Δεκαπέντε μήνες μετά την ανάληψη του υπουργείου Υποδομών, ο Κ. Καραμανλής αρχίζει να κλείνει ένα – ένα τα ανοικτά μέτωπα που παρέλαβε στα δημόσια έργα. Μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό, ήρθε η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, σύμφωνα με την οποία η επανένταξη του έργου στη σύμβαση της Ολυμπίας Οδού δεν παραβιάζει το κοινοτικό δίκαιο.
Έκλεισαν έτσι δύο μέτωπα, αλλά παραμένουν ανοικτά αρκετά άλλα:
- Το πρώτο συνδέεται με το βόρειο τμήμα του Αξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), έργο άνω των 400 εκατ. ευρώ, όπου εκκρεμεί η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σύμφωνα με πληροφορίες, ελληνικός δάκτυλος ευθύνεται για την τελευταία καθυστέρηση της Κομισιόν, ώστε το έργο να ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης της Κεντρικής Οδού, μοναδικός μέτοχος της οποίας είναι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Θα έλεγε κάποιος πως η απόφαση για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος δείχνει το δρόμο και για το τι θα πράξει η Κομισιόν με το βόρειο τμήμα του Ε65. Εχει ήδη κατασκευαστεί και λειτουργεί το κεντρικό τμήμα του οδικού άξονα, ενώ είναι σε εξέλιξη οι εργασίες για το τμήμα Ξυνιάδα – Λαμία. Το Βόρειο τμήμα, από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό, θα λειτουργήσει και ως εργαλείο στήριξης της ευρύτερης περιοχής που δοκιμάζεται από το σχέδιο απολιγνιτοποίησης.
- Το δεύτερο μέτωπο συνδέεται με το σχεδιασμό για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού ορισμένες από τις οποίες επιδιώκει η κυβέρνηση να προχωρήσει ως δημόσια έργα, όπως η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό. Και εκεί, όμως, δεν έχουν πει τον τελευταίο λόγο οι Βρυξέλλες. Το ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζει ήδη το διαγωνισμό για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, καθώς η σημερινή λήγει το φθινόπωρο του 2024, και πιθανώς η Κομισιόν να θεωρήσει πως στο πακέτο πρέπει να μπουν κάποιες επεκτάσεις. Έτσι θα αυξηθούν τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ που κατευθύνονται για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους. Επίσης, όσο βαθαίνουν οι επιπτώσεις της πανδημίας, τόσο περιορίζονται τα δημοσιονομικά περιθώρια για χρηματοδότηση έργων που θεωρούνται ανταποδοτικά, δηλαδή μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τους χρήστες, όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Στο υπουργείο θέλουν να προχωρήσουν τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού με το μοντέλο της Εγνατίας Οδού: Να κατασκευαστούν ως δημόσια έργα και να παραχωρηθούν στη συνέχεια. Η εξαιρετικά δυσάρεστη εμπειρία της Εγνατίας Οδού, η παραχώρηση της οποίας καθυστερεί επί χρόνια εν μέσω αντιδράσεων για τα διόδια, δε μπορεί παρά να προβληματίζει την αγορά κατασκευών, αλλά και τους δανειστές.
- Το τρίτο μεγάλο μέτωπο αφορά τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο παραγωγής των δημοσίων έργων, η επεξεργασία του οποίου βρίσκεται στο τελικό στάδιο και συζητήθηκε στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο. Στο υπουργείο θεωρούν πως μέτρα όπως η μεταφορά ευθύνης των μελετών ή της ακρίβειας των επιμετρήσεων στον ανάδοχο θα λύσει πολλά προβλήματα. Ταυτόχρονα αυστηροποιείται το πλαίσιο για τις υψηλές εκπτώσεις, ενώ προβλέπεται και ιδιωτική επίβλεψη στα έργα. Οι εργολάβοι απαντούν πως το νέο πλαίσιο είναι υπερβολικά αυστηρό για τις τεχνικές εταιρείες, χωρίς να βελτιώνει το επίπεδο λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών.