανά τ.μ. της επιφάνειας που καταλαμβάνει το μηχάνημα σε εσωτερικό χώρο.