ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φώτο: George Vitsaras / SOOC

Έκλεισαν δύο μέτωπα στα έργα, μένουν ανοικτά άλλα τρία

Η γραμμή 4 του μετρό προχωράει, η Κομισιόν «άναψε πράσινο» για τον άξονο Πάτρα - Πύργος. «Πονοκέφαλοι» με τον άξονα Κεντρικής Ελλάδος, την Αττική Οδό και το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα έργα.

Δεκαπέντε μήνες μετά την ανάληψη του υπουργείου Υποδομών, ο Κ. Καραμανλής αρχίζει να κλείνει ένα – ένα τα ανοικτά μέτωπα που παρέλαβε στα δημόσια έργα. Μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό, ήρθε η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, σύμφωνα με την οποία η επανένταξη του έργου στη σύμβαση της Ολυμπίας Οδού δεν παραβιάζει το κοινοτικό δίκαιο.

Έκλεισαν έτσι δύο μέτωπα, αλλά παραμένουν ανοικτά αρκετά άλλα:

  1. Το πρώτο συνδέεται με το βόρειο τμήμα του Αξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), έργο άνω των 400 εκατ. ευρώ, όπου εκκρεμεί η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σύμφωνα με πληροφορίες, ελληνικός δάκτυλος ευθύνεται για την τελευταία καθυστέρηση της Κομισιόν, ώστε το έργο να ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης της Κεντρικής Οδού, μοναδικός μέτοχος της οποίας είναι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Θα έλεγε κάποιος πως η απόφαση για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος δείχνει το δρόμο και για το τι θα πράξει η Κομισιόν με το βόρειο τμήμα του Ε65. Εχει ήδη κατασκευαστεί και λειτουργεί το κεντρικό τμήμα του οδικού άξονα, ενώ είναι σε εξέλιξη οι εργασίες για το τμήμα Ξυνιάδα – Λαμία. Το Βόρειο τμήμα, από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό, θα λειτουργήσει και ως εργαλείο στήριξης της ευρύτερης περιοχής που δοκιμάζεται από το σχέδιο απολιγνιτοποίησης.
  2. Το δεύτερο μέτωπο συνδέεται με το σχεδιασμό για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού ορισμένες από τις οποίες επιδιώκει η κυβέρνηση να προχωρήσει ως δημόσια έργα, όπως η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό. Και εκεί, όμως, δεν έχουν πει τον τελευταίο λόγο οι Βρυξέλλες. Το ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζει ήδη το διαγωνισμό για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, καθώς η σημερινή λήγει το φθινόπωρο του 2024, και πιθανώς η Κομισιόν να θεωρήσει πως στο πακέτο πρέπει να μπουν κάποιες επεκτάσεις. Έτσι θα αυξηθούν τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ που κατευθύνονται για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους. Επίσης, όσο βαθαίνουν οι επιπτώσεις της πανδημίας, τόσο περιορίζονται τα δημοσιονομικά περιθώρια για χρηματοδότηση έργων που θεωρούνται ανταποδοτικά, δηλαδή μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τους χρήστες, όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Στο υπουργείο θέλουν να προχωρήσουν τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού με το μοντέλο της Εγνατίας Οδού: Να κατασκευαστούν ως δημόσια έργα και να παραχωρηθούν στη συνέχεια. Η εξαιρετικά δυσάρεστη εμπειρία της Εγνατίας Οδού, η παραχώρηση της οποίας καθυστερεί επί χρόνια εν μέσω αντιδράσεων για τα διόδια, δε μπορεί παρά να προβληματίζει την αγορά κατασκευών, αλλά και τους δανειστές.
  3. Το τρίτο μεγάλο μέτωπο αφορά τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο παραγωγής των δημοσίων έργων, η επεξεργασία του οποίου βρίσκεται στο τελικό στάδιο και συζητήθηκε στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο. Στο υπουργείο θεωρούν πως μέτρα όπως η μεταφορά ευθύνης των μελετών ή της ακρίβειας των επιμετρήσεων στον ανάδοχο θα λύσει πολλά προβλήματα. Ταυτόχρονα αυστηροποιείται το πλαίσιο για τις υψηλές εκπτώσεις, ενώ προβλέπεται και ιδιωτική επίβλεψη στα έργα. Οι εργολάβοι απαντούν πως το νέο πλαίσιο είναι υπερβολικά αυστηρό για τις τεχνικές εταιρείες, χωρίς να βελτιώνει το επίπεδο λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σχέδιο αποφυγής εκτροχιασμού των έργων από τις αυξήσεις στα υλικά

Τι δίνει το υπουργείο Υποδομών στις τεχνικές εταιρείες για να αποφευχθεί το «πάγωμα» στα εργοτάξια. Πώς θα πληρώνονται τα υλικά με τις «τρελές» ανατιμήσεις, τι θα ισχύσει για το πριμ έγκαιρης εκτέλεσης έργων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Να «παγώσουν» για έξι μήνες τα έργα ζητούν κατασκευαστικές εταιρείες

Οι ακραίες ανατιμήσεις στα υλικά αναγκάζουν τις μεσαίες και μικρές τεχνικές εταιρείες να ζητούν από τον υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή να κλείσει για έξι μήνες τα εργοτάξια, ώστε να σταματήσουν τις παραγγελίες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θέμα λίγων μηνών ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης

Το αργότερο στις αρχές του 2022 προκηρύσσεται ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η οποία διαχωρίζεται από τις υπόλοιπες επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Θολό τοπίο για τη χρηματοδότηση.