Πλέγμα αυστηρών κριτηρίων σχεδιάζει να καθιερώσει το υπουργείο Οικονομικών για τη διαμόρφωση του τελικού πλαισίου για την επιδότηση των παγίων δαπανών επιχειρήσεων, δεδομένου ότι οι συνολικοί διαθέσιμοι πόροι ανέρχονται σε 500 εκατ. ευρώ και δεν είναι δυνατόν να ικανοποιηθούν «μαξιμαλιστικές» απαιτήσεις που διατυπώνονται από την αγορά.
Αρμόδιο στέλεχος, δίνοντας στίγμα προθέσεων, παρέπεμπε στην επιστρεπτέα προκαταβολή 6 όπου καταγράφηκε συνωστισμός ενδιαφερομένων αλλά τελικά με τους κόφτες που μπήκαν και τον εξονυχιστικό έλεγχο του οικονομικού προφίλ των επαγγελματικών και των επιχειρήσεων τα ποσά δόθηκαν εκεί και όπως έπρεπε.
Αν και οι διαπραγματεύσεις με τους Θεσμούς για τους δικαιούχους, τις επιλέξιμες δαπάνες το ποσοστό και τη διάρκεια της κρατικής χρηματοδότησης βρίσκονται σε εξέλιξη τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι προβλέπουν:
- Εφαρμογή μικτού συστήματος ενίσχυσης, με το 50% του ποσού να καταβάλλεται με μετρητά από το Δημόσιο και το υπόλοιπο 50% με κουπόνι (voucher), το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιείται για εξόφληση φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων.
- Οι επιχειρήσεις που θα στηριχθούν θα πρέπει όχι μόνο να εμφανίζουν μείωση τζίρου τουλάχιστον 30% το 2020 σε σχέση με το προηγούμενο έτος αλλά και ζημιές, να είναι βιώσιμες και να απασχολούν από έναν έως 250 εργαζόμενους. Εκτός του μέτρου αναμένεται να παραμείνουν οι προβληματικές και οι ατομικές. Επίσης, μετρητές για τη κατάταξη στη κλίμακα της επιδότησης θα είναι το συνολικό οικονομικό προφίλ της εταιρείας, το είδος της δραστηριότητας και η συμβολή στη παραγωγική και αναπτυξιακή διαδικασία.
- Η λίστα των επιλέξιμων δαπανών δεν θα περιλαμβάνει συνολικά τα πάγια έξοδα αλλά συγκεκριμένες κατηγορίες για τις οποίες μάλιστα θα υπάρχει αξιολόγηση της βαρύτητας τους στα οικονομικά αποτελέσματα. Ο βασικός κορμός των ακάλυπτων δαπανών που θα επιδοτούνται περιλαμβάνει το μισθολογικό κόστος, τα ενοίκια, τα δημοτικά τέλη και τους φόρους, τους λογαριασμούς ενέργειας, ύδρευσης και τηλεπικοινωνιών, τα ασφάλιστρα, τις αμοιβές τρίτων και τα έξοδα συντήρησης εγκαταστάσεων και τεχνολογικού εξοπλισμού.
- Στη δαπάνη μισθοδοσίας δεν θα υπολογίζονται οι αποδοχές των εργαζομένων για το διάστημα που ήταν σε αναστολή καθώς και οι αποζημιώσεις για το πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», ενώ για τα ενοίκια θα λαμβάνεται υπόψη το ποσό που καταβλήθηκε στον εκμισθωτή μετά το «κούρεμα». Επίσης θα αφαιρούνται όλες οι κρατικές ενισχύσεις που έχουν λάβει οι επιχειρήσεις (κύκλοι επιστρεπτέας προκαταβολής κ.α).
- Από τις επιλέξιμες δαπάνες θα εξαιρούνται οι πληρωμές τόκων για δάνεια, οι φόροι, οι επιταγές και οι επενδυτικές δαπάνες.
Για να έχουν οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών πλήρη και σαφή εικόνα για την πραγματική οικονομική κατάσταση, οι επιχειρήσεις θα κληθούν μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «myΒusinessSupport» της ΑΑΔΕ να υποβάλλουν αναλυτικά στοιχεία για τη κατηγορία και το ύψος των παγίων δαπανών, το τζίρο, τις ζημιές καθώς για τα τραπεζικά δάνεια και την περιουσιακή κατάσταση (ακίνητα, τραπεζικές καταθέσεις κ.α). Τα στοιχεία θα «περάσουν από το κόσκινο» των διασταυρώσεων από τις ελεγκτικές αρχές για να διαπιστωθεί η ειλικρίνεια τους και να εντοπισθούν περιπτώσεις πλασματικών δηλώσεων.
Το ποσοστό επιδότησης θα είναι κλιμακωτό ανάλογα με το είδος και τη βαρύτητα των παγίων δαπανών στην έκταση της ζημιάς που έχει υποστεί η επιχείρηση με βάση ειδικό αλγόριθμο. Ενδέχεται να φθάνει και το 90%, ενώ είναι πιθανό να τεθεί ρήτρα διατήρησης των θέσεων απασχόλησης.