ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φώτο: Shutterstock

Αργούν οι καλύτερες ημέρες για τα δεξαμενόπλοια, στο β' εξάμηνο η ανάκαμψη

Οι αναλυτές προβλέπουν σταδιακή ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου και βελτίωση των εσόδων των πλοίων από το δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Γεμάτο προκλήσεις προμηνύεται το πρώτο εξάμηνο του 2021 για τους κατόχους δεξαμενόπλοιων, αναφέρει πλειάδα αναλυτών του ναυτιλιακού κλάδου, καθώς οι προβλέψεις για την ζήτηση πετρελαίου κάνουν λόγο για περαιτέρω κάμψη, απόρροια της διατήρησης των μέτρων περιορισμού της πανδημίας σε πλειάδα χωρών ανά την υφήλιο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομική δραστηριότητα.

Σε σχετική της ανάλυση, η S&P Global Platts Analytics προβλέπει ότι η ζήτηση πετρελαίου θα ανακάμψει μεν κατά 6,3 εκατ. βαρέλια ημέρα, αλλά θα παραμείνει 2,4 εκατ. βαρέλια/ημέρα χαμηλότερα από το επίπεδο του 2019. Μπορεί, η ζήτηση στην Ασία και άλλες χώρες της Άπω Ανατολής να ανέκαμψε ταχύτερα σε σχέση με την Δύση, ωστόσο, ενδέχεται και εκεί τελικά να υπάρξει πτώση, καθώς το τελευταίο διάστημα έχει προκύψει αναζωπύρωση των κρουσμάτων σε χώρες, όπως η Ιαπωνία και η Ν. Κορέα.

Ως εκ τούτου, οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ανάκαμψη της αγοράς δεν θα πρέπει να αναμένεται πριν το δεύτερο εξάμηνο του 2021, όταν θα έχει προχωρήσει και η διαδικασία του μαζικού εμβολιασμού του παγκόσμιου πληθυσμού.

Ακόμα όμως και με την ζήτηση για πετρέλαιο να κινείται σε υψηλότερο επίπεδο από το 2020, η ναυλαγορά δεν αναμένεται να επωφεληθεί ιδιαίτερα. Η επικείμενη αύξηση των φορτίων δεν πρόκειται να ενισχύσει τα έσοδα των πλοιοκτητών, ιδίως μετά και την πρόσφατη απόφαση του ΟΠΕΚ να περιορίσει εκ νέου την παραγωγή πετρελαίου, προκειμένου να ωθήσει τις τιμές προς τα πάνω.

Σε πρόσφατη εβδομαδιαία του ανάλυση, ο κ. Γιάννης Βαμβακάς, της Allied Shipbroking ανέφερε ότι «για το 2021, προβλέπουμε ότι η σταδιακή ανάκαμψη της ζήτησης, θα παράσχει καλύτερη υποστήριξη και στο μέτωπο των εσόδων των πλοίων, ωστόσο, όχι νωρίτερα από το δεύτερο εξάμηνο του έτους». Ο αναλυτής της Allied εκτίμησε και ότι φέτος αναμένονται και μικρότερες διακυμάνσεις στην ναυλαγορά, η οποία διέγραψε μια ξέφρενη πορεία το 2020, με υπερβολικά υψηλούς και στη συνέχεια πολύ χαμηλούς ναύλους, οι οποίοι παρέμειναν για μεγάλο μέρος του έτους.

Εν τω μεταξύ, τυχόν οφέλη από την αυξημένη ζήτηση, είναι πιθανό να αντισταθμιστούν από την απότομη άνοδο της διαθεσιμότητας τάνκερ. Αυτήν την περίοδο, μια σειρά από δεξαμενόπλοια, που είναι ναυλωθεί ως πλωτές «αποθήκες» αργού πετρελαίου, ήδη από την περίοδο του πρώτου κύματος της πανδημίας, επιστρέφουν σταδιακά στην αγορά. Με τις τιμές του πετρελαίου να αυξάνονται τις τελευταίες ημέρες, όσοι πόνταραν στο σενάριο αυτό, σπεύδουν να ρευστοποιήσουν τις θέσεις τους τώρα, με αποτέλεσμα τα συγκεκριμένα πλοία να καθίστανται διαθέσιμα ξανά.

Παράλληλα, η ζήτηση από την Ασία έχει καταγράψει άνοδο, λόγω του χειμώνα. Έτσι, οι ποσότητες πετρελαίου που είναι αποθηκευμένες στο νερό υποχώρησαν κάτω από τα 80 εκατ. βαρέλια για πρώτη φορά από τον περασμένο Απρίλιο. Αν στα πλοία αυτά προστεθούν και όσα παραδίδονται από τα ναυπηγεία, είναι προφανές ότι η υπερπροσφορά δύσκολα θα πάψει να αποτελεί πρόβλημα στο άμεσο μέλλον, παρά την σχετική συγκράτηση υποβολής νέων παραγγελιών κατά την διετία 2019-2020. Στο πλαίσιο αυτό, όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στις διαλύσεις δεξαμενόπλοιων, οι οποίες προβλέπεται να αυξηθούν σημαντικά τα επόμενα χρόνια.

Πάντως, μια «νότα αισιοδοξίας» για τους πλοιοκτήτες αναμένεται να προέλθει από το μέτωπο των ναυτιλιακών καυσίμων. Η υψηλή διαθεσιμότητα των νέων, πιο «πράσινων» καυσίμων (με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο), η χρήση των οποίων είναι υποχρεωτική ήδη από την 1η Ιανουαρίου του 2020, θα συνεχιστεί και κατά το 2021. Έτσι, οι τιμές τους θα παραμείνουν σε χαμηλό επίπεδο και με τον τρόπο αυτό θα μειώσουν το λειτουργικό κόστος των πλοίων, προσφέροντας μια σημαντική «ανάσα» στους εφοπλιστές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγάλα κέρδη για τους Έλληνες εφοπλιστές από τον πόλεμο για το πετρέλαιο

Τεράστιες ποσότητες αργού πετρελαίου που δεν μπορεί να απορροφηθεί από την αγορά αποθηκεύονται σε δεξαμενόπλοια και ανεβάζουν σχεδόν 700% τους ναύλους. Ποιοι εφοπλιστές βγαίνουν κερδισμένοι.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πάνω από 148 δισ. έφερε στην Ελλάδα η ναυτιλία μέσα σε μια δεκαετία

Διατηρεί την ηγετική θέση παγκοσμίως η ελληνόκτητη ναυτιλία, προβληματίζει η μείωση των πλοίων υπό ελληνική σημαία κατά 25% σε μια δεκαετία. Η άμεση και η συνολική συνεισφορά στην οικονομία, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ.
Russia, Rossia, Sanctions, Kiroseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπλόκο από την ΕΕ στα τάνκερ που σπάνε το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο

Θα αποκλείονται πλήρως από τα ευρωπαϊκά λιμάνια όσα τάνκερ μεταφορτώνουν ρωσικά πετρέλαιο από άλλα πλοία για να σπάσουν το εμπάργκο στην Ευρώπη ή για να το διακινήσουν σε τρίτες χώρες σε τιμή άνω των 60 δολ.. το βαρέλι.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου και το ελληνικό ναυτιλιακό λόμπι

Σύμφωνα με εκπομπή του γερμανικού τηλεοπτικού δικτύου ARD, η Κομισιόν άλλαξε σημαντικά τις διατυπώσεις των κυρώσεων στη Ρωσία μετά τις ισχυρές πιέσεις από το λόμπι των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών.